نکات بازاریابی برای قرارگیری محل اجناس در سوپرمارکتها :
1- قراردادن شکلات و آبنبات در سطحی که بچهها ببینند، چون بچهها نیز در خرید نقش دارند.
2- گذاشتن وسایل مورد نیاز برای خرید خانمها در ارتفاع حدود 140 متناسب با قد خانمها
3- گذاشتن وسایل مورد نیاز برای خرید آقایان در ارتفاع کمی بالاتر
4- گذاشتن دپارتمانهای غذای آماده
5- نقطه خوب برای دید بهتر برای برندهای معروف آخرین ردیف هر راهرو و چیدن روی هم جهت نشان دادن عظمتشان
6- مشتریان موقع پرداخت پول زمانی را صرف میکنند، پس به اطراف خود نگاهی میاندازند تا سرگرم شوند برای همین محصولاتی در آنجا قرار میدهند که بهصورت ناگهانی خریداری شود؛ بنابراین در آنجا هم محصولاتی کوچک و مفید گذاشته میشود مانند شکلات، طعمدهنده غذاها و...
7- قراردادن نانوایی در سوپرمارکتهای زنجیرهای، دو امتیاز ویژه محسوب میشود. اول جهت فروش نان در فروشگاه و دوم پخش عطر نان در فروشگاه و ایجاد احساس گرسنگی در مشتریان و خرید بیشتر.
8- ثابت شده است پخش موسیقی آرامش بخش، باعث میشود مردم وقت بیشتری را در فروشگاه صرف کنند.
9- نورکم باعث میشود مشتریان بیشتر در فروشکاه بمانند، نورهای زیاد مشتریان را از فروشگاه میراند.
10-رنگهای آبی دل انگیزترند، مردم در محیطهایی با رنگ آبی بیشتر میمانند و بیشتر خرید میکنند؛ برخلاف رنگ قرمز مک دونالد که باعث دوری میشود که سریع بخرند و از آن محیط بروند.
11- در حالی که هدف، ایجاد محیط آرامشبخش است، ولی ایجاد سوپرمارکتهایی شبیه بازار مکاره مفید است. ایجاد محیطهایی شبیه بازارهای سنتی در بخشی از سوپرمارکتها جوابگو بوده و باعث فروش بیشتر میشوند. در واقع مردم هنوز خاطره خوبی از یکشنبه بازار و بازارهای سنتی مواد غذایی دارند. شاید بتوان در یکی از شعبههای فروشگاه یا قسمتی از فروشگاه چنین محیطی را برایشان فراهم کرد.
12- قسمت مواد غذایی تازه در جلو ورودی فروشگاه است و در قسمت موادغذایی تازه بهجای لامپ فلورسنت از تنگستن استفاده میشود؛ چون باعث میشود میوه و سبزی تازهتر بهنظر بیاید.
13- قراردادن مواد غذایی یخزده نزدیک در خروجی تا میزان آب شدن به حداقل برسد.
14- مواد غذایی فاسد شدنی اطراف فروشگاه و مواد غذایی خشک در مرکز فروشگاه چند دلیل دارد: یخچالهای سرد ساز باید نزدیک تجهیزاتی باشند که آنها را بهکار میاندازد.
15- یکی از دلیلهایی که محصولات پرفروش مانند شیر و... را در پشت فروشگاه قرار میدهند، استراتژی بازاریابی جهت به حداکثر رساندن فروش است. مالکان سوپر مارکت این محصولات را در انتهای مسیر قرار میدهند تا مشتریان تعداد محصول بیشتری را ببینند و مشتری ترغیب به خرید بیشتر شود.
نویسنده: خدایار عبداللهی
donya-e-eqtesad.com