مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

بازاریابی برندسازی جذب مشتری و افزایش فروش، هایپر مارکت، گالری، فروشگاه و مراکز خرید

مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

بازاریابی برندسازی جذب مشتری و افزایش فروش، هایپر مارکت، گالری، فروشگاه و مراکز خرید

مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

مشاور و مجری هایپرمارکت، مشاوره تحقیقات اجرا استقرار بازارسازی امکان سنجی ترفیع فروش بازاریابی و مشتری سازی بیش از صد ها فروشگاه در سراسر کشور ، مولف ومترجم 12 عنوان کتاب مرجع کاربردی تخصصی ---اصول و تکنیک های راه اندازی و استقرار فروشگاه و مرکز خرید

به شکل علمی حرفه ای و اصولی بر اساس آخرین متدهای روز دنیا

توسط دکتر علی خویه

www.khooyeh.ir
www.gmas.ir
09122991608


راهکارهای افزایش فروش فروشگاه ها و مراکز خرید مختلف

راه اندازی و استقرار واحد هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای

هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای شرکت ها و سازمان های جهت افزایش فروش و بهبود فروش


مشاور و مجری سیستم ها و برنامه های هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای

مولف و مترجم اولین کتاب مدیریت فروشگاه چیدمان و مهندسی فروش در ایران

مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی منبع دانشگاهی و کاربردی

مدرس دانشگاه

با بیش از 18سال تجربه اجرایی

مشاور فروشگاه های معتبر کشور

مشاور راه اندازی و پیشبرد فروش فروشگاه های معتبر

drmall.ir
salez.ir
دکتر مال DrMall مجموعه‌ای است از کارشناسان خبره و متخصص در صنعت خرده‌فروشی، که هدف آنها استانداردسازی فرایندهای مدیریتی و عملیاتی فروشگاههای زنجیره‌ای، هایپرمارکت‌ها و گالری های و مراکز خرید است.

این گروه با بیش از یک دهه تجربه علمی و عملی، از طریق عارضه‌یابی، استانداردسازی، آموزش، جاری‌سازی، راهبردی و ممیزی دوره‌ای، باعث رونق کسب و کار فروشگاههای بزرگ و کوچک و افزایش فروش آنها می شود. دکتر مال با دارا بودن ۴ دپارتمان مشاوره ، آموزش کاربردی، تحقیقات و اجرا، خدمات خود را که برگرفته از استانداردهای جهانی خرده‌فروشی است عرضه نموده و آماده همکاری با کلیه فروشگاههای زنجیره‌ای، هایپرمارکت ها و مجتمع های تجاری مراکز خرید در سطح کشور ایران و کشورهای آسیای مرکزی می‌باشد.

تیم تخصصی دکتر مال DrMall با استفاده از دانش روز، فناوری های نوین فروشگاهی و استانداردهای بین المللی موفق به طراحی، اجرا و راه اندازی پروژه های فروشگاهی در سطح کشور شده است. هم اکنون نیز مدیران این شرکت آمادگی کامل را دارند که با اشتیاق فراوان تجربیات گرانبها و ارزشمند خود را از ابتدای طراحی تا افتتاح فروشگاه در اختیار شما قرار داده تا با بالاترین میزان بهره وری ،ریسک سرمایه گزاری در این بخش را به حداقل برسانید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

فرقی نمی‌کند وارد چه فروشگاهی شوید (از اپل استور گرفته تا وال‌مارت) در هر صورت با تکنیک هایی روبرو می‌شوید که به دقت مهندسی شده‌اند تا خرج کردن پول را برای شما ساده‌تر کنند.  از بوی نارگیل در بخش لباس‌های تابستانی گرفته تا راهروهای بسته‌ای که با خرت‌وپرت‌های بدردنخور پر شده‌اند، همه و همه به گونه‌ای سازماندهی شده‌اند که شما متوجه منظور آن‌ها نشوید.

برای ایجاد درکی از این موضوع با دکتر کیت یارو (Kit Yarrow) روانشناس کالاهای مصرفی از دانشگاه گلدن گیت صحبت کرده‌ایم.  او یکی از نویسندگان کتاب «چگونه دوقلوها، تینیجرها و بیست و چند ساله‌ها خرده‌فروشی را متحول می‌کنند» است.

چگونه حس بینایی شما را برای خرج پول بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد؟

تعجبی ندارد که نخستین حسی که فروشگاه‌ها به فکر تحریک و بهره‌برداری از آن می‌افتند، حس بینایی است. نکته تعجب‌برانگیز، ایما و اشارات زیرکانه‌ای است که این طرف و آن طرف پنهان شده‌اند تا پول بیشتری را از جیب شما خارج کنند. منظور ما اشارات و نشانه‌هایی سمبولیک است که تاثیری شدید بر تصمیم‌گیری ما درباره خرید کالاها، و مدت زمانی که می‌خواهیم در فروشگاه بمانیم برجای می‌گذارند.

به عنوان مثال رنگ تاثیر بسیار زیادی بر انتخاب‌های ما در هنگام خرید خواهد داشت. هر رنگی به صورت معمول احساسی را در ما  تحریک کرده یا یادآوری می‌کند. یارو توضیح می‌دهد که:

این رنگ ممکن است رنگ خود محصول باشد یا ترکیبی از رنگ‌هایی که محصول با آن‌ها عرضه می‌شود و تاثیر احساسی زیادی را در ما بر خواهد انگیخت. به هر رنگ عمل یا احساس خاصی نسبت داده می‌شود و مردم غالبا براساس این قوانین رفتار می‌کنند. مثلا رنگ قرمز به صورت معمول رنگی است که با میزان فروش ارتباط دارد، چرا که افراد را تحریک می‌کند کار انجام دهند و به نوعی رنگی تحریک کننده است. اگر لوگوی Target آبی رنگ بود، مردم هیچ‌گاه احساس نمی‌کردند که با مکانی سروکار دارند که قیمت اجناس در آن منطقی است. به نظر من فروشگاه‌هایی که براساس عرضه کالا با قیمت رقابتی و پایین افتتاح می‌شوند باید لوگویی به رنگ قرمز داشته باشند، البته رنگ نارنجی هم بد نیست. اما رنگ سیاه همواره با قیمت‌های بالاتر و کالاهای لوکس مرتبط است.

رنگ‌ها می‌ةوانند همه نوع تاثیری بر روی نحوه خرید ما داشته باشند. مطالعات نشان داده است که پیشخدمت‌هایی که لباس قرمز می‌پوشند، به صورت معمول انعام بیشتری دریافت می‌کنند و رنگ قرمز حتی بر میزان خریدهای آنلاین هم تاثیر می‌گذارد!

البته موضوع تنها رنگ نیست! فروشگاه‌ها حتی ضمیر ناخودآگاه ما را نیز با طراحی یا انسداد مسیرهای حرکت به بازی می‌گیرند. مثلا افراد معمولا به خواروبار فروشی می‌روند تا چیزی ساده مانند یک شیشه شیر تهیه کنند، اما محل شیشه‌های شیر در انتهای فروشگاه است. شما مجبور خواهید بود تمام فروشگاه را طی کنسد و همه کالاها را ببینید تا بتوانید آن یک کالای مورد نیازتان را تهیه کنید. به احتمال بسیار زیاد همین امر باعث خواهد شد که یکی دو قلم جنس دیگر را نیز خریداری کنید.

صاحبان فروشگاه ترجیح می‌دهند که شما در فروشگاه گم شوید تا کالاهای بیشتری را ببینید. برای مثال Ikea را در نظر بگیرید. فروشگاه‌های این برند به گونه‌ای طراحی می‌شوند که مجبور شوید در آن‌ها دور بزنید و مسیر را گم کنید. همین امر باعث می‌شود چیزهایی بیش از آن‌چه نیاز دارید ببینید، و در نتیجه چیزهایی بیش از هدف اولیه‌تان بخرید.

فروشگاه‌هایی نظیر اپل و Ikea حتی می‌خواهدن نوعی «سبک زندگی» را به شما تحمیل کنند.

بیشتر این موضوع به تصویری که شما از یک برند در ذهن دارید برمی‌گردد. هدف این است که شما نوعی احساس خاص داشته باشید. یکی از چیزهایی که به نظر من به خوبی جواب می‌دهد، این است که تم یا سبک زندگی‌ای ساخته می‌شود تا افراد [در فروشگاه] احساس کنند که با این سبک زندگی می‌کنند. این امر باعث می‌شود که آن‌ها به خرید این کالاها راغب شوند. درست به همین دلیل است که Ikea آن اتاق‌ها را در فروشگاه‌هایش می‌سازد. شما برای خرید یک لامپ مراجعه می‌کنید، اما به خرید یک مبل یا کاناپه هم تمایل پیدا می‌کنید.

جالب این‌که این موضوع تنها به کالاهای گرانقیمت محدود نمی‌شود. فروشگاه‌ها در مورد همه چیز این کار را می‌کنند. مثلا کفشی را با یک شلوار جین «ست» می‌کنند. یا قاب محافظ گوشی تلفن که اتفاقا با رنگ لباس کناری ست شده است. آن‌ها می‌خواهند شما خود را در حال استفاده از محصولات آن‌ها تصور کنید، به همین دلیل تمام آن‌ها را به گونه‌ای نمایش می‌دهند که مغز شما به صورت ناخودآگاه این ارتباطات را بیابد.

ایده نهایی این است که فروشگاه‌ها حس بینایی شما را دستکاری می‌کنند تا محصولات بیشتری [که ممکن است خریدارشان باشید] را ببینید و همین‌طور سبکی از زندگی را به نمایش می‌گذارند که شما دوست دارید با آن زندگی کنید. این تکنیک ها معمولا به خوبی کار می‌کنند و تنها راه فرار از این دام دانستن این موضوع است که ذهن شما در حال دستکاری شدن است!

چرا لمس کالاها باعث می‌شود شما بخواهید آن‌ها را بخرید؟

فروشگاه‌هایی که با چنین دقتی طراحی می‌شوند تنها هدف‌شان معطوف کردن چشمان شما به کالاهای پر زرق و برق نیست. آن‌ها می‌خواهند شما را مجبور کنند که کالاها را لمس کنید. چرا؟ چون لمس کردن در بیشتر مواقع باعث خریدن می‌شود.

یارو این‌گونه توضیح می‌دهد:

پاکو آندرهیل (Paco Underhill) روانشناس محیطی درباره فروشگاه‌هایی صحبت کرده است که عمدا مسیرهایی بن‌بست طراحی می‌کنند تا شما را مجبور به توقف کنند. این توقف باعث می‌شود شما ناخودآگاه برخی از کالاها را لمس کنید و این لمس کردن باعث می‌شود تمایل بیشتری به خریدشان داشته باشید. به همین دلیل فروشگاه‌ها ترجیح می‌دهند کالاها را در محلی و به صورتی عرضه کنند که احتمال برداشته شدن و لمس شدن‌شان بیشتر باشد. در نتیجه عرضه در ویترین‌هایی که تنها بخشی از کالاها را نشان می‌دهند، یکی از راه‌حل‌ها خواهد بود. چرا که افراد بیشتر مایل به برداشتن و لمس کالاها می‌شوند. خود من در فروشگاه‌های لباس جین که همه‌چیز مرتب و تاشده و طبقه‌بندی شده است، کمتر احتمال دارد به لباسی دست بزنم، چرا که فکر می‌کنم همه چیز را بهم خواهم ریخت. اما در جایی که به راحتی بتوانم لباس‌ها را در دست بگیرم و امتحان کنم با احتمال بیشتری خرید خواهم کرد.

در واقع هر چه کالا مدت زمان بیشتری در دست شما باشد، احتمال اسن‌که شما آن را بخرید بیشتر خواهد شد. به همین دلیل فروشگاه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که شما دایما [حتی ناخودآگاه] چیزها را بردارید. به همین دلیل انتهای یک راهرو یا ردیف قفسه‌ها را حتی با ظاهری بهم ریخته پر از کالا می‌کنند تا شما مجبور شوید آن‌ها را وارسی کنید! این کار حتی در قفسه‌های تصادفی انجام نمی‌شود! حتی زمانی که یک کالا در قفسه باشد ممکن است توجه شما را بیشتر جلب کند.

چیدمان قفسه‌ها واقعا جالب است۷ و به نسبت بقیه تکنیک ها جدیدتر است. افراد معمولا توجه بیشتری به قسمت‌های میانی ردیف قفسه‌ها دارند. به نظر می‌رسد که سیستم غریزی ما چنین باشد و تحقیقات نشان داده‌اند که احتمال خریده شدن کالاهایی که در قسمت مرکزی ویترین قرار گرفته‌اند، بیشتر است.

اگر تا کنون از فروشگاه‌هایی که بواسطه رفتار کارمندان یا چیدمان قفسه‌ها نتوانسته‌اید به راحتی کالاها را لمس کنید، دست خالی بیرون آمده باشید به یقین می‌دانید که اهمیت لمس محصولات تا چه حد است. که البته این حس لامسه می‌تواند برعلیه ما به کار گرفته شده و باعث شود کالاهایی را که واقعا لازم نداریم بخریم.

چرا یک رایحه مناسب تمایل شما به خرید را بیشتر می‌کند؟

شاید تا کنون به این موضوع توجه نکرده باشید، اما بویی که در هنگام خرید به مشام شما می‌رسد می‌تواند تا حد بسیار زیادی بر انتخاب‌های شما تاثیر بگذارد.

یارو برای این موضوع مثال‌های واضحی دارد:

دامنه نفوذ حس‌های ما از ضمیر هشیار ما فراتر می‌رود. به همین دلیل است که هنگامی که بوی پودر بچه به مشام‌مان می‌رسد ناخودآگاه نسبت به بچه‌ها احساس گرم‌تر و شدیدتری پیدا می‌کنیم و اگر در بخش فروش لوازم نوزادان باشیم، به احتمال زیاد کمی بیشتر پول خرج خواهیم کرد. یا شاید بوی نارگیل به مشام‌مان برسد و بلافاصله هوس رفتن به ساحل به سرمان بزند.

این‌ها مثال‌های واضحی بودند، اما این تحقیق از ژورنال BusinessResearch نشان داده است که بوها و رایحه‌های مختلف پیوند عمیقی با خاطرات ما دارند. اگر فروشگاه‌ها بتوانند روی خاطره درستی دست بگذارند، احتمالا ما تمایل بیشتری برای خرج کردن پول نشان خواهیم داد. بوهایی که در یک فروشگاه استشمام می‌شوند می‌توانند به صورت ناخودآگاه احساس ما را نسبت به کیفیت یک محصول بهتر کنند و اگر به درستی استفاده شوند، در کل تجربه خرید بهتری را برای ما فراهم خواهند کرد.

همان‌طور که Adweek اشاره می‌کند، فروشگاه‌ها حتی ممکن است تا جایی پیش بروند که از سیستم‌های تهویه برای تزریق رایحه‌های موردنظر به داخل فروشگاه استفاده کنند. ایده این‌جا درست مانند تحریک حس بینایی است. آن‌ها می‌خواهند سبکی از زندگی را به شما القا کنند. این حیله با به کار گیری رایحه مناسب در محیط باعث برانگیخته شدن احساساتی می‌شود که منطبق بر سبک زندگی مورد نظر است. اگر این کار به درستی انجام شود، شما به ندرت متوجه آن خواهید شد، تنها ممکن است پول بیشتری خرج کنید!

چگونه موسیقی مناسب باعث می‌شود که محصولات گرانقیمت بهتر به نظر برسند؟

صدایی که در یک فروشگاه می‌شنوید نیز تکمیل کننده تصویری است که فروشگاه قصد القای آن را دارد. بسیاری از فروشگاه‌ها از موسیقی‌های خاصی استفاده می‌کنند. مکان‌هایی که تینجرها را هدف گرفته‌اند معمولا از موسیقی‌های پاپ با صدای بلند استفاده می‌کنند، اما جواهرفروشی‌ها به عنوان مثال به احتمال موسیقی کلاسیک پخش خواهند کرد.

 

یارو دلیل این امر را این‌گونه توضیح می‌دهد:

من فکر می‌کنم عمده تاثیر موسیقی در خلق یک احساس باشد. بنابراین کاری که فروشگاه‌ها با موسیقی سعی در انجام آن دارند، برانگیختن احساسات است. مثالی که همیشه می‌زنم این است: تماشای یک فیلم بدون هیچ موسیقی را تصور کنید. اصلا جالب نخواهد بود. من خودم هر از گاه برنامه‌هایی را بدون صدا تماشا می کنم و احساس می‌کنم که خیلی بی‌خود است. موزیک احساسات را بر می‌انگیزد و این درست همان چیزی است که فروشگاه‌ها می خواهند. آن‌ها می‌خواهند شما چیزهایی را احساس کنید، نه این‌که به آن‌ها فکر کنید!

البته مطمئنا در برخی موارد از این هم فراتر می‌روند. تحقیقی در ژورنال تحقیقات علمی اروپا نشان داده است که موسیقی با صدای بلند باعث خواهد شد که مردم در فروشگاه سریع‌تر حرکت کنند، اما موسیقی ملایم‌تر و آرام‌تر باعث می‌شود آن‌ها مدت بییشتری در فروشگاه بمانند. موسیقی پاپ با ریتم آرام باعث می‌شود تمایل به خریدهای ناگهانی بیشتر شود و تاثیر این ریتم حتی ممکن است به اندازه‌ای روی حالت روحی شما تاثیر بگذارد که به تغییر انتخاب‌های شما در هنگام خرید منجر شود!

اگرچه موسیقی می‌تواند تاثیرات فراوانی بر روی شما داشته باشد، اما هدف اصلی از بکار بردن آن در فروشگاه‌ها به این بستگی دارد که فروشندگان از شما چه انتظاری دارند. گاهی می‌خواهند که از مکانی (مثلا یک فست‌فود) به سرعت بگذرید، اما گاهی هم دوست دارند که مدت بیشتری در فروشگاه بمانید. اثر جانبی این مکث طولانی خرج کردن پول بیشتر است، البته به شرطی که موسیقی بتواند روی احساسات درستی انگشت بگذارد.


گرچه به سختی خواهید توانست از این تکنیکها و ترفندها بگریزید، اما هدف از بیان آن‌ها این بود که حداقل بدانید چگونه کار می‌کنند و چگونه بر انتخاب‌های شما اثر خواهند گذاشت. هدف اصلی یک فروشگاه وادار کردن شما به خرج پول است. یکی از بهترین ترفندهایی که در ابن زمینه به کار برده می‌شود فراهم کردن شرایط آرامش برای شما و نشان دادن یک سبک زندگی خواستنی به شما است. سبکی که ملزوماتش در همان فروشگاه در دسترس شما قرار گرفته است. وقتی بدانید که این ترفندها چگونه کار می‌کنند، پیش‌گیری از تصمیم‌های نادرست در هنگام خرید ساده‌تر خواهد بود.

فروشگاه‌ها همواره در جست‌وجوی راه‌های جدیدی برای فروش محصولات‌شان به شما هستند. این موضوع همیشه بد نیست، اما این تکنیکهای زیرکانه که ذهن و روان ما را هدف می‌گیرند ارزش توجه را دارند. اگر آن‌ها را بشناسید، می‌توانید برای فرار از تاثیرات آن‌ها تلاش کنید.

  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت

 صندوقداری در فروشگاه

 
 

عنوان شغل: صندوقدار
توضیحات شغل
دریافت و توزیع پول در مراکری غیر از موسسات مالی. معمولا شامل استفاده از اسکنرهای الکترونیکی، صندوق های فروشگاهی، یا تجهیزات مرتبط نیز می شود. پردازش عملیات های کارت های اعتباری و نقدی و تایید چک ها نیز از جمله وظیف محوله می باشد.
 
دانش ها :
خدمات مشتریان و پرسنل : دانش اصول و فرایندهای خدمت رسانی به مشتریان و پرسنل؛ شامل ارزیابی و سنجش نیاز مشتری، شناخت و بکارگیری استانداردهای کیفیت – در خدمات و ارزیابی رضایت مشتری.
دانش ریاضیات : شامل علم محاسبات، جبر، هندسه، حساب دیفرانسیل و انتگرال، آمار و کاربردهای آنها است.
زبان فارسی : شناخت ساختار و محتوای زبان فارسی، از جمله معانی و املای واژگان و قواعد ترکیب و دستور زبان
بازاریابی و فروش : شامل شناخت اصول و روشهای مناسب برای عرضه، ترویج و فروش خدمات و محصولات می شود. این حوزه شامل راهبردها و فنون بازاریابی، به نمایش گذاشتن محصولات، مهارتها و شیوه های فروش و سیستم های کنترل فروش نیز می شود.
آموزش و تعلیم : آموزش و تعلیم. دانش اصول و روشهای برنامه ریزی درسی و طراحی دوره های تعلیمی، تدریس و راهنمایی افراد و گروهها و نیز سنجش اثربخشی آموزشها
 
مهارت ها :
گوش دادن فعالانه : توجه کامل به آنچه که مردم می گویند، وقت گذاشتن برای درک نکات مطرح شده، پرسیدن سوالات مناسب، قطع نکردن سخن دیگران در زمان نامناسب.
سخن ورزی : سخن گفتن با دیگران برای انتقال کارآمد اطلاعات.
جهت دهی به خدمات : جستجوی فعال روشهای کمک به مردم
مهارت ریاضیات : استفاده از ریاضی برای حل مسأله
درک اجتماعی : آگاه بودن از واکنش های دیگران و فهمیدن اینکه چرا چنین عکس العمل هایی را نشان می دهند.
تفکر انتقادی : استفاده از منطق و استدلال برای شناخت نقاط ضعف و قوت راهکارهای جایگزین یا رویکردهای مطرح شده در مواجهه با مسائل
 
توانمندی ها :
بیان شفاهی : توانایی انتقال اطلاعات و نظرات در گفتگوها به گونه ای که دیگران بتوانند آنها را درک کنند.
درک شفاهی : توانایی شنیدن و فهم اطلاعات و نظرات گوینده از خلال واژه ها و جملات
تشخیص گفتار : توانایی تشخیص و درک گفتار دیگران
دید نزدیک : توانایی دیدن جزئیات از نزدیک (در چند قدمی)
بیان واضح : توانایی واضح صحبت کردن به گونه ای که دیگران بتوانند آن را بفهمند.
درک نوشتاری : توانایی خواندن و درک اطلاعات و نظرات مکتوب.
 
فعالیتهای حرفه :
کارکردن در ارتباط مستقیم با عموم مردم : انجام امور برای مردم یا ارتباط و تماس مستقیم با عموم. این موضوع شامل خدمت به مشتریان در رستوران ها و فروشگاهها و یا دریافت سفارش یا مهمان نیز می شود
ایجاد ارتباط با سرپرست، همقطاران یا زیردستان : تأمین اطلاعات برای زیردستان، همکاران و سرپرستان از طریق تلفن، گزارش ها و فرم های نوشتاری، پست الکترونیکی یا ارتباط فردی
کسب اطلاعات : مشاهده، دریافت یا هر روش دیگر کسب اطلاعات از تمام منابع اطلاعاتی مناسب
مخابره با اشخاص بیرون از سازمان : مراوده با افراد خارج از سازمان، معرفی سازمان به مشتریان، عموم مردم و دولت و دیگر منابع بیرونی. انتقال اطلاعات ممکن است به صورت حضوری، نوشتاری، تلفنی و یا الکترونیکی باشد.
ایجاد و حفظ ارتباطات بین پرسنلی : توسعه و گسترش ارتباطات کاری سازنده و همکوشانه با دیگران و حفظ این ارتباطات در طی زمان
جابجا کردن یا دستکاری اشیاء : استفاده از دست ها و بازوها برای جابجا کردن، نصب، تغییر مکان و دستکاری اشیاء
 
شرح کار :
تماس با دیگران : این شغل تا چه اندازه نیازمند تماس داشتن (تماس رودررو، تلفنی یا روشهای دیگر) با دیگران است؟
صرف زمان برای ایستادن : شغل تا چه حد نیازمند ایستادن است؟
ارتباط با مشتریان بیرونی : میزان اهمیت رابطه ی خوب با مشتریان یا عموم مردم در این شغل چقدر است؟
تلفن : در شغل تا چه حد باید مکالمات تلفنی صورت بگیرد؟
حضور در محیط های محصور با شرایط محیطی کنترل شده : این شغل تا چه حد نیازمند کار در محیط محصور با شرایط محیطی کنترل شده است؟
مجاورت فیزیکی با افراد : کارکنان در این شغل تا چه حد باید در مجاورت فیزیکی و نزدیک به افراد دیگر وظایفشان را انجام دهند؟
 
علایق :
متعارف : شغل هایی که قاعده مند شده و مستلزم پیروی از روش های جا افتاده و فعالیت های عادی شده هستند؛ سر و کار فرد بیشتر با اطلاعات مفصل و داده های دقیق است تا نظرات شخصی.
تجاری : شغل های تجاری دربردارنده راه اندازی و اجرای پروژه ها است. و می تواند رهبری و هدایت افراد و تصمیم سازی های متعدد را در بر بگیرد. گاهی اوقات این شغل ها نیازمند مواجهه با ریسک بوده و اغلب با کسب و کار در ارتباط هستند.
واقع گرایی : واقعگرایی شغلی در اغلب مواقع شامل فعالیت هایی است که مسائل و راه حل های عملی را دربر می گیرد. این امور غالباً با گیاهان، حیوانات و مواد موجود در جهان واقعی (همچون چوب، ابزارها و ماشین آلات) مرتبط است. اغلب شغل ها مستلزم کار در خارج بوده و کمتر با کارهای کاغذی یا کار در مجاورت دیگران مرتبط هستند.
اجتماعی : شغل های اجتماعی اغلب شامل کار با مردم، تعامل با آنها و آموزش آنها است. این شغل ها اغلب متضمن کمک و یا خدمات رسانی به دیگران است.
هنری : شغل های هنری به کرّات مستلزم کار با شکل ها، طرح ها و الگو ها است. این شغل ها اغلب نیازمند خودابرازی بوده و کار در آنها مقیّد به قواعد سفت و سخت نیست.
پژوهشگرانه : شغل های پژوهشگرانه غالباً شامل کار با ایده ها است و نیازمند تفکر بسیار زیادی است. این شغل ها می تواند شامل جستجوی حقایق و کشف راه حل مسائل به صورت ذهنی باشد
 
سبک کار :
قابل اعتماد بودن : شغل نیازمند اعتماد، مسئولیت پذیری و عمل به تعهدات است.
کنترل شخصی : شغل نیازمند حفظ آرامش و خویشتن داری، کنترل خشم و جلوگیری از رفتارهای پرخاشگرانه حتی در شرایط بسیار مشکل است.
صداقت و درستکاری : شغل نیازمند درستکاری و توجه به مسائل اخلاقی است.
تحمل استرس و فشار : شغل نیازمند پذیرش انتقادات و برخورد آرام و موثر در شرایط پراسترس است.
همکاری : شغل نیازمند داشتن روحیه خوش با دیگران و به تصویر کشیدن نگرش همکاری و پاک طینتی است.
توجه به جزئیات : شغل نیازمند داشتن دقت درباره جزئیات و انجام وظایف کاری است.
 
ارزشهای شغل :
ارتباطات : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، برای کارکنان امکان خدمت رسانی به دیگران و کار با همکاران در یک محیط دوستانه و غیررقابتی را به وجود می آورند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از: همکاری، ارزشهای اخلاقی و خدمات اجتماعی.
پشتیبانی : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، مدیریت پشتیبانی که بتواند پشت کارکنان بایستد را ارائه می دهند. نیازهای متناسب با این ارزش شغلی عبارتند از: سیاستهای سازمانی، نظارت بر ارتباطات انسانی و نظارت فنی.
استقلال (به عنوان ارزش) : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، برای کارکنان امکان تصمیم گیری شخصی و کار براساس تمایلاتشان را فراهم می کنند. نیازهای متناسب با این ارزش شامل خلاقیت، پاسخگویی و خودکار بودن است.
موفقیت : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، مشاغلی نتیجه گرا هستند که به کارکنان اجازه می دهند از قوی ترین توانمندی هایشان استفاده کرده و از شغل شان احساس رضایت کنند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از نیاز به استفاده از توانمندی ها و دستیابی به موفقیت است.
شرایط کاری : مشاغلی که این ارزش شغلی را برآورده می سازند، قادرند برای کارکنان امنیت شغلی و شرایط کاری مناسب را به وجود بیاورند. نیازهای متناسب با این ارزش شغلی عبارتند از: فعالیت، حقوق و مزایا، استقلال، امنیت و شرایط کاری
شناخت : مشاغلی که این ارزش شغلی را بر برآورده می سازند، امکان پیشرفت، پتانسیل لازم برای رهبری و اعتبار مناسب را به وجود می آورند. نیازهای متناسب با این ارزش عبارتند از: نیاز به پیشرفت، برخورداری از اختیار، شناخت و موقعیت اجتماعی مناسب.
 
منبع:iranestekhdam.ir
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت

فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنها 7 درصد سهم خرده فروشی را در اختیار دارند

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت که فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنها 6 یا 7 درصد سهم بازار خرده فروشی را در اختیار دارند در حالی که در کشورهای پیشرفته بیش از 50 درصد خرده فروشی توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ انجام می‌شود.
به گزارش ایسنا، نعمت‌زاده که به منظور پاسخگویی به سه سوال نماینده ارومیه در جلسه علنی امروز مجلس سخن می‌گفت
نعمت‌زاده در خصوص اینکه نماینده ارومیه در سوال خود اعلام کرد که 40 پروانه کسب بقالی در ارومیه توسط اتحادیه‌ها لغو شده، گفت: طی بررسی‌های میدانی هیچ موردی گزارش نشده و تنها واحدهایی که مجوزهای مدت‌دار داشته‌اند برای تمدید مجوز خود باید اقدام کنند و زمان آنها منقضی شده و 12 واحد نیز به دلیل مشکلاتی همچون وراثت و یا شکایت تعطیل شده‌اند.
وی ادامه داد: در دنیا بحث فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک موضوع مرسوم است و بیش از 85 درصد خرده فروشی در کشورهای صنعتی از این طریق انجام می‌شود و ما نمی‌توانیم کشور را از نظام پیشرفته صنفی محروم کنیم. البته عجله‌ای نیز برای این موضوع نداریم و با در نظر گرفتن مصالح مختلف و مصالح مختلف بحث توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را پیش رو داریم و از آن حمایت می‌کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به وضع فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان آذربایجان غربی گفت: در این استان 39 فروشگاه زنجیره‌ای در مقابل بیش از 10 هزار فروشگاه غیر زنجیره‌ای و سنتی فعالیت می‌کنند و در شهر ارومیه نیز 19 فروشگاه زنجیره‌ای در مقابل هزاران فروشگاه غیر زنجیره‌ای فعال هستند.
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
فروشگاه های زنجیره ای به عنوان یکی از کارآمدترین روش‌های نظام توزیع در همه کشورهاست، با این وجود سهم این صنعت مدرن در اقتصاد کشورمان  به دلایل مختلف که مهمترین آن مقاومت‌ از سوی نظام سنتی نابهره‌ور بوده ناچیز است.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها به اعتقاد کارشناسان  فاصله بین تولیدکننده و عرضه‌کننده را کاهش و هزینه‌ها را به‌حداقل و حد معقول می‌رساند. از سویی دیگر به دلیل آسان شدن نظارت بر این فروشگاه ‌ها امکان گرانفروشی نیز به حداقل می‌رسد.  با این وجود همچنان شاهد جای خالی این سیستم در نظام توزیع کشور هستیم.  در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار خرده‌فروشی در سطح کشور وجود دارد و در این میان سهم شعبه فروشگاه‌ زنجیره‌ای تنها 2450 شعبه است. در این شرایط خبرها حاکی از این است که افزایش سهم فروشگاه های زنجیره ای در دستور کار قرار گرفته شده است. یدالله صادقی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت روز گذشته با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بهره‌وری در نظام توزیع را بالا می‌برد، گفت: «رویکرد ما این است که سهم این فروشگاه‌ها در نظام توزیع افزایش یابد و سند توسعه آن هم در حال تدوین است.»
وی در اولین گردهمایی اتحادیه‌های کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با اشاره به لزوم  گسترش این صنعت و با بیان اینکه توسعه آن به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده و همه ذینفعان است گفت: «در حال حاضر مهمترین چالش در زمینه توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مقاومتی که در شهرستان‌ها و به ویژه شهرستان‌های دارای جمعیت کم است و این مقاومت از سوی سوپرمارکت ها و خواروبارفروشی‌ها است. »
به گزارش خبرگزاری‌ها، صادقی با اشاره به اینکه یک میلیون و 200 هزار خرده‌فروش در سطح کشور وجود دارد، گفت: «این نظام توزیع موجود، بهره‌وری کمتری نسبت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارد و با قیمت بیشتری کالا را عرضه می‌کند، در حالی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با 10 تا 15 درصد کمتر کالا را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. »
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت با اشاره به نابهره‌وری نظام خرده‌فروشی گفت: «با این وجود نگرانی‌هایی بابت از بین‌رفتن فرصت‌های شغلی در این سیستم وجود دارد.» به گفته او اگر معدل هر واحد صنفی را 5/2 نفر اشتغال در نظر بگیریم 3 میلیون نفر شاغل در واحدهای صنفی توزیع کار می‌کنند که هیچ دولتی نمی‌تواند، به آن بی‌اعتنا باشد.
از سویی دیگر علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران نیز با اشاره به‌مقاومت‌های غیرعلمی در توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: «اتاق اصناف تهران، توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است.»
وی در اولین گردهمایی اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه وضعیت اقتصادی خیلی مطلوب نیست گفت: «فروشگاه‌های زنجیره‌ای سهم ناچیزی در اقتصاد دارند و تلاش داریم تا سهم آنها را در تأمین و توزیع افزایش دهیم.»
امیرخسرو فخریان، رییس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز در این باره با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای منجر به کاهش هزینه‌های تولید تا مصرف می‌شود، گفت: «این فروشگاه‌ها سهم 10 تا 15 درصدی در کاهش قیمت‌ها دارد.»
سند توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شرایطی تدوین شده است  که براساس آمار اخیر مؤسسه جهانی مک‌کنیزی بخش خرده‌فروشی در ایران در افق 2035 رشد یک‌هزار میلیارد دلاری در اقتصاد خواهد داشت و رشد بازار خرده‌فروشی از 128 به 400 میلیارد دلار می‌رسد که گزارش به اقتصاد دانش‌بنیان لازمه این مهم است.
کارشناسان و فعالان اصناف توجه به توسعه این صنعت را در شرایط کاهش درآمدهای نفتی ضروری دانسته و توجه به گسترش این فروشگاه‌ها را عاملی مهم برای اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور عنوان می‌کنند.
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
فرمانده انتظامی استان البرز از انهدام باند سارقان فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار بخشعلی کامرانی صالح در نشست خبری با اصحاب رسانه استان البرز که پیش از ظهر دوشنبه در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی استان برگزار شد، با اشاره به اینکه در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ مبنی بر سرقت از یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مشکین‌دشت بلافاصله مأموران پلیس آگاهی به‌منظور بررسی موضوع به محل اعزام شدند، اظهار کرد: در بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد سارقان از درب پشتی و به شیوه تخریب کرکره وارد فروشگاه شده و پس از تخریب گاوصندوق مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال وجه نقد را به سرقت برده‌اند.

وی بابیان اینکه این پرونده در حالی موردبررسی و پیگیری قرار گرفت که سه روز بعد سارقان به فروشگاه دیگری دستبرد زده و ضمن تخریب درب‌ها و گاوصندوق مبلغ ۲۶۲ میلیون ریال وجه نقد را به سرقت بردند، افزود: با بررسی شیوه سرقت مشخص شد سرقت‌های یادشده توسط یک باند انجام‌شده است.

وی بیان کرد: پیرو این امر چند تیم عملیاتی پیگیری موضوع مربوطه را در دستور کار خود قرار داده و با تشکیل چند تیم اطلاعاتی و بررسی فیلم دوربین‌های مداربسته فروشگاه‌های یادشده یک جوان که سعی بر تخریب درب‌های ورودی داشت را مشاهده کردند.

کامرانی صالح خاطرنشان کرد: با توجه به پوشش چهره متهمان شناسایی این فرد با مشکل مواجه شد، اما روند سرقت‌های صورت گرفته نشان می‌داد این اقدامات توسط یک باند انجام‌گرفته است.

شناسایی مخفیگاه سارقان فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مشکین دشت

فرماندهی انتظامی استان البرز با اعلام اینکه با توجه به حساسیت موضوع اقدامات فنی و اطلاعاتی در خصوص شناسایی مخفیگاه متهمان آغاز و آدرس یکی از متهمان در منطقه مشکین‌دشت شناسایی شد، گفت: آدرس‌های کشف‌شده توسط چند تیم مجزا تحت مراقبت نامحسوس قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ساعت ۲ بامداد ۳۰ اردیبهشت پس از چند ساعت تعقیب و مراقبت سوژه موردنظر با یک دستگاه خودرو ۲۰۶ از منزل خارج و به سمت فردیس ضمن سوار کردن یک نفر دیگر به سمت کرج حرکت کرد.

وی بابیان اینکه طی عملیات انجام‌گرفته سارقان در حال سرقت از فروشگاهی دیگر تحت محاصره مأموران قرارگرفته و طی یک عملیات دستگیر شدند، افزود: متهمان پس از انتقال به پلیس آگاهی تحت بازجویی مأموران ابتدا منکر سرقت شدند اما در مواجه با اسناد و مدارک به ۱۱ فقره سرقت از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مبلغ ۷ میلیارد ریال اقرار کردند که دو مورد از این سرقت‌ها نافرجام بود از طرفی تحقیقات برای کشف سایر سرقت‌های احتمالی وجود دارد.

  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت