مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

بازاریابی برندسازی جذب مشتری و افزایش فروش، هایپر مارکت، گالری، فروشگاه و مراکز خرید

مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

بازاریابی برندسازی جذب مشتری و افزایش فروش، هایپر مارکت، گالری، فروشگاه و مراکز خرید

مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

مشاور و مجری هایپرمارکت، مشاوره تحقیقات اجرا استقرار بازارسازی امکان سنجی ترفیع فروش بازاریابی و مشتری سازی بیش از صد ها فروشگاه در سراسر کشور ، مولف ومترجم 12 عنوان کتاب مرجع کاربردی تخصصی ---اصول و تکنیک های راه اندازی و استقرار فروشگاه و مرکز خرید

به شکل علمی حرفه ای و اصولی بر اساس آخرین متدهای روز دنیا

توسط دکتر علی خویه

www.khooyeh.ir
www.gmas.ir
09122991608


راهکارهای افزایش فروش فروشگاه ها و مراکز خرید مختلف

راه اندازی و استقرار واحد هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای

هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای شرکت ها و سازمان های جهت افزایش فروش و بهبود فروش


مشاور و مجری سیستم ها و برنامه های هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای

مولف و مترجم اولین کتاب مدیریت فروشگاه چیدمان و مهندسی فروش در ایران

مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی منبع دانشگاهی و کاربردی

مدرس دانشگاه

با بیش از 18سال تجربه اجرایی

مشاور فروشگاه های معتبر کشور

مشاور راه اندازی و پیشبرد فروش فروشگاه های معتبر

drmall.ir
salez.ir
دکتر مال DrMall مجموعه‌ای است از کارشناسان خبره و متخصص در صنعت خرده‌فروشی، که هدف آنها استانداردسازی فرایندهای مدیریتی و عملیاتی فروشگاههای زنجیره‌ای، هایپرمارکت‌ها و گالری های و مراکز خرید است.

این گروه با بیش از یک دهه تجربه علمی و عملی، از طریق عارضه‌یابی، استانداردسازی، آموزش، جاری‌سازی، راهبردی و ممیزی دوره‌ای، باعث رونق کسب و کار فروشگاههای بزرگ و کوچک و افزایش فروش آنها می شود. دکتر مال با دارا بودن ۴ دپارتمان مشاوره ، آموزش کاربردی، تحقیقات و اجرا، خدمات خود را که برگرفته از استانداردهای جهانی خرده‌فروشی است عرضه نموده و آماده همکاری با کلیه فروشگاههای زنجیره‌ای، هایپرمارکت ها و مجتمع های تجاری مراکز خرید در سطح کشور ایران و کشورهای آسیای مرکزی می‌باشد.

تیم تخصصی دکتر مال DrMall با استفاده از دانش روز، فناوری های نوین فروشگاهی و استانداردهای بین المللی موفق به طراحی، اجرا و راه اندازی پروژه های فروشگاهی در سطح کشور شده است. هم اکنون نیز مدیران این شرکت آمادگی کامل را دارند که با اشتیاق فراوان تجربیات گرانبها و ارزشمند خود را از ابتدای طراحی تا افتتاح فروشگاه در اختیار شما قرار داده تا با بالاترین میزان بهره وری ،ریسک سرمایه گزاری در این بخش را به حداقل برسانید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

خرده فروشی 

چنانچه صاحب کسب‌وکار کوچکی هستید و به راهنمایی و کمک برای طرح‌ریزیِ چیدمان و دکوراسیون فروشگاه خود نیاز دارید، این مقاله به نیاز شما پاسخ خواهد داد. به شما خواهیم گفت که چه طرحی برای کف فضای فروشگاه بریزید، اندازه و محل قرارگیریِ راهروهای میان قفسه‌هایتان را تعیین کنید و قفسه‌ها، کالاها و صندوق‌های فروشگاه‌تان را در چه نقاطی و بر چه اساسی بچینید. با خواندنِ این مقاله، هر آنچه را که برای چیدمان و دکوراسیون فروشگاه خرده‌فروشیِ خود نیاز دارید، در اختیار خواهید داشت.

 طرح و آرایش کفِ فروشگاه را تعیین کنید

انتخاب طرح و چیدمان کفِ فضای فروشگاه بسیار مهم است، چون بستر و بنیانِ فروشگاه را تعیین می‌کند و مشخص می‌کند که چه چیزی در کجا قرار خواهد گرفت. بر اساس این طرح است که می‌توانید در مورد کم و کِیف و نحوه‌ی سازماندهیِ بقیه‌ی ارکان و اجزاء فروشگاه‌تان تصمیم بگیرید. در این رابطه، موارد زیر به شما کمک خواهند کرد اولویت‌های کف فروشگاه را بهتر تعیین کنید:

طرح کفِ ساده، توصیه‌ی ما به فروشگاه‌های خرده‌فروشی متوسط

 طراحی هایپر مارکت

 

 به دو دلیل، ما این مورد را توصیه می‌کنیم:

1. الگوی ساده، هم کاراییِ بالایی دارد و هم مقرون‌به‌صرفه است

وقتی همه‌ی قفسه‌ها، یخچال‌ها و ویترین‌های فروشگاه در حالت زاویه‌ی نود درجه با یکدیگر قرار بگیرند، الگوی طراحی ساده‌ی کف را تشکیل می‌دهند که در آن، هم از کفِ فضا و هم از دیوارها به‌خوبی استفاده می‌شود. حتی نقاطی مثل گوشه‌ی دیوارها که در حال عادی معمولاً بلااستفاده هستند، در این الگو برای قرارگیریِ ویترین‌ها و قفسه‌ها بکار می‌روند. 

بسیاری از فروشگاه‌های خرده‌فروشی کوچک، مثل سوپرمارکت‌ها، فضای مفیدِ محدودی دارند. به‌همین دلیل است که قفسه‌ها، سازه‌ها و ویترین‌هایی که روی دیوارها نصب می‌شوند بسیار اهمیت دارند، با در نظر گرفتنِ اینکه این ویترین‌ها و قفسه‌ها که روی دیوارها نیز سوار می‌شوند اغلب قیمت‌های مناسبی هم دارند. 

 

2. این آرایش، با انواع فروشگاه‌ها و چیدمان‌های قفسه‌ها و راهروهای بین آنها جفت‌وجور می‌شود

الگوی طرح ساده‌ی کف، با هر فضایی و با هر چیدمانی سازگار است و در انواع فروشگاه‌ها، از خواروبار فروشی گرفته تا هایپرمارکت‌های رده بالا، قابلیتِ اجرا شدن دارد. در این الگو، می‌توانید راهروهای بسیاری را بین ردیف‌های قفسه‌هایتان در نظر بگیرید. شرکت بزرگِ Apple نیز از این الگوی طراحی کف در فروشگاه‌های خود استفاده می‌کند و از این طریق، پیچیدگی و شیک بودن را با هم درمی‌آمیزد. در قالبِ این الگو می‌توانید هر حسی را در مشتری‌های خود برانگیزید.

 

سایر الگوهای اولیه‌ی طرح کف فضای فروشگاه

الگوی زاویه‌ای

 

اصطلاح ”زاویه“ کمی گیج‌کننده است، به‌ویژه با در نظر گرفتنِ اینکه در این الگوی کف، از انحناهای بسیاری استفاده شده است و این باعث شکل‌گیریِ تنوع دیداریِ بسیاری می‌شود و احساس پیچیده‌ای را به مشتری القاء می‌کند. الگوهای زاویه‌ای کف فروشگاه، فضای چندانی برای قرار دادنِ کالاها فراهم نمی‌کنند، به این معنا که کالاهایی که در این فضاهای محدود در این الگو قرار می‌گیرند، خاص هستند و تأکید و توجه بیشتری روی آنها متمرکز است. به همین دلیل است که فروشگاه‌های رده‌بالا یا گران‌قیمت که تعداد کالاهای محدودتری را عرضه می‌کنند، مثل طلافروشی‌ها، اغلب از این الگو استفاده می‌کنند.

 

الگوی ترکیبی

 

این الگو به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید تنوع بالایی در چیدمانِ قفسه‌ها و دکوراسیون داخلی فروشگاه‌تان ایجاد کنید. می‌توانید ردیف‌های قفسه‌ها را به حالت‌های زاویه‌ای، ساده (90 درجه) یا اُریب بچینید. به‌ویژه اگر تنوع کالاهایی که عرضه خواهید کرد بالاست، یا اگر نیاز است که روی برخی کالاهایتان تأکید و توجه بیشتری را متمرکز کنید تا بیشتر ”به چشم بیایند“، می‌توانید از الگوی ترکیبی استفاده کنید، چون دستِ شما را برای هر نوع تغییر و تنوعی باز می‌گذارد.

الگوهای ثانویه‌ی طرح کف فضای فروشگاه

طرح‌های دیگری نیز برای سازماندهیِ کف فضای فروشگاه وجود دارند که گاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله، طرحِ کف هندسی یا اُریب، که نوع اُریب اغلب در کف‌ فروشگاه‌های سلف‌سرویس بکار می‌رود و نوع هندسی اغلب برای فروشگاه پوشاک و البسه استفاده می‌شود.

 

اندازه و محل قرارگیریِ راهروها را تعیین کنید

با این‌که می‌توان زیاد در مورد اندازه و محل قرارگیریِ راهروهای میان قفسه‌ها سختگیر نبود، اما این موضوع بسیار مهم است. راهروهای میان قفسه‌ها همان کانال‌هایی هستند که قرار است مشتری‌ها از میانِ آنها به سراسرِ فروشگاه شما هدایت شوند و در این کانال‌ها حرکت کنند. بیش از حد باریک و تنگ بودنِ این کانال‌ها، یعنی راهروهای میان قفسه‌ها، باعث می‌شود که مشتریان در این سفرِ درون‌فروشگاهی، چندان احساس راحتی نکنند. در برخی کشورها، باریک بودنِ این راهروها، مغایر با حقوق معلولان است و پیگردِ قانونی را در پی خواهد داشت.

 

عرض (پهنای) راهروهای فروشگاه باید حداقل 120 سانتی‌متر باشد و مانعی در آنها قرار نگیرد

یکی از ارکان بسیار بااهمیت در طراحی فضای فروشگاه، در نظر گرفتنِ فضای کافی برای راهروها و عریض و سهل‌العبور بودنِ آنهاست. وقتی با متخصصان طراحیِ فروشگاه‌های خرده‌فروشی درباره‌ی ویژگی‌های فروشگاه موفق صحبت می‌کنیم، برخورداری از راهروهای عریض و جادار، جزو چند رکنِ نخست فروشگاه موفق است. با این کار، آسایش و راحتیِ‌ همه‌ی مشتریان خود را با هر شرایط جسمانی، سالم یا با ویلچر یا کالسکه‌ی بچه، تضمین خواهید کرد.

 

راهروها باید بیشترین امکان حرکت و وسیع‌ترین دامنه‌ی دیداری را فراهم کنند

اگر راهروهای بین قفسه‌ها باعث ازدحام شوند، مشتریان احساس ناراحتی خواهند کرد و میزان فروش کاهش خواهد یافت. به‌علاوه، ساختار راهروها باید به گونه‌ای باشد که مشتری در هر نقطه‌ای بایستد، بتواند بیشترین محصولات را در دامنه‌ی دیدِ خود مشاهده کند. این‌ها دو مورد از دلایل اهمیت محل راهروها در فضای فروشگاه هستند.

 

این کاری است که باید انجام دهید:

حجم و جهتِ رفت‌وآمدِ مشتریان را برای هر راهرو مشخص کنید 

حین فرآیند طرح‌ریزی چیدمان فروشگاه، اهداف کلیِ شما این است که هم کالاهای بیشتری را در معرض دیدِ مشتریان قرار دهید و هم ترافیک و رفت‌وآمدِ آن‌ها را در فضای فروشگاه رَوان و آسان سازید. 

با در نظر داشتنِ این دو هدف، به الگوی طرح کف فضای‌تان نگاه کنید و از خودتان بپرسید، ”می‌خواهم مشتریانم به کدام سمت و کدام نقاط فروشگاهم بروند و چه چیزهایی را ببینند؟“ آیا می‌خواهید مشتریان را به قسمتِ انتها و پشتِ فروشگاه بکشانید؟ آیا قصد دارید مشتریان را به سمتِ قفسه‌های نصب‌شده بر روی دیوارهای فروشگاه هدایت کنید؟ یا شاید مایلید که مشتریان‌تان بیشتر روی قسمت‌های مرکزیِ فضای فروشگاه‌تان متمرکز شوند؟

 

2. طرحی را برای راهروهای فروشگاه انتخاب کنید که مشتریان را به نقاط مورد نظرتان هدایت کنند.

وقتی مشخص کنید که مشتری را در چه جهتی می‌خواهید هدایت کنید، می‌توانید چیدمان و الگوی طرح راهروها را نیز به‌راحتی انتخاب کنید. البته مواردی پیش می‌آید که شکل و اندازه‌ی فضایی که در اختیار دارید، نوع خاصی از چیدمان و الگو را برای استقرار قفسه‌ها و تعیین راهروها تحمیل می‌کند، اما شما می‌توانید بر اساس کفِ فضای موجود، چند طرح را ادغام کنید و با تنوع بالا در الگوی انتخابی خود، حداکثر استفاده را از فضا ببرید و هم مشتری را در جهات مورد نظرتان هدایت کنید و هم کالاهایی را که بیشتر می‌خواهید در نظرِ مشتریان نمایان کنید، به گونه‌ای متفاوت به نمایش بگذارید.

اگر کف فضایتان وسیع است، تعدادی گزینه برای الگوی کف فضا دارید اما اگر فضایتان بسیار محدود است و امکان در نظر گرفتنِ راهروهای اختصاصی برای محصولات وجود ندارد، ممکن است مجبور شوید از چیدمانِ ”جریانِ آزاد“ استفاده کنید. 

 

در آرایش شبکه‌ای که با آرایش ساده (مورد اول) ترکیب می‌شود، راهروها با هم موازی و نسبت به دیوارها عمود هستند و مشتری در این حالت می‌تواند بالا و پایین راهروها قدم بزند. ان حالت برای خواروبارفروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها مناسب است، چون مشتریان هم می‌توانند هر کالایی را که می‌خواهند پیدا کنند و به حرکت‌شان بدون هیچ مانعی ادامه دهند. 

 

آرایش حلقه‌ای، که می‌تواند با آرایش ساده نیز ترکیب شود، دارای یک راهروی اصلی‌ است که مثل زمینِ مسابقه، دورِ کفِ فضای فروشگاه‌تان واقع می‌شود. این آرایش حلقه‌ای مناسبِ فروشگاه‌هایی است که تنوع محصولات بالایی دارند، به‌ویژه وقتی که قرار است برای هر گروه از محصولات، بخش جداگانه‌ای در نظر گرفته شود. این چیدمان و آرایش، خصوصاً در فروشگاه‌هایی مانند فروشگاه‌های لوازم ورزشی کاربرد خوبی دارد (بخش تنیس، بخش شنا و …)، و راهرویی که مثل حلقه در فضای فروشگاه منظور شده است، امکان دسترسی مشتریان را به همه‌ی بخش‌های فروشگاه و همه‌ی گروه‌های محصولات فراهم و آسان‌تر می‌کند.

  

آرایش و الگوی ”جریان آزاد“ که اغلب با الگوی کفِ ”زاویه‌ای“ به‌کار می‌رود، بالاترین سطحِ خلاقیت در حرکتِ مشتریان را فراهم می‌کند و به ترغیبِ فرآیند ”گشتن و دیدن کالاها“ منجر می‌شود. به جای این‌که از راهروهای شسته‌رفته استفاده کنید، با استفاده از زاویه‌ها و تقاطع‌هایی که با سازه‌ها، ویترین‌ها، قفسه‌ها و یخچال‌های فروشگاه‌تان شکل می‌دهید، مشتری را در سراسر فضای فروشگاه هدایت کنید. این الگو اغلب مناسب فروشگاه‌هایی است که تنوع و تعداد کالاهایشان کم است و مشتریان خاص یا کالاهای خاص دارند، مثل جواهرفروشی‌ها. 

 

برای محل کالاها، ویترین‌ها و صندوق‌هایتان طرح بریزید

اکنون که الگوی طرح کف فضای فروشگاه‌تان را انتخاب کرده‌اید و می‌دانید راهروهایتان در چه نقاطی شکل خواهند گرفت، مشخص کنید که کالاها، ویترین‌ها و صندوق‌هایتان را در چه نقاطی قرار خواهید داد، چون پس از استقرارِ این‌هاست که راهروها به‌وجود می‌آیند. شاید بهتر باشد که برای تصمیم‌گیری بهتر، خودتان را به‌جای مشتریان‌تان بگذارید. با چند نفر از پرسنلِ قابل‌اعتمادِ فروشگاه‌تان در سراسر قسمت‌های فروشگاه قدم بزنید و ببینید که در هر نقطه چه استانداردهایی رعایت شده‌اند و چه چیزهایی قابل رؤیت هستند. در مورد این‌که چه چیزی در کجا قرار بگیرد از آنها نظر بخواهید.

 

فهرستی از موجودیِ کالاها تهیه کنید تا تنوعِ توزیع کالاها در فروشگاه را مشخص کنید

تعیین محل صحیح کالاها می‌تواند کار پیچیده‌ای باشد، به همین دلیل در ادامه به نکاتی در این زمینه اشاره کرده‌ایم:

 

1. کالاهای پرمصرف را نزدیک به انتهای فروشگاه قرار دهید

یکی از متخصصان و مشاوران فروشگاه‌های خرده‌فروشی، دَن جابلونز، روی اهمیتِ قرار دادنِ کالاهای اساسی و پرمصرف در نزدیکی انتهای فضای فروشگاه، تأکید کرده و توضیح می‌دهد که با این کار، سایر کالاها نیز از مقابل چشم مشتریان خواهند گذشت و این به افزایشِ خریدهای تکانشی (خرید بدون برنامه و تصمیمِ قبلی بر اساس تصمیم ناگهانی) منجر می‌شود.

فرقی نمی‌کند که این کالای اساسی، لباس‌زیر در لباس‌فروشی باشد یا شیر پاستوریزه در سوپرمارکت، هر چه که جزو کالاهای پرمصرف باشد، بایستی به قسمت‌های انتهایی منتقل شود. مشتری که برای خرید شیر به قسمت فرآورده‌های لبنی مراجعه می‌کند و چشم‌اش به ماست و پنیرخامه‌ای می‌افتد، به احتمال زیاد، آنها را نیز خریداری خواهد کرد. 

 

2.  کالاهای فصلی و جدید را در بهترین قسمت‌های فروشگاه قرار دهید

آنجا در همان اوایل ورود به فروشگاه، در قسمت‌های جلویی و در سمت راست، تعدادی از کالاهای شیک‌وپیک و مد روز را که به‌تازگی به دست‌تان رسیده قرار بدهید. این محل‌ها همان بهترین قسمت‌هایی هستند که اشاره کردیم و به ”دیواره‌ی قدرت“ معروفند و خود را به رُخ مشتری می‌کشانند و توجه او را جلب می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید کالای خاصی را برجسته کنید، از یکی از این موقعیت‌های طلایی، ”دیواره‌های قدرت“ استفاده کنید.

 

3. کالاهای کوچک ”هوس‌برانگیز“ را در نزدیکیِ صندوق‌ها قرار دهید

کالاهایی مثل توپ‌های اسباب‌بازیِ کوچک، شکلات و آبنبات، ضدعفونی‌کننده‌های دست، آدامس و خشبوکننده‌های دهان، موارد مناسبی برای اطرافِ صندوق‌های فروشگاه‌تان هستند. با اینکه هدف مشتری از حضور در کنار صندوق، پرداختن و رفتن است، اما شما که نمی‌خواهید آنها از خرید کردن دست بردارند! با قرار دادنِ این کالاهای هوس‌انگیز در کنار صندوق‌های فروشگاه‌تان، مشتری را ترغیب می‌کنید تا در لحظات آخر، یکی دو کالای دیگر را نیز به سبد خریدشان اضافه کنند.

 

تعیین کنید که ویترین‌ها و سایر کالاهای اساسی‌تان را کجا قرار خواهید داد 

اکنون که تعیین کردید که کدام کالایتان در چه نقطه‌ای باید قرار بگیرد، اکنون وقت آن رسیده که مشخص کنید ویترین‌ها و سایر سازه‌ها و تجهیزات را در چه نقاطی قرار خواهید داد. در این رابطه، به نقاط زیر توجه کنید: 

 

1. سازه‌ها و ویترین‌های فروشگاه‌تان باید با کالاهایی که عرضه می‌کنید همخوانی داشته باشند

هماهنگیِ ویترین‌ها و سازه‌های فروشگاه با کالاهای عرضه‌شده بسیار اهمیت دارد، چون این تجهیزات و سازه‌ها یکی از اصلی‌ترین چیزهایی هستند که مشتریان در فضای فروشگاه خواهند دید و جزو ارکانی از فروشگاه هستند که قرار است همیشگی باشند، درست مثل صندوق پرداخت، اتاق پرو (در فروشگاهِ پوشاک) یا سالاد بار (در رستوران). ویترین‌ها و قفسه‌ها، بخش عمده‌ای از کالاها را در بر می‌گیرند و اغلب می‌توانید به سلیقه‌ی خودتان تغییرشان دهید.

 

در اینجا به دو نکته در خصوصِ ایجادِ هماهنگی میان ویترین‌ها و قفسه‌ها با کالاها اشاره می‌کنیم:

   مطمئن شوید که ویترین‌ها و سازه‌ها، به‌لحاظ فیزیکی با کالاها هماهنگ هستند

مطمئن شوید که قفسه‌های شما تحملِ نگه داشتنِ محصولات‌تان را دارند، ضمن اینکه فضای کافی برای جای دادنِ کالاها داشته باشند یا حداقل قابل تنظیم باشند. برای مثال، در نظر گفتنِ یک قفسه‌ی شیشه‌ای بلند برای قرار دادنِ محصولات کنسرو، که وزن‌شان روی هم بسیار بالاست، گزینه‌ی مناسبی برای این دسته از کالاها نیست. از طرف دیگر، صحیح نیست که برای نگه‌داریِ محصولات آرایشی و بهداشتی سبک و ظریف، از قفسه‌های غیرقابل‌تنظیم با ضخامت زیاد و عرضِ کم استفاده کنید.

 

   مطمئن شوید که قفسه‌ها و ویترین‌هایتان، کالاها را در چشم مشتری برجسته می‌کنند

1. فراموش نکنید که قبل از هر چیز، مهم‌ترین وظیفه‌ی قفسه‌ها و ویترین‌ها این است که تصویر برجسته و جذابی را از کالاهایی که در آنها قرار داده‌اید به مشتری نشان دهند. ویترین و قفسه باید با جذابیتِ خود، برجستگیِ خاصی به کالا بخشیده و آن را نمایان کند، اما این جذابیت نباید انقدر چشمگیر باشد که حواسِ مشتری را از توجه به خودِ کالاها منحرف کند!

2. از ویترین‌هایی استفاده کنید که برندهای شما را بزرگ‌نمایی می‌کنند. مثلا اگر برای محصولات ظریفِ هنری در فروشگاه محصولات هنری، از قفسه‌های زمخت صنعتی استفاده کنید، اتفاق بدی برای کالاهایتان رخ خواهد داد! از طرف دیگر، بین سخت‌افزار و کالاهای فنی و ابزار و یراق و قفسه‌های چوبی و ظریف و تراش‌خورده نیز تناسبی وجود ندارد. این‌ها مواردی هستند که رعایت آنها در فروش کالاها تأثیرگذار است.

 

2. حداقل فاصله‌ی میان قفسه‌ها، ویترین‌ها و سازه‌ها را رعایت کنید

3 فوت و 6 اینچ (حدود یک متر) حداقل فاصله‌ی استانداردی است که بایستی بین قفسه‌ها، ویترین‌ها و سازه‌ها در نظر بگیرید. حتی اگر این استاندارد بین‌المللی هم وجود نمی‌داشت، خودِ شما تمایل داشتید برای تسهیلِ رفت‌وآمد مشتریان، این فاصله را بین اجزاء فروشگاه‌تان لحاظ کنید تا مشتریان، به‌ویژه افرادی که با ویلچر یا کالسکه‌ی بچه وارد فروشگاه می‌شوند، احساس خفگی و شلوغی نکنند. 

 

3. منطقه‌ی ”فقط عبور“ را در نظر داشته باشید

از نقطه‌ی ورود به فروشگاه، بین 5/1 تا 5/4 متر اول، منطقه‌ی ”فقط عبور“ نام دارد. در اغلب موارد، مشتریان به قفسه‌ها، ویترین‌ها، یخچال‌ها و سازه‌های این منطقه توجهی ندارند چون وقتی مشتری وارد فروشگاه می‌شود، هنوز ذهنش با محیط فروشگاه هماهنگ نشده و فقط فهرستی از کالاهای مورد نیازش را در ذهن می‌چرخانَد. بنابراین بهتر است در این منطقه هیچ کالا یا ویترینی قرار ندهید. مشتری با ورود به این منطقه باید احساس راحتی کند و حس کند از او استقبال کرده‌اید.

 

4. بر سرِ راهِ‌ مشتری، سرعت‌گیر بگذارید!

پس از این‌که مشتری منطقه‌ی ”فقط عبور“ را پشت سر گذاشت، باید کاری کنید که از سرعت خود بکاهد! در اغلب موارد، مشتریان پس از عبور از این منطقه، با همان سرعت تا اواسطِ فروشگاه به راه رفتن ادامه می‌دهند. بنابراین ویترین‌ها، قفسه‌ها و یخچال‌هایی که در نقاطِ بعد از منطقه‌ی ”فقط عبور“ قرار می‌دهید، نقشِ سرعت‌گیر را دارند. چون اتفاقاً همین کار را نیز انجام می‌دهند تا حرکتِ مشتری را کُند کنند و او شروع به توجه به کالاها کند، نه اینکه تا انتهای فروشگاه تخته‌گاز برود! هر کالای خاص، فصلی، جدید، مُد روز، جذاب، لوکس یا متفاوتی که بتواند توجه مشتری را به خود جلب کند، می‌تواند نقش سرعت‌گیر را ایفا کند.

5. از کالاهای تکانشی استفاده کنید

این نوع کالاها در ویترین‌ها و قفسه‌های نزدیک به راهروها یا داخلِ راهروها قرار می‌گیرند و مشتری را به خریدِ تکانشی ترغیب می‌کنند. هر کالایی که در آن نوآوری بکار رفته باشد، مانند ماساژورها، ساعت زنگ‌دارِ آوازخوان، می‌توانند این ذهنیت را در مشتری ایجاد کند که این کالا چه به‌دردبخور است یا اینکه اگر در خانه‌شان یکی از این‌ها را نداشته باشند، زندگی‌شان به مشکل برمی‌خورَد.

 

محل استقرار صندوق‌های فروشگاه

تعیین محل مناسب برای صندوق‌های سوپرمارکت یا هایپرمارکت، کار پیچیده‌ای نیست. در این رابطه به نکاتی اشاره می‌کنیم:

1. صندوق‌ها را در قسمت جلو و سمتِ راستِ فروشگاه قرار ندهید

بسیاری از فروشگاه‌ها به اشتباه، صندوق‌های خود را در جلو و سمتِ راستِ فضای فروشگاه استقرار می‌دهند. این نقاط، جزو نقاط طلایی فروشگاه شما هستند که قرار دادنِ کالاها به‌جای صندوق می‌تواند فروش قابل‌توجهی را برای آن کالاها رقم بزند.

 

2. صندوق‌ها را در توقفگاه‌های طبیعی قرار دهید

به عقیده‌ی یکی از کارشناسانِ حوزه‌ی طراحی فروشگاه خرده‌فروشی، محل نادرستِ صندوق‌های فروشگاهی، یکی از بزرگترین اشتباهات فعالان خرده‌فروشی است. باید صندوق در محلی باشد که نه حواس مشتری را در حین خرید پرت کند و نه دست‌وبال‌اش را ببندد و نه اینکه پیدا کردنش در فضای فروشگاه مشکل نباشد. با در دست داشتنِ نقشه‌ی آرایش و طرحِ داخلیِ فروشگاه‌تان، در فضاش آن قدم بزنید و ببینید چه نقاطی برای خرید کردن مناسب‌ترند. با مشخص شدنِ نقاطِ خرید، نقاط استقرارِ صندوق‌ها نیز مشخص می‌شوند.

به عقیده‌ی این کارشناس، الگوی کلیِ رفتار مشتریان در سوپرمارکت و هایپرمارکت این است که از سمتِ راست وارد فروشگاه می‌شوند، دور می‌زنند و در سمتِ‌ چپ فروشگاه به انتهای سفرِ خود می‌رسند. بنابراین سمتِ چپ و جلوی فروشگاه، نقطه‌ی مناسبی برای استقرار صندوق است.

 

طراحیِ فضای فروشگاه‌تان را به چه کسی بسپارید

برای طراحی و الگوپردازیِ فضایی که در اختیار دارید، می‌توانید از نرم‌افزارهای راهنمای طراحی داخلی استفاده کنید و صفر تا صدِ کار را به عهده بگیرید. البته ممکن است به ظاهر مقرون‌به‌صرفه باشد اما خواهید دید که نتیجه‌ی کار، سوددهی لازم را برایتان نخواهد داشت. مؤسسات و شرکت‌هایی هستند که از مرحله‌ی ایده‌پردازی تا طراحی و اجرا را به عهده می‌گیرند و با اینکه هزینه کمی بالاتر می‌رود، اما در بلندمدت خواهید دید که سودآوریِ کار بسیار متفاوت و چشمگیر خواهد بود. چون فقط زیباییِ کار اهمیت ندارد، بلکه فضا باید تِم تجاری هم داشته باشد و این فقط ار عهده‌ی کارشناسانی برمی‌آید که در حوزه‌ی صنعت خرده‌فروشی و دکوراسیون و طراحی و اجرای فروشگاه خرده‌فروشی تخصص و تجربه داشته باشند.

علاوه بر کمک گرفتن از متخصصان، خودتان هم باید قبل از هر اقدامی، ابتدا به چندین فروشگاه سر بزنید و نقاط قوت و ضعف هر یک را ثبت کنید تا بتوانید فروشگاهی بی‌نقص‌تر و مشتری‌پسندتر و موفق‌تر راه‌اندازی کنید.

 

تهیه و تنظیم در تحریریه ریتیل ایران

منبع : www.fitsmallbusiness.com

 

نظرات (۱)

ممنون بابت سایت بسیار خوبتون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی