مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

بازاریابی برندسازی جذب مشتری و افزایش فروش، هایپر مارکت، گالری، فروشگاه و مراکز خرید

مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

بازاریابی برندسازی جذب مشتری و افزایش فروش، هایپر مارکت، گالری، فروشگاه و مراکز خرید

مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

مشاور و مجری هایپرمارکت، مشاوره تحقیقات اجرا استقرار بازارسازی امکان سنجی ترفیع فروش بازاریابی و مشتری سازی بیش از صد ها فروشگاه در سراسر کشور ، مولف ومترجم 12 عنوان کتاب مرجع کاربردی تخصصی ---اصول و تکنیک های راه اندازی و استقرار فروشگاه و مرکز خرید

به شکل علمی حرفه ای و اصولی بر اساس آخرین متدهای روز دنیا

توسط دکتر علی خویه

www.khooyeh.ir
www.gmas.ir
09122991608


راهکارهای افزایش فروش فروشگاه ها و مراکز خرید مختلف

راه اندازی و استقرار واحد هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای

هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای شرکت ها و سازمان های جهت افزایش فروش و بهبود فروش


مشاور و مجری سیستم ها و برنامه های هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای

مولف و مترجم اولین کتاب مدیریت فروشگاه چیدمان و مهندسی فروش در ایران

مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی منبع دانشگاهی و کاربردی

مدرس دانشگاه

با بیش از 18سال تجربه اجرایی

مشاور فروشگاه های معتبر کشور

مشاور راه اندازی و پیشبرد فروش فروشگاه های معتبر

drmall.ir
salez.ir
دکتر مال DrMall مجموعه‌ای است از کارشناسان خبره و متخصص در صنعت خرده‌فروشی، که هدف آنها استانداردسازی فرایندهای مدیریتی و عملیاتی فروشگاههای زنجیره‌ای، هایپرمارکت‌ها و گالری های و مراکز خرید است.

این گروه با بیش از یک دهه تجربه علمی و عملی، از طریق عارضه‌یابی، استانداردسازی، آموزش، جاری‌سازی، راهبردی و ممیزی دوره‌ای، باعث رونق کسب و کار فروشگاههای بزرگ و کوچک و افزایش فروش آنها می شود. دکتر مال با دارا بودن ۴ دپارتمان مشاوره ، آموزش کاربردی، تحقیقات و اجرا، خدمات خود را که برگرفته از استانداردهای جهانی خرده‌فروشی است عرضه نموده و آماده همکاری با کلیه فروشگاههای زنجیره‌ای، هایپرمارکت ها و مجتمع های تجاری مراکز خرید در سطح کشور ایران و کشورهای آسیای مرکزی می‌باشد.

تیم تخصصی دکتر مال DrMall با استفاده از دانش روز، فناوری های نوین فروشگاهی و استانداردهای بین المللی موفق به طراحی، اجرا و راه اندازی پروژه های فروشگاهی در سطح کشور شده است. هم اکنون نیز مدیران این شرکت آمادگی کامل را دارند که با اشتیاق فراوان تجربیات گرانبها و ارزشمند خود را از ابتدای طراحی تا افتتاح فروشگاه در اختیار شما قرار داده تا با بالاترین میزان بهره وری ،ریسک سرمایه گزاری در این بخش را به حداقل برسانید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

در زیر برخی از مهمترین شاخص های موثر بر موفقیت فروشگاههای زنجیره ای که توجه و یا عدم توجه به هر کدام می تواند به نوعی موجب تقویت یا ضعف جایگاه یک فروشگاه زنجیره ای نزد مشتریانش شود ارائه شده است.
صداقت با مشتری، مشتری مداری، کیفیت کالاها، پراکنش جغرافیایی، سابقه حضور در صنعت خرده فروشی، اعتبار برند، تبلیغات و بازاریابی، طرحهای ترفیعی و تشویقی، مکان یابی و توسعه فروشگاه، امکانات و تجهیزات، خدمات و تسهیلات رفاهی پارکینگ، خودپرداز و...)، استراتژی و چشم انداز مکتوب، شیوه خرید، مدیریت بازار پردازی، شیوه ارائه تخفیفات، نیروی انسانی، باشگاه مشتریان.
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت

مهمترین چالش های پیش روی فروشگاههای زنجیره ای داخلی
با توجه به بررسی های میدانی صورت گرفته و مصاحبه با خبرگان صنعت خرده فروشی مهمترین چالش های پیش روی فروشگاههای زنجیرهای داخلی را می توان به صورت زیر برشمرد:
• نبود یا کمبود آمار و اطلاعات در خصوص فرآیندهای توزیع و فعالان آن. .
کمبود نیروی انسانی متخصص.
• عدم وجود تشکل های غیر دولتی منسجم (اتحادیهصنف و...) فروشگاههای زنجیره ای.
• زمین و املاک (نبود فضای کافی تاسیس فروشگاه دربرخی از مناطق، قیمت بالای زمین و هزینه های بالایاحداث فروشگاه و...).
• بروکراسی پیچیده اداری در ارایه مجوز تاسیس فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای.
• رشد و توسعه مجتمع های تجاری و فروشگاههای تخصصی
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
_
فروشگاه های زنجیره ای SPAR
فروشگاه زنجیره ای SPAR که دفتر مرکزی آن در آمستردام هلند می باشد با بیش از ۱۲۵۰۰ شعبه در جهان فعالیت دارد. در سال ۲۰۱۶ | این فروشگاه از نظر رشد جهانی و گسترش به حدود ۴٫۵٪ رشد رسیده است. رشد سریع اسپار در اروپا با گسترش در بازارهای نوظهور تقویت شد. SPAR به عنوان بزرگترین زنجیره خرده فروشی مواد غذایی دائمی در دنیا، با ۱۲، ۵۴۵ فروشگاه در ۴۴ کشور و گردش مالی جهانی ۳۳٫۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۶ شناخته شد. در سال ۲۰۱۶، SPAR در پنج کشور جدید راه اندازی شد و از طریق شرکای جدید منطقه ای در چین و روسیه گسترش یافت. این سال از لحاظ رشد تعدادی با افتتاح ۳۹۶ شعبه فروشگاه بسیار قوی عمل کرده است.این فروشگاه در حال حاضر در کشور گرجستان دارای ۳۴ شعبه بوده که ۲۹ شعبه آن در تفلیس، ۱ شعبه در کوتائیسی، ۲ شعبه در روستاوی، ۱ شعبه در باتومی و ۱ شعبه در زوگدیدی می باشد. این فروشگاه جایگزین فروشگاه پاپولی در گرجستان شده است.
در جدول ذیل مشخصات فنی و بازدید شده در فروشگاه گنجانده شده است :
لازم به ذکر است که فروشگاههای فود مارت زیر گروه فروشگاههای اسپار می باشند.
 
Sales Shopping (8)
 
فروشگاه های زنجیره ای Nikora
NIKORA در گرجستان دارای ۲۲۶ شعبه می باشد. نیکورا فروشگاه زنجیره ای محلی است که در ۵ سال اخیر در گرجستان رشد بسیار بالایی داشته و با شیوه ای نوین خدمت و محصول خود را به مشتریان عرضه می نماید. شاید به طور قطع این فروشگاه را جزو سردمداران اصلی زنجیره ای این کشور بوده و جایگاه ویژه ای بین مشتریان خود دارد. تصاویر ذیل مربوط به کاتالوگ های فصلی- مناسبتی این فروشگاه زنجیره ای بوده که جهت جلب مشتریان در ورودی فروشگاه و در استندی چوبی - فلزی تعبیه شده است.
HyperMarketing Sale (2)
فروشگاه زنجیره ای Carrefour
این فروشگاه همانند دیگر شعبش در منطقه خاور میانه از استقبال بسیار بالای مردم برخوردار است. در حال حاضر این فروشگاه در گرجستان حدودا ۱۲ شعبه دارد. نوع چیدمان و نحوه پالت چینی اقلام پروموشنی عینا مشابه هایپر استار تهران می باشد. یکی از موارد قابل توجه در این فروشگاه بن هایی است که در ازای خرید بالای ۵۰ لاری به مشتری داده میشود و بر اساس یک بازه زمانی خاص و پرشدن تعدادی از این بن ها( که به صورت هولوگرام های برچسبی می باشند) به مشتریان کالای برقی خانگی هدیه داده میشود. با توجه به موقعیت های استراتژیک انتخاب شده توسط این گروه زنجیره ای و همانگونه که در بالا اشاره شد مورد استقبال بسیار زیاد مشتریان قرار گرفته اند چرا که بیشترین گروه محصولی را دارد یا به اصطلاع از سیاهی ذغال تاسفیدی نمک در این فروشگاه وجود دارد از کلیه اقلام مورد نیاز آشپزخانه که شامل مایحتاج ضروری چه خوراکی، نوشیدنی الکلی و غیر الکلی) و غذای آماده و نیمه آماده یخچالی و منجمدی و کنسروی گرفته تا کلیه لوازم برقی و اداری و تحصلی و غیره و هر آنچه که مورد نیاز خانواده است.
این فروشگاه تبلیغات تلویزیونی، شبکه های اجتماعی، پیامکی بسیار گسترده ای دارد و مهمترین استراتژی آن برای جذب مشتری shocking price است که در بازه های زمانی قیمت ها را شکسته و با نازل ترین قیمت محصولات خود را عرضه می نماید
 
 

فروشگاههای زنجیره ای GOOD WILL
فروشگاه good will به معنی حسن نیت که در واقع مفهوم حسن نیت در قیمت و فروش را می رساند یکی از قدیمی ترین فروشگاه های زنجیره ای در گرجستان می باشد. این فروشگاه با شمایل و ابعادی همچون کرفور، دارای ۵ شعبه در گرجستان می باشد. ولی مانند فروشگاه کرفور از این فروشگاه استقبال بالایی نمی شود و همانگونه که گفته شد رقیب اصلی این فروشگاه شعب کرفور می باشند. شاید با خیال راحت بتوان تخمین زد که مشتریان این فروشگاه | متشکل از یک سوم مشتریان کرفور می باشند.
در زیر برخی از مهمترین شاخص های موثر بر موفقیت فروشگاههای زنجیره ای که توجه و یا عدم توجه به هر کدام می تواند به نوعی موجب تقویت یا ضعف جایگاه یک فروشگاه زنجیره ای نزد مشتریانش شود ارائه شده است.
صداقت با مشتری، مشتری مداری، کیفیت کالاها، پراکنش جغرافیایی، سابقه حضور در صنعت خرده فروشی، اعتبار برند، تبلیغات و بازاریابی، طرحهای ترفیعی و تشویقی، مکان یابی و توسعه فروشگاه، امکانات و تجهیزات، خدمات و تسهیلات رفاهی پارکینگ، خودپرداز و...)، استراتژی و چشم انداز مکتوب، شیوه خرید، مدیریت بازار پردازی، شیوه ارائه تخفیفات، نیروی انسانی، باشگاه مشتریان.
 
http://salez.ir/the-largest-american-and-canadian-stores/
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
پیشخوان و صندوق
مشتریانمعمولاًدر آخرینمرحله از خرید خود به صندوق مراجعه میکنند و پس از پرداخت صورتحساب خود از فروشگاه خارج میگردند. بنابراین خوب است صندوق را در نزدیکی در خروجی پیشبینی کرده و در مقابل آن هم فضای مناسبی برای مکث و توقف مشتریان در صف  انتظار در نظر گرفت. این ویژگی در مواردی که در ورود و خروج از یک نقطه است، ضرورت بیشتری مییابد چراکه در صورت پیشبینی نکردن تدابیر لازم، در جلوی ورودی فروشگاه، با تجمع حاصل از توقف هر دو گروه مشتریان در حال خروج و در حال ورود
روبهرو خواهیم بود. 

sandogh
با پیشبینی صندوق در نزدیکی در خروجی و استقرار شخص فروشنده در پشت آن، امکان کنترل رفت و آمدهای از در خروجی بهوسیلة وی نیز بیشتر و بهتر صورت میگیرد و این امر در تأمین امنیت و جلوگیری از سرقتهای احتمالی مؤثر است. در برخی از فروشگاهها، پیشخوان هم در کنار صندوق وجود دارد. در این قبیل فروشگاهها بنا به مقتضیات آن، پیشخوان و صندوق به حالتهای مختلفی در نظر گرفته میشوند،
san
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
نوع کالا، مقدار تنوع، حجم عرضة محصولات و میزان فروش یک مرکز خرید از جمله عوامل مهمی هستند که در تعیین نوع و مساحت و چگونگی انبارهای لازم برای آنها، نقش دارند. در برخی موارد نظیر گل فروشی که امکان نگهداری و انبار طولانی مدت به راحتی فراهم نیست، نیاز به انبار کمتر بوده و در فروشگاههایی که فروش بالایی داشته و لازم است که همواره مقادیری از اجناس را ذخیره داشته باشند، نیاز به انبار و وسعت بیشتر آن وجود دارد. پیشبینی انبارهای مناسب برای  اجناسی که در شرایط معمولی نگهداری میشوند
(شوینده ها، حبوبات و،)... و مواد فاسدشدنی که نیاز به دمای خاصی دارند (لبنیات، تخم مرغ، سسها و،)... موادی که بهصورت منجمد هستند (بستنی و...) یکی از موارد مهمی است که طراح باید به آن توجه ویژه داشته باشد. امکان دسترسی وسایل نقلیة حامل بار تا نزدیکی محل انبار و تخلیة راحت و حمل آسان آن به انبارها نیز از مواردی است که باید در طراحی مورد توجه قرار گیرد
store
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
ورودی
در طراحی فروشگاه سه گونه ورودی قابل تأمل است که نیاز به پیشبینیهای لازم دارند. ورودی مشتریان، ورودی کارکنان و ورودی اجناس و کالاهای قابل عرضه در فروشگاه. در صورت امکان، چنانچه موقعیت فروشگاه، شرایط دسترسی به ساختمان را از جهات گوناگون داشته باشد، بهتر است این سه ورودی را جدا از هم در نظر گرفت. ولی چنانچه این شرایط برای فروشگاه فراهم نبوده و راه دسترسی به آن محدود باشد، ناگزیر باید به تعداد کمتر ورودی و یا حتی یک ورودی برای همة موارد بسنده کرد
plan store
فروشگاهی دارای یک در ورودی برای مشتریان، سه در برای خروج اضطراری، یک در ورودی برای کارکنان، و سه در برای ورود کالا
http://salez.ir/customer-traffic-flow/
http://salez.ir/%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d9%85%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d8%ad%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d9%85%d8%b4%d8%aa%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87/
 
ورودی مشتریان بهتر است در فاصلةنزدیکی از پارکینگ باشد تا مشتریان بتوانند به راحتی به داخل فروشگاه رفته و پس از خرید به سادگی بتوانند با دست و یا به کمک چرخهای دستی، کالاها و مواد خریداری شده خود را به ماشین برسانند. ورود مشتریان پیاده به فروشگاه را نیز باید به نحوی شایسته و به گونهای که با مسیرهای رفت و آمد خودروها و یا محل توقف آنها تلاقی نداشته باشد، پیش بینی کرد
store plan
موقعیت در ورودی فروشگاه و نوع آن نیز قابل توجه است. در صورتی که در ورودی فروشگاه وسط ساختمان باشد و میدان دید لازم را فراهم کند، مشتری قدرت انتخاب برای گردش داخل فروشگاه را خواهد یافت. در فروشگاههایی ک ِ ه در ورودی در مرکز ساختمان نباشد معمولاً مشتریان به جهت خاصی که در نحوۀ چیدمان داخلی برای آن زمینهسازی شده است، پیش خواهند رفت. به همین دلیل جا دارد که طراح داخلی به این نکته دقت داشته و در ورودی و مسیر طی شده پس ِ از آن و نیز در خروجی را بهصورتی پیشبینی نماید که از تلاقیهای ناخواستة افراد و یا ازدحام آنها در مقابل در ورود و خروج جلوگیری به عمل آید. در انتخاب نوع ِ در ورودی نیز شایسته است که به نحوۀ باز شدن آن و آزاد و خالی بودن پشت آن و عدم برخورد با اشخاص و اشیای داخل فروشگاه دقت کافی مبذول گردد. درهای خودکار (اتوماتیک) از جهت کوتاه بودن زمان باز و بسته شدن و نیز از جهت نیاز نداشتن به دست افراد برای هل دادن، مناسبترند و باعث میشوند تا مشتریان پس از خرید به راحتی بتوانند با دست پر از آنجا خارج گردند. رعایت عرض مناسب درهای ورودی و خروجی و در نظر گرفتن درهای خروجی اضطراری مطابق با ضوابط نیز از دیگر مواردی است که باید رعایت گردد
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت

یک ویترین با طراحی مناسب و تزئینات زیبا می تواند نگاه هر مشتری را به سمت خود جلب کند. ویترین فروشگاه شما در واقع تابلویی از خلاقیت ها، نظم، تفکر و سطح کسب و کارتان است و از این بابت اولین پل ارتباطی با ذهن مشتری محسوب می شود. حتی اگر جزء مخالفان تجملات هم باشید، گریزی از یک اصل مهم در کسب و کار وجود ندارد و آن هم بکارگیری طراحی و تزئینات برای شکار نگاه مشتریان است. پس در ادامه جدیدترین روشهای طراحی ویترین موجود در دنیا، که در حال حاضر توسط تمامی برندهای مطرح به کار گرفته شده است، معرفی می شود.

در این نوع طراحی که از روشهای نوین طراحی ویترین مغازه می باشد ، می توان با استفاده از شیشه های هوشمند و ویدئو پروژکتور ، شیشه ویترین را تبدیل به یک صفحه نمایشی بزرگ با کیفیت تصویر بالا نمود. شیشه های هوشمند یکی از جدیدترین تکنولوژی ها در طراحی ویترین مغازه به شمار می آیند که از داخل بر روی شیشه ویترین نصب می شوند و به عنوان یک پرده می توانند تصاویر ویدئو پروژکتور را بر روی شیشه نمایش دهند. توجه داشته باشید که شیشه های هوشمند می توانند بین دو حالت شفاف و مات تغییر وضعیت دهند، بنابراین در حالت شفاف، ویترین شما به طور کامل قابل رویت است و زمانیکه به کمک ریموت یا یک کلید، و یا حتی با نزدیک شدن یک کاربر به ویترین، شیشه مات شد مانند یک پرده عمل می کند و تصویر ویدئو پرژکتور داخل مغازه را برای رهگذران به نمایش می گذارد. در تمام طول روز و به خصوص شبها فروشگاه شما به یک نمایشگر عظیم بدل می شود که چشم تمامی رهگذران را خیره خواهد کرد.

ویترین لمسی
Touch Screen Vitrine

در این نوع طراحی، با استفاده از فویل های لمسی می توان شیشه ویترین مغازه را در ابعاد مختلف به صفحه لمسی تبدیل نمود. این بدین معناست که افراد می توانند بیرون از فروشگاه شما و فقط با لمس شیشه بیرونی نیازهای اطلاعاتی اولیه خود را مرتفع سازند. برای این کار لازم است نرم افزار مناسب، حاوی محتواهای تصویری مورد نیازتان را نیز داشته باشید. مشتریان زیادی مایلند با ویترین زیبای شما مانند گوشی لمسی خود کار کنند و اطلاعات بیشتری از محصولات شما بگیرند و سایر رهگذران نیز برای دیدن این صحنه بسیار کنجکاوی خواهند کرد.

ویترین هوشمند
Smart Vitrine

در این نوع طراحی، علاوه بر شیشه های هوشمند با قابلیت Back Projection و ویدئو در این نوع طراحی، علاوه بر شیشه های هوشمند با قابلیت Back Projection و ویدئو پرژکتور، از Kinect برای ردگیری حرکت مخاطبین ویترین استفاده می شود. بدین معنا که افرادی که از بیرون، بیننده ویترین شما و صفحه نمایشگر آن هستند می توانند با انجام حرکاتی مانند: حرکت دست به سمت راست، حرکت دست به سمت چپ، پریدن، حرکت از یک سمت ویترین به سمت دیگر و یا هر نوع حرکت دیگری تصویر موجود در نمایشگر ویترین را تغییر دهند. در ویترین های هوشمند این امکان وجود دارد که تغییر وضعیت شیشه هوشمند ویترین از در ویترین های هوشمند این امکان وجود دارد که تغییر وضعیت شیشه هوشمند ویترین از حالت شفاف به حالت مات و سپس شروع به کار پرژکتور نیز به صورت خودکار و به محض اینکه شخصی در موقعیت مناسب ویترین شما قرار گرفت انجام شود و یا در صورتیکه حرکت خاصی مثل پریدن را جلوی ویترین انجام داد.
افراد را وادار کنید برای دیدن ویدیوهای جذاب شما جلوی ویترین بالا و پایین بپرند و دیگران را نیز بخندانند. به شما قول می دهیم ویتریتهای هوشمند ما جلوی فروشگاه شما را به شلوغ ترین قسمت این محدوده تبدیل خواهد کرد و حتماً فروش شما را هم بسیار بالا خواهد برد. شرکت خانه هوشمند افرا آمادگی خود را برای طراحی و اجرای ویترینهای تصویری، لمسی و هوشمند اعلام می کند. در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات تکمیلی با ما تماس بگیرید.
Image
Image
منبع:http://enuma.ir
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
ویترین
ّ سیمای خارجی فروشگاه اولین و مهمترین تأثیر را در جلب توجه عابرین و دعوت آنها به داخل دارد.
سطح نمای بیرونی فروشگاه، ویترین، محوطه جلوی ورودی،تابلو و هر آنچه برای مخاطب در بیرون و پیش از ورود به فروشگاه قابل درک است، بخشی از سیمای خارجی آن بوده و لازم است به عنوان یک کلّیت واحد بهصورتی زیبا طراحی گردد. طراحی تمامی
عناصر جدارۀ ِ خارجی از دستگیرۀ در ورودی گرفته تا پیش فضای ورودی، نورپردازی، مصالح نما، ویترین و نحوۀ قرارگیری آن و حتی نحوۀ چیدمان آدمکها و محصولات، همگی در جلب نظر افراد بیرون فروشگاه تأثیرگذار خواهند بود. در این میان، ویترین مهمترین عنصر بوده و در بسیاری از موارد طول آن در تعیین قیمت ملک یا امتیاز فروشگاه تأثیر مستقیمی دارد

[DrMall (9)
صاحبان فروشگاه همواره سعی میکنند که بیشترین طول ویترین را در جدارۀ خارجی فروشگاه داشته باشند. فروشگاه های سر نبش نیز به جهت دارا بودن ویترین در دو معبر اطراف خود از امتیاز بالاتری برخوردارند.
رویکرد طراحی ویترین را میتوان به دو حالت عمدۀ ویترین بسته و باز تفکیک ّ نمود. در حالت اول، ویترین به صورت یک جعبة شیشهای محصور طراحی میشود و دید به داخل فروشگاه را کنترل کرده و ارتباط مخاطب را در همان سطح نخست محدود میسازد. در حالت دوم ویترین به عنوان فضایی پیوسته با درون فروشگاه طراحی میشود که در این صورت دید رهگذران تا عمق فروشگاه نفوذ خواهد کرد

[DrMall (12)
جلب توجه و تحریک حس کنجکاوی رهگذران به اشکال مختلف و با ترفندهای متفاوتی نظیر استفاده از نورپردازی، رنگ، فرم و هر آنچه در نگاه عابر تأثیرگذار است، میتواند تحقق یابد. همچنین خوب است که به همة رهگذران درحال عبور و یا حتی سوار بر ماشین نظر داشته و با توجه به سرعت حرکتشان، تمهیداتی را برای دعوت آنها به مکث در مقابل ویترین اندیشه کرد
vitrin
[DrMall (5)
در سالهای اخیر، طراحان ویترین بیشتر به رویکردی بینابینی یا نیمه باز گرایش یافتهاند. به این ترتیب که ضمن تعریف محدودهای از جدارۀ خارجی فروشگاه به عنوان ویترین بسته و نمایش محصولات آن، دید مختصری هم به فضای داخلی فروشگاه فراهم میکنند
و ارتباط مخاطب را با داخل نیز برقرار میسازند. در این حالت تنها، لایهای نازک از شیشه میان مخاطب و فروشگاه قرار گرفته و ارتباط میان رهگذر و فضای داخلی صمیمیتر خواهد شد. در مواردی که عمق فروشگاه چندان زیاد نباشد، از این شیوه میتوان برایحذف ویترین و افزایش فضای مفید داخلی استفاده کرد.

[DrMall (1)

ترکیب نام فروشگاه و یا نماد تجاری شرکت تولیدکننده محصولات با ویترین و نمای خارجی نیز یکی دیگر از تمهیداتی است که در طراحی ویترینهای امروزی کاربرد دارد. ضمناً از آنجا که ویترینها معمولاً بهصورت فصلی یا سالانه و یا دورهای تغییر میکنند، و هر تازگی
و نوآوری نیز پس از مدتی رنگ باخته و جذابیت خود را برای جلب توجه مخاطب از دست میدهد، شایسته
است که طراحی ویترین را به گونهای انعطاف پذیر و قابل تغییر در نظر گرفت  حذف ویترین و برقراری ارتباط بیواسطه میان فضای درون و بیرون نیز رویکردی است که در برخی موارد به چشم میخورد. برای نمونه برخی از مغازههای آبمیوه و بستنی فروشی به این حالت طراحی شدهاند. البته قابل تأمل است که در این حالت، به جهت شرایط نامناسب آب و هوا، ممکن است در برخی از ایام امکان استفاده مطلوب از داخل مغازه فراهم نباشد. در این شرایط، ویترین متحرک میتواند تا حدودی راهگشا بوده  و هر سه حالت باز و بسته و نیمه باز را برای فروشگاه به وجود آورد. صرفهجویی در فضا، سهولت تغییر و خلق جلوه های متفاوت در سیمای خارجی فروشگاه، از دستاوردهای چنین ویترینهایی میباشند. (
[DrMall (6)
 
[DrMall (4)
 
امروزه به کمک فناوری دیجیتال و گرایش عموم به چنین دستاوردهایی، فضاهای تجاری نیز درصدد بهرهگیری از آن برآمده و در پارهای موارد ویترینها نیز با صفحات دیجیتالی هوشمند و متغیر ترکیب میشوند. دور از ذهن نیست که در آیندهای نزدیک، صفحات هوشمندی مانند صفحات لمسی تلفنهای همراه، جایگزین شیشههای ویترینها شده و مخاطبین قبل از ورود به فروشگاه قادر باشند محصولات را مشاهده، انتخاب و یا حتی خرید نمایند. همچنین تولید صفحاتی از جنس شیشه که بهطور هوشمند شفاف یا کدر میشوند و یا قادرند  به سطوحی نورانی و رنگین تبدیل شوند، عرصه را برای خلاقیتهای جدید در طراحی ویترینها گشوده است
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت