مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

بازاریابی برندسازی جذب مشتری و افزایش فروش، هایپر مارکت، گالری، فروشگاه و مراکز خرید

مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

بازاریابی برندسازی جذب مشتری و افزایش فروش، هایپر مارکت، گالری، فروشگاه و مراکز خرید

مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

مشاور و مجری هایپرمارکت، مشاوره تحقیقات اجرا استقرار بازارسازی امکان سنجی ترفیع فروش بازاریابی و مشتری سازی بیش از صد ها فروشگاه در سراسر کشور ، مولف ومترجم 12 عنوان کتاب مرجع کاربردی تخصصی ---اصول و تکنیک های راه اندازی و استقرار فروشگاه و مرکز خرید

به شکل علمی حرفه ای و اصولی بر اساس آخرین متدهای روز دنیا

توسط دکتر علی خویه

www.khooyeh.ir
www.gmas.ir
09122991608


راهکارهای افزایش فروش فروشگاه ها و مراکز خرید مختلف

راه اندازی و استقرار واحد هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای

هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای شرکت ها و سازمان های جهت افزایش فروش و بهبود فروش


مشاور و مجری سیستم ها و برنامه های هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای

مولف و مترجم اولین کتاب مدیریت فروشگاه چیدمان و مهندسی فروش در ایران

مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی منبع دانشگاهی و کاربردی

مدرس دانشگاه

با بیش از 18سال تجربه اجرایی

مشاور فروشگاه های معتبر کشور

مشاور راه اندازی و پیشبرد فروش فروشگاه های معتبر

drmall.ir
salez.ir
دکتر مال DrMall مجموعه‌ای است از کارشناسان خبره و متخصص در صنعت خرده‌فروشی، که هدف آنها استانداردسازی فرایندهای مدیریتی و عملیاتی فروشگاههای زنجیره‌ای، هایپرمارکت‌ها و گالری های و مراکز خرید است.

این گروه با بیش از یک دهه تجربه علمی و عملی، از طریق عارضه‌یابی، استانداردسازی، آموزش، جاری‌سازی، راهبردی و ممیزی دوره‌ای، باعث رونق کسب و کار فروشگاههای بزرگ و کوچک و افزایش فروش آنها می شود. دکتر مال با دارا بودن ۴ دپارتمان مشاوره ، آموزش کاربردی، تحقیقات و اجرا، خدمات خود را که برگرفته از استانداردهای جهانی خرده‌فروشی است عرضه نموده و آماده همکاری با کلیه فروشگاههای زنجیره‌ای، هایپرمارکت ها و مجتمع های تجاری مراکز خرید در سطح کشور ایران و کشورهای آسیای مرکزی می‌باشد.

تیم تخصصی دکتر مال DrMall با استفاده از دانش روز، فناوری های نوین فروشگاهی و استانداردهای بین المللی موفق به طراحی، اجرا و راه اندازی پروژه های فروشگاهی در سطح کشور شده است. هم اکنون نیز مدیران این شرکت آمادگی کامل را دارند که با اشتیاق فراوان تجربیات گرانبها و ارزشمند خود را از ابتدای طراحی تا افتتاح فروشگاه در اختیار شما قرار داده تا با بالاترین میزان بهره وری ،ریسک سرمایه گزاری در این بخش را به حداقل برسانید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

۲۸ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

[caption id="attachment_3367" align="alignnone" width="1240"]محرک های فروش محرک های فروش[/caption]
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
تصویر برند: در واقع برندها با هدف خلق یک تصویر مطلوب مورد استفاده قرار می گیرند . نام های تجاری دارای تصویر مثبت در ذهن مصرف کنندگان و مشتریان ، دارای توانایی بیشتری در گسترش برندشان به محصولات و خدمات جدید هستند . تصویر برند باورهای سمبلیک و کارکردی برند را در شکل گیری برداشت کلی مصرف کننده از برند یکپارچه می نماید . یک تصویر مثبت باعث افزایش خشنودی از یک تجربه خرید می شود ، بنابراین به تجربه های مشتریان در جهت افزایش لذت اجتماعی و مزایای احساسی کمک می کند . در نتیجه تصویر نام تجاری یک تاثیر مثبت و مستقیم معنی دار بر وفاداری مشتری دارد .
انتظارات مشتری بنا بر تعریف راپ ، رضایت مشتری به عنوان یک دیدگاه فردی تعریف می شود که از انجام مقایسه های دائمی بین عملکرد واقعی سازمان و عملکرد مورد انتظار مشتری ناشی می شود .
ریچارد الیور  اعتقاد دارد که رضایتمندی مشتری یا عدم رضایت او از تفاوت بین انتظارات مشتری و کیفیتی که او دریافت کرده است حاصل می شود . به این ترتیب برای اندازه گیری رضایت مشتری می توان از رابطه زیر استفاده کرد :
رضایت مشتری = استنباط مشتری از کیفیت – انتظارات مشتری
کیفیت درک شده از سخت افزار و نرم افزار: کیفیت درک شده از سخت افزار ، بخشی از کیفیت است که مربوط به ویژگی های محصول یا خدمات است . به عنوان مثال در یک فروشگاه عرضه محصولات ؛ موقعیت مکانی مناسب فروشگاه ، تجهیزات ساختمانی مناسب و پارکینگ و آسانسور ، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و نورپردازی فروشگاه ، قفسه بندی مناسب محصولات و چرخ خرید و دستگاههای پرداخت وجه نقد جزء سخت افزار به حساب می آیند . کیفیت درک شده از نرم افزار به معنی بخشی از کیفیت است که نمایانگر عناصر تعاملی در خدمت ارائه شده می باشد . مانند ؛ رفتار پرسنل ، سهولت خرید ، برخورد با مشتری ، خدمات قبل و پس از فروش .
ارزش درک شده: مردم با دانسته ها و دانش های برندی متفاوت ، ارتباط نام تجاری را به صورت های متفاوتی تفسیر خواهند کرد و معانی متضادی از برند را استنتاج خواهند کرد . ارزش درک شده به عنوان نتیجه یک مقایسه میان سود درک شده و آن چیزی که مشتری از دست می دهد ) هزینه می کند ( بیان می شود . ارزش درک شده به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر قصد خرید و وفاداری مصرف کنندگان و مشتریان شناخته شده است . همچنین دلایل تجربی در هر دوی محیط های
B2B و B2C در جهت حمایت قوی از ارتباط قوی میان ادراکات مشتری از ارزش و وفاداری مشتری وجود دارد . اساسا برای ایجاد مشتریان وفادار نیاز به مشتریان با ارزش درک شده بالا داریم .
رضایت مشتری رضایت مشتری از جمله اقدامات داخلی سازمان ها محسوب می شود که نمود جهت گیری آنها به سمت ارضای خواسته های مشتری و جهت ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات را نشان می دهد . به نظر ژوران ، رضایت مشتری حالتی است که مشتری احساس می کند که ویژگی های محصول منطبق بر انتظارات اوست . نارضایتی نیز حالتی است که در آن نواقص و معایب محصول موجب ناراحتی ، شکایت و انتقاد مشتری می شود . در یک تعریف ، رضایت مشتری حالت و واکنشی است که مصرف کننده و مشتری از مصرف یا خرید محصول ابراز می کند . لینگنفلد رضایت مشتری را از لحاظ روانشناختی ، احساسی می داند که در نتیجه مقایسه بین محصولات دریافت شده با نیازها و خواسته های مشتریان و انتظارات اجتماعی در رابطه با محصول حاصل می شود .
وفاداری به مانند یک تعهد عمیق به خرید یا تشویق خرید یک محصول یا خدمت در آینده و تکرار خرید یک برند با وجود تاثیر موقعیت های مختلف تعریف می گردد . در ابتدا وفاداری به عنوان یک نگرش و در ادامه بر حسب یک رفتار آشکار شده به سبب تکرار خرید در نظر گرفته می شود . برای اندازه گیری وفاداری واقعی باید هر دوی وفاداری نگرشی و رفتاری به صورت موازی اندازه گیری شوند ، در واقع وفاداری تنها به معنی خرید مکرر از یک برند نیست .
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
دسترسی آسان:
در هر فروشگاهی حتی اگر هدف نهایی فقط فروش باشد لازم است که مسیر رسیدن به اجناس و کالاها جذاب و جالب باشد ، در طراحی و تهیه تابلوهای راهنما هم جنبه زیباشناسی و کاربردی مدنظر است و هم صرف انرژی . مدسترسی آسان به کالا نیز یکی از شرایط تحقق نمایش مطلوب کالا است. برای مشتریانی که به علت وقت کم به دنبال علائم راهنما جهت یافتن قسمت و طبقه ی مورد نظر هستند این علائم باید در طراحی چیدمان در نظر گرفته شود. این علائم یا نشان گر ها عبارتند از:
A. نشانگر بخشی: تابلوی بزرگی است که در بالاترین سطح هر بخش قرار گرفته است و نشان گر نوع خدمات و محصولاتی است که در آن بخش ارائه می شود مثل بخش تره بار و یا بخش لوازم خانگی
B. نشانگر طبقهای: تابلوهای کوچکتر، با ارتفاع کمتر نسبت به نشانگر بخشی است که در هر بخش برای گروه خاصی از اجناس به کار می رود و به مشتریان کم می کند تا مکان گروه محصولی را که به دنبال آن هستند را بیابند.
C. نشانگر نقطه ای یا 14 S.O.P: علائم کوچکی است که در نزدیکی کالا قرار می گیرد و در مورد کالا جزئیات لازم را ارائه می دهد.
اطلاع رسانی کالا به مشتری
یکی دیگر از مولفه های مهم در نمایش محصولات، اطلاع رسانی مناسب کالا به مشتری است. اطلاع رسانی باید صحیح، کافی و شفاف بوده و از طریق نصب برچسب ها و اتیکت ها ی قیمت، بروشور، تراکت و ... در قفسه ها به مشتری آگاهی های لازم را انتقال دهد.
 شلف استریپت:قطعه های پلاستیکی و یا نوارهای قفسه حهت اعلام قیمن و اطلاعات مربوط به محصول است که در زیر کالا قرار می گیرد.
 شلف دانگر: نمونه ی دیگر از این علائم است که به قفسه ها آویخته می شود و مشتری را متوجه محصول می کند.
 شلف استاپر(سرعت گیر):از دیگر ابزار اطلاع رسانی است که به صورت ایستاده در امتداد قفسه ها دیده می شود و فرصت خوبی برای تبلیغات
است و ضمن تفکی اقلام و برن های مختلف موجود در قفسه، از عبور بدون توجه مشتری از کنار قفسه های مختلف کالا جلوگیری می کند
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
ویترین:
ویترین یا پنجره نمایش، پنجره ای است که با نمایش اقلام و اجناس درون خود به فروش آنها و یا جذب مشتری به فروشگاه کم می کند.
ویترین بخش مهمی از هر فروشگاه و یا مرکز خرید است که می تواند نقش مهمی در جلب کردن نظر مشتری داشته باشد . ی ویترین جذاب می تواند مشتری را به داخل فروشگاه بکشاند و حتی به کالاهای دیرفروش کم کند و کاربرد دیگری که می تواند داشته باشد آن است که ی تخفیف را به اطلاع مشتری برساند.
طراحی ویترین
اساساً ویترین قسمتی از مغازه به شمار می رود که برخی از محصولات عرضه شده در آن به نمایش در می آید که هم مشخص کننده نوع فعالیت مغازه است و هم به جلب مشتری کم می کند . چگونگی طراحی ویترین به امکاناتی که پلان مغازه در اختیار طراح می گذارد و همچنین به موقعیت آن بستگی دارد .این که مغازه داخل ی پاساژ قرار گرفته یا به صورت منفرد، بر خیابان است، عواملی هستند که در طراحی ویترین تاثیر گذارند. معمولاً چند روش در طراحی ویترین وجود دارد که به سیاست فروش عامل آن مرتبط است.گا هاً فروشنده ویترین شلوغ با ارائه محصولات متعدد با تنوع رنگ را می پسندد و گا هی ویترین خلوت با ارائه چند محصول خاص و محدود .موردی دیگر
که امروزه بسیار مورد توجه فروشندگان قرار گرفته ، گنگ بودن ویترین است این گنگ بودن حس تعلیق در بیننده ایجاد می کند و حس کنجکاوی مشتری را وادار می کند که وارد مغازه شود
برخی از مواردی که به ایجاد ی ویترین جذاب و تاثیرگذار کم می کند عبارت است از:
الف-شکل
شکل و فرم اثاثیه و تزئینات دکوراسیون در ویترین ها تاثیر بسیار زیادی در انتقال حس و مفهوم موردنظر می رساند که هر شی ء بر اساس ارزش زمانی شناختی که دارد ، در ذهن مشتری اثر خاصی بر جای می گذارد که مشتری با مشاهده ی فرم و شکل خاص در مرحله اول بدون آنکه از آن شناختی داشته باشد ،به ذهنیتی خاص گرایش پیدا می کند و این ذهنیت می تواند سرآغازی برای خرید او شود. در علم طراحی و گرافی قرار گرفتن هر شکل و فرم ،معنای ویژه ای را القا می کند .آشنا بودن به خواص شکل ها، باعث خواهد شد معنا و مفهومی که طراح از طریق زبان تصویر و هنرهای تجسمی قصد بیان آن را داشته، را بهتر درک نماییم .
 مربع
 دایره
 کره
 مثلث
خصوصیت مربع
مربع شکلی است متعادل، محکم و نمادی از استواری و مردانگی که می توان از آن در ویترین ها و دکوراسیون فروشگاه مردانه استفاده نمود.
خصوصیات دایره
دایره نمادی از زنانگی و عنصر مونث است که در بسیاری از فروشگاه های زنانه از نماد دایره/ بیضی در تزینات داخلی استفاده می شود.
خصوصیات کره
حد نهایت تقارن، کامل ترین نوع نظم و بیشترین تنوع، همه در فرم کره جمع می باشد. همچنین مستعد ترین فرم برای بازی با نور و .نورپردازی است
خصوصیات مثلث
مثلث نمادی از ایستای و توازن است اما زوایای تیز آن سطحی مهاجم و ستیزنده دارد که باعث حس خطر و دلهره می شود) (. تابلوی رانندگی در صورت استفاده از آن در دگوراسیون بهتر است گوشه های تیز را ملایم تر و خوابیده و یا مورب و خمیده تر استفاده کرد همانطور که آدیداس به این نتیجه رسید که بهتر است لوگوی مثلثی شکل نوک تیز خود را ملایم تر کند.
 
 
ب- رنگ
رنگ جهت افزایش تاثیرگذاری ویترین بهتر است از رنگ بندی غیریکسان و البته مناسب بهره برد ،چون رنگ مناسب می تواند در حال و هوای مشتری و احساسات مثبت او ، تاثیر چشمگیری داشته باشد
 ج- اندازه اشیاء
اندازه اشیاء ابتدا باید اشیاء بزرگتر را درون ویترین قرار دهیم
 د-نوع کالای در معرض دید
هنگامی که ی کالا مانند ساعت یا روسری یا شال مورد نمایش قرار داده می شود نشان دهنده تجملی و لوکس بودن آن فروشگاه می باشد ، البته زمانی هم که اطراف ی کالا در ویترین به میزان فضای زیادی خالی باشد ، نشان دهنده لوکس بودن و تجملی بودن آن کالا
می باشد.
 و- روشنایی
سیستم نورپردازی در صورت امکان باید به نقطه یا نقاط کانونی متمرکز شود.
 ه- سادگی
گاهی اوقات زیبایی در سادگی است ، بنابراین نباید با اضافه کردن بی مورد و بیش از اندازه باعث بی نظمی آن شویم.
 ی- تعادل
بهتر است اشیاء درون ویترین به جای تعادل متقارن با پنجره در معرض دید دارای تعادل نامتقارن باشد
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
تعیین لیوت قرارگیری ماشین آلات از کلیدی ترین عناصر طراحی چیدمان در سازمان های صنعتی است. در حالیکه در سازمان هایی نظیر فروشگاه و هایپرمارکت ها، طراحی چیدمان گستره ی وسیع تری را دارا می باشد. بر اساس استراتژی آمیخته ی بازاریابی، طراحی چیدمان هایپرمارکت علاوه بر ارتباط با طراحی لیوت و محل قرارگیری لاین های فروش، با رضایت مصرف کننده خدمات از طریق تاثیر مستقیم عناصر دیگر چیدمان نظیر فضای داخلی، برنامه ریزی فضای داخلی، لیوت و چگونگی آرایش و نمایش کالا، در ارتباط است. در تحقیق حاضر عناصر طراحی چیدمان در هایپرمارکت که نقش مهمی در ارتقای فروش ایفا می کنند، به تفصیل بیان می گردد. همچنین به بیان نتایج تحقیق های مرتبط با عناصر چیدمان و تاثیر آن ها بر افرایش فروش پرداخته می شود. در این مطالعه به طور نمونه، به معرفی چیدمان خاص در فروشگاه، پرداخته می شود. علاوه بر موارد مذکور، به منظور اثبات اهمیت طراحی چیدمان، از طریق مطالعه ی موردی در هایپرمارکت، به طور کمی به تبیین تاثیر لیوت در افزایش نرخ جریان مشتری و افزایش توقفات، که خود بر افزایش فروش تاثیرگزار است، پرداخته می شود.
طراحی وچیدمان فروشگاهی بر اساس لغت نامه ی آکسفورد، هماهنگ سازی طراحی شده برای جلوه داد ن رنگ ها،اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا محل کسب و کار به صورت هنرمندانه و اثربخش در راستای هدف نهایی، تعریف می شود. مراکزخرید در سرتاسر دنیا وجود دارند و می تواند مقصد سفر کسانی باشد که از خرید کردن لذت می برند. مجتمع تجاری نوعی فضای تجاری است که نیازهای مختف مردم را درقالب خرید و فروش ،گذراندن اوقات فراغت به بهترین نحو پوشش میدهد. باتوجه به پیدایش وایجاد ساختار جدید و فن آوری نوین در بخش خرده فروشی و فروشگاهی، شدت رقابت در بین این مراکز در حال افزایش است . همچنین، وجود تغییرات وسیع در نیازها و خواسته های مشتریان، فروشگا ه ها و برنامه ریزان را مجبور به توجه بیشتر به برنامه های بلند مدت و تفکر در خصوص برنامه ریزی استراتژی نموده است ،
لذا با درنظر گرفتن معیارهای صحیح طراحی میتوانیم مراکزی تجاری با بازدهی اقتصادی بالا ایجاد نمائیم. در طراحی مراکزخرید، نه تنها طراحی فیزیکی محیط مرکز خرید مورد توجه قرار داده می شود، بلکه باید بر تمام بخش ها مانند معابر، ورودی ها، پارکینگ، پیاده رو، امکانات مسیر، نور، مبلمان و فضاهای و دکوراسیون فضا توجه کرد. از لحاظ روحی -روانی ی محیط داخلی باید به گونهای باشد که تکثیر مثبتی بر روی افراد داشته باشد. در چیدمان داخلی ی مجتمع تجاری، گرافی بسیار راهگشاست و نوع رنگبندی، چیدمان، نورپردازی،  المانهای تصویری در دکوراسیون داخلی ی مجتمع تجاری از عناصر موثر بر افزایش فروش و راندمان فروشگاه است. همچنین هر نوع کالا
بر اساس میزان فروش و تقاضا چیدمان خاصی می طلبد. کالاها بر اساس میزان )فروش کالا و تقاضا ( به سه دسته تقسیم شده و بر همین اساس به ترتیب اولویت اصول طراحی چیدمان برای آن ها رعایت می شود.
 استراتژی : همان کالاهای کوپنی و یارانه دار می باشند که برای افراد در اولویت بالاتری نسبت به بقیه هستند.
 اصلی: کالاهایی که از قبل برای خرید آن ها تصمیم گیری می شود.
 معمولی: کالاهایی که تحت تاثیر نمایش، تبلیغات، هوس و ایجاد انگیزه در آینده برای خرید آن ها تصمیم گیری می شوند
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
با ایجاد فرم های نظرسنجی  یا ایجاد نظرسنجی هایی در کانال تلگرام یا کلوب مشتریان فروشگاه به نقاط ضعف یا قوت فروشگاه پی ببرید:
نمونه ای از نتایج نظرسنجی
[caption id="attachment_3354" align="alignnone" width="1152"]سنجش رضایت مشتریان فروشگاه سنجش رضایت مشتریان فروشگاه[/caption]
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت

  • افزایش فروش و رضایمتندی مشتریان در فروشگاه هاافزایش فروش و رضایمتندی مشتریان در فروشگاه ها
  • آموزش کارکنان فروشگاهx
  • آموزش مدیران فروشگاهx
  • آموزش پرسنل فروشگاهx
  • افزایش فروش فروشگاهx
  • افزایش مشتریان فروشگاهx
  • عوامل افزایش فروش در فروشگاهx
  • چطور فروش خود را افزایش دهیمx
  • رضایت مشتریان فروشگاهx
  • افزایش خرده فروشیx
  • چیدمان فروشگاه
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
قفسه چینی فروشگاه
مشتریان در قفسه های فروشگاه به دنبال اجناسی می گردند که قبلا در ویترین فروشگاه مشاهده کرده اند اما در بعضی فروشگاه که از داشتن ویترین محروم اند نقش قفسه بندی حیاتی است بنابراین چیدمان کالا در قفسه ها باید مشتری پسند باشد. در قسمت قبل انواع قفسه ها و شکل های آن توضیح داده شد اما در اینجا به اصول قفسه چینی می پردازیم که در نمایش کالا حرکت مشتری تاثیر زیادی دارد.
 توجه به ناحیه طلایی چشم : ناحیه طلایی چشم در رابطه با کالاهایی است که در ارتفاع چشم قرار می گیرند. تحقیقات نشان داده است کالاهایی که در این ناحیه قرار می گیرند فروش بیشتری نسبت به کالاها در نواحی دیگر دارند پس ناحیه طلایی بهترین ناحیه برای فروش کالاهای جدید و ناشناخته است.
 تناسب قفسه ها با نوع مشتری و محصول: قفسه ها متناسب با نوع کالا و مشتری انتخاب شود مثلا قفسه های ظریف برای استقرار تجهیزات سنگین نامناسب است و یا در فروشگاه کودکان برای دسترسی آنها، کالاها را در طبقات پایین تر قرار دهیم و یا از قفسه هایی با ارتفاع کمتر استفاده نماییم.
 اصل مشابهت و مناسبت: معیار طبقه بندی کالا می تواند مشابه بودن کالاها و یا مناسبت کاربردشان باشد. اجناسی که با هم استفاده می شوند و مکمل یکدیگرند نزدی یکدیگر قرار داده می شوند تا مشتریان به خرید یکجای آنان تشویق شوند مانند قرارگرفتن کت شلوار با کروات و عینکی که با آن ست می شود.
 نمایش تصویری اجناس: در نمایش تصویری کالا مشتری کالا را در ذهن خود بهتر پردازش کرده و برای خرید آن راحتر تصمیم می گیرد.
 کالاهای مصرفی و کالاهای ضروری و مایحتاج روزانه که دارای فروش بالاتری هستند در انتهای فروشگاه قرار گیرد تا مشتری را به داخل فروشگاه و پیمودن مسیر وادار کرده و به خرید سایر محصولات ترغیب نماید.
 کامل بودن طبقات و جور بودن جنس
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
استراتژی  ضد دزدان و سیستم های نظارتی :
بحث سرقت در فروشگاه نیز عامل مهمی است و باید در طراحی چیدمان در نظر گرفته شود. منابع سرقت در صنعت خرده فروشی عبارت است از:
الف- سرقت اشیاء توسط کارکنان : اصلی ترین منبع ضرر رسانی به فروشگاه ، سرقت های داخلی می باشد.
ب- سرقت از فروشگاه توسط برخی از مشتریان : برخی از مشتریان با بلند کردن یا مخفی کردن اجناس و یا تغییر برچسب قیمت و یا انتقال جنس از ی ظرف به ظرفی دیگر و موارد دیگر می توانند از فروشگاه سرقت کنند اگر چه سرقت های مشتریان بسیار کمتر از سرقت های کارکنان داخلی فروشگاه است ولی این سرقت ها نیز می تواند ضرر قابل توجهی به سیستم خرده فروشی وارد نماید.
راهکارهای  جلوگیری از سرقت:
آسان ترین روش برای خرده فروشان جهت جلوگیری از دزدان ، دور کردن امکان دزدی است که با طراحی مناسب و چیدمان مطلوب می توان از دزدی قبل از وقوع جلوگیری نمود که راه های آن عبارت است از:
1 -طراحی داخلی فروشگاه: کیفیت و نوع طراحی داخلی تاثیر قابل توجهی بر کاهش سرقت در فروشگاه خواهد داشت. بعضی طرح طبقه ها مانند مورب و زاویه ای باعث افزایش میدان دید کارکنان و مدیریت فروشگاه شده و ضمن به حداقل رسانیدن زوایا و نقاط خارج ازدید، نظارت بر حرکت مشتریان را افزایش می دهد . همچنین لازم است تا اجناس و ضروری و با اهمیت در نقاطی برجسته و کاملا در معرض دید قرار گیرد و همچنین فاصله میان قفسه بندی نیز بهتر است دارای استاندارد مطلوب باشد تا منجر به کاهش ترافی مشتریان و دزدی گردد.
2- مجاورت درب خروجی و صندوق : جهت کنترل بیشتر و مطلوب تر سبد خرید مشتری بهتر است صندوق دریافت وجه و کنترل کالا در مسیر و نزدی درب های خروجی فروشگاه مستقر شوند.
تجهیزات  و اقدامات امنیتی ، نظارتی و ضدسرقت :
که شامل موارد زیر می باشد:
تجهیزات نظارتی و امنیتی نظیر تلویزیون و دوربین های مداربسته : دوربین های مداربسته یکی از راه های امنیتی می باشد که با ضبط تصاویر و کلیه رخدادها این امکان را برای مدیریت خرده فروشی فراهم می آورد تا از تمامی اتفاقات رخ داده شده تصاویر دراختیار داشته باشد ،هر چند سیستم دوربین مداربسته در فروشگاه ها و مراکز خرید جهت کنترل نامحسوس مورد استفاده قرار می گیرد اما بهتر است گاهی اوقات در مکان های قابل رویت و به عنوان ی سیستم هشدار دهنده مورد استفاده قرار داده شود. این تجهیزات شامل موارد زیرمی باشد:
الف- دوربین های ثابت دام Dame :این نوع دوربین ها بصورت حبابی شکل و بر روی سقف فروشگاه نصب می شود و برای نصب در محیط های اداری و بسته مناسب می باشد.
ب- دوربین های ثابت دید در شب : این نوع دوربین ها از لنز ثابت و محفظه عایق غبار و رطوبت ساخته می شوند و دارای حسگرهای حساس به نور هستند که در صورت تاریکی محیط و یا قطع برق به حالت دید در شب درآمده و با حداقل نور محیط و نورافشانی پروژکتور مادون قرمز که در خود دوربین می باشد امکان تصویربرداری بصورت سیاه و سفید از محیط را دارد.
ج-دوربین های قابل چرخش و زوم : این دوربین ها بسیار قدرتمند و دارای تصویربرداری قوی می باشند و در محیط های باز و فروشگاه های بزرگ از آن استفاده می کنند ، زیرا به جای استفاه از چند دوربین برای کنترل محیط می توان از ی دوربین قابل چرخش و زوم که دارای قابلیت چرخش 360 درجه افقی و110 درجه عمودی و همچنین قابلیت بزرگنمایی تصاویر بصورت اپتیکال را دارا می باشد.
ماموران امنیتی:
ماموران امنیتی با لباس فرم و یا بصورت نامحسوس می توانند یکی از عوامل بازدارنده سرقت شوند ، البته نباید حضور ماموران امنیتی موجب آزاد و اذیت مشتریان شده و فقط جنبه نمایشی و بازدارنده را داشته باشد و نکته مهمی که در این اقدام می توان در نظر گرفت آن است که حضور ماموران امنیتی نباید القای حس بی اعتمادی نسبت به مشتری را ایجاد کند
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
برنامه ریزی حرکت مشتری:
پیش بینی مسیر گردش:
پیش بینی مسیر گردش مشتری باید در طراحی چیدمان لحاظ شود. 10تا 70طبق تحقیقات درصد مردم جهان راست دست هستند و با دست راست عمل کرده و به سمت راست هر فضا کشیده می شوند. طبق مطالب ی نشریه اینترنتی مشتری مدار، مشتریان بعد از ورود به فروشگاه به سمت راست می روند و در خلاف جهت عقربه های ساعت گردش می کنند. اما مطالعات اخیر در صنایع مختلف و کشورهای مختلف بیان از این دارد که پیچیدن افراد به چپ و راست اندازه ی شانس سکه ای است که پرتاب می شود. به طور کلی عوامل زیادی وجود دارند که روی گرایش به ی سمت خاص اثر می گذارند.
الف( موقعیت فروشگاه: به طور کلی موقعیت ستون ها، خودروهای پارک شده در مسیر حرکت مشتری به سمت فروشگاه اثرگذار است. در تحقیقی بیان شده مشتریان با توجه به جهت حرکت که در آن رانندگی می کنند، به فروشگاه های همان سمت خیابان کشیده می شوند. مثلا در انگلستان به سمت چپ و آمریکا به سمت راست حرکت خواهند کرد.
ب( موقعیت درب های ورودی: در صورتی که درب ورودی فروشگاه در وسط باشد و میدان دید لازم را فراهم کند به مشتری قدرت انتخاب برای گردش داخل فروشگاه را خواهد داد. در فروشگاه هایی که درب در مرکز قرار نگرفته به طور غیر مستقیم مشتری را تشویق میکند که به جهت خاصی متمایل شود.
ج( طبقه بندی محصول: طبقه بندی واضح و صحیح اجناس در صورتی که از خارج و داخل فروشگاه قابل روئت باشد تاثیر قابل توجهی را در انتخاب جهت حرکت مشتری از ابتدای ورود به فروشگاه خواهد داشت. مشتریانی که به دنبال کالای خاصی هستند از سرنخ های دیداری استفاده می کنند تا تصمیم بگیرند چگونه محیط فروشگاه را مورد ارزیابی قرار دهند. همچنین ارتباطات دیداری بین داخل و خارج فروشگاه نیز در جهت مشتری تاثیرگذار است. محصولاتی که در ویترین فروشگاه به نمایش گذاشته می شوند و به همان شکل در داخل فروشگاه در معرض دید هستند مشتریان در جهت مشخص و خاص به داخل فروشگاه می کشانند.
د( موقعیت گیشه ها و صندوق های دریافت وجه: در بعضی مکان ها مانند بان یا فروشگاه تلفن همراه، مشتری پس از ورود به سمت صندوق حرکت میکند و پیش بینی حرکت آسان خواهد بود اما در سوپرمارکت و فروشگاه لباس مشتری تا زمانی که نیازی به سوال پرسیدن و یا پرداخت پولش نداشته باشد، به سمت صندوق نمی رود. از طرفی طبق ادعای نشریه پر فروش تایمز بیشتر تردد ها و فروش ها در ی سوم جلوی فروشگاه اتفاق می افتد و ایت ممکن است برای مشتری ایجاد سردرگمی نماید پس این قسمت باید به گونه ای طراحی شود که باعث کاهش بار ترافیکی و کنترل رفت و آمد مشتریان شود.
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
- رایحه:
از بین 5 حس انسان، حس بویایی نزدیک ترین حس به واکنش های احساسی افراد است زیرا پیاز بویایی مستقیما به دستگاه کناری در مغز که محل احساسات آنی در انسان است، مرتبط است پس رایحه های موجود در فضای فروشگاه، به عنوان ی متغیر محیطی مهم در ایجاد واکنش احساسی در مشتریان عمل می کند.طبق تحقیات اسپانگنبرگ مشخص شد محصولاتی که در فضای خوشبو عرضه می شوند از جانب مشتریان بهتر ارزیابی خواهند شد. در صورتیکه فضای خرید عطرآگین و معطر باشد مشتری رغبت بیشتری به خرید دارد ، بنابراین بوهای ملایمی مانند بوی وانیل یا هرگونه رایحه ملایم بیشترین اثر را دارد و باعث می شود تا مشتری مدت بیشتری را در فروشگاه برای خرید سپری کند
همچنین کاربرد رایحه های دیگر مثل لیموترش، اشتها آور بودن و کاهش استرس و افزایش تمرکز کارکنان در محیط کار می باشد ویا اینکه گریپفروت ضد خستگی می باشد. دلیل اینکه در فروشگاه های بزرگ ، غرفه مربوط به خوراکی ها و مواد غذایی معطر در محلی مناسب قرار داده می شود، این است که به وسیله آن حس بویایی افراد تحری شود و باعث خرید بیشتری از اجناس برای مشتریان گردد. فضای معطر و بوی خوش از 2 طریق در فروش و فروشندگی تاثیر می گذارد:
روش -1 مستقیم
روش -2 غیرمستقیم
-1 روش مستقیم: تحری کننده های اعصاب بویایی در واقع بوهایی هستند که می توانند از طریق دستگاه عصبی سبب تحری شدن و در نتیجه فعال شدن غدد شوند و باعث می شوند که آدرنالین که برای تعادل بدن لازم می باشد ساخته شود و در نتیجه تعادل در بدن ایجاد گردد.
2 - روش غیرمستقیم: در این روش با استنشاق ی بو مرکز حافظه بویایی افراد فعال می گردد ، در این قسمت هر بو ، همراه با حس ما نسبت به آن ذخیره می گردد)یعنی احساسی که اولین بار با استنشاق ی عطر به ما دست داده است( وجود چنین مرکزی در مغز سبب می شود که ی بو به نظر ما خوب و دیگری بد باشد.
در نتیجه بعضی فروشگاه ها به این سمت پیش رفتند که با استفاده از سیستم های تهویه ای پیشرفته به تزریق رایحه های مورد نظرشان با توجه به موقعیت، می پردازند.
 پاکیزگی، دما و تهویه هوا:
این عناصر نیز از عوامل مهم در فضای داخلی می باشند که باید رعایت شود
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
نـــــــــــور:
نور نقش مهمی در زنده کردن فضا به عهده دارد و یکی از عوامل فیزیکی مهم و شاید مهمترین عامل در طراحی فضای فروشگاهی می باشد
که نقشی انکارناپذیر در خلق ی فضای زیبا و چشم نواز و تاثیر مستقیمی بر روح و روان انسان دارد. استفاده از نور مناسب و یکنواخت در فروشگاه خفگی محیط را از بین می برد و باعث می شود خریداران زمان طولانی تری را برای خرید در فروشگاه صرف کنند. نورپردازی ها از نظر منبع نوری بصورت طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند که می بایست حتی المقدور از نور طبیعی در فضا استفاده شود ، همچنین باید در نظر داشته باشیم که در فروشگاه های مواد غذایی نور طبیعی طوری نباشد که باعث فاسد شدن محصولات گردد. در صورت ضعیف بودن نور طبیعی و در نقاط کور که دید کمتری دارد کمبودهای آن از طریق نور مصنوعی جبران می شود. همچنین برای محصولات جدید برای افزایش دقت نظر و توجه مشتری می توان با استفاده از نور مصنوعی توجه مشتری را به نقطه دلخواه معطوف نمود.
نورپردازی در فروشگاه به 3 روش صورت می پذیرد:
1 نورپردازی عمومی
2 نورپردازی موضعی
3 نورپردازی متمرکز
4 نورپردازی عمومی : این نوع نورپردازی از طریق توزیع متوازن نور طبیعی در محل فضا انجام می گیرد و فضا در حد نیاز روشن می گردد و سعی می شود از ایجاد گوشه های تاری یا ورود نورهای خیره کننده جلوگیری شود.
-2 نورپردازی موضعی: معمولاً از این نوع نورپردازی برای تامین نور جهت فعالیت های )مانند مطالعه ، صرف غذا و کارهای طریف مثل آبکاری طلا( استفاده می گردد ؛ این نور قابل تنظیم می باشد و از ویژگی های این نوع نورپردازی این است که باعث تقسیم بندی فضا و تنوع در روشنایی و افزایش جذابیت فضا می گردد که از این نورپردازی می توان در رستوران ها استفاده کرد.
نورپردازی -3 متمرکز: این نوع نورپردازی مخصوص مکان هایی می باشد که نیاز به ایجاد ی نقطه متمرکز یا کانونی در فضا دارد ؛ استفاده از نورهای متمرکز می تواند ضمن ایجاد روشنی ، یکنواختی فضا را از بین ببرد مانند نورپردازی تابلو در نمایشگاه
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
پردازی و روانشناسی رنگ ها :
نخستین حسی که در انسان تحری می شود حس بینایی است و فروشگاه ها بواسطه این حس افراد را تشویق به خرید بیشتر می کنند. رنگ و تنوع رنگی اصل مهمی در طراحی است و واکنش ها و احساس هایی مختلفی را در افراد برمی انگیزد پس در دنیای کسب وکار امروز خرده فروشان باید برای جذب مشتری با قوانین مربوط به رنگ و تاثیرات ان بر افکار مشتری اگاهی داشته باشند. تمامی رنگها از ترکیب سه رنگ اصلی ابی، زرد وقرمز ) رنگ های درجه ی ( بوجود آمده اند. در مراکز خرید رنگ های قرمز و نارنجی و زرد طبیعتی محرکتر و مهیج تر نسبت به رنگ آبی، سبز و بنفش دارند که در بین آنها قرمز بیشترین نفوذ را در مراکز خرید بر مشتری دارد درحالی که استفاده از همین رنگ قرمز در اتاق انتظار ی پزش به جای حس آرامش، حس اضطراب و نگرانی را افزایش می دهد. عامل دیگر در بحث رنگ، بحث کنتراست یا تضاد رنگی است که رنگ سیاه : کالاهای تجملی در طلا فروشی ها استفاده می شود همچنین در چیدمان داخلی فروشگاه استفاده از این رنگ در فضاهای مرتفع باعث می شود که سقف نزدیکتر به کف زمین به نظر می رسد.
رنگ های زیر دارای مفهوم هایی می باشند که به طور خلاصه عبارتند از:
رنگ سبز : این رنگ نشانه طبیعت است و در تن های روشن این احساس را در افراد ایجاد می کند که اشیاء به ما دورتر هستند )ماننددیوارها( و به قولی فضا را بزرگتر نشان می دهند.
رنگ زرد : این رنگ فضا را روشن تر می کند و معمولا در کتابخانه ها و رستوران ها از آن استفاده می شود زیرا منجر به افزایش تمایلمشتریان می گردد
رنگ قرمز : موثرترین رنگ است که در بوتی ها و فرورشگاه های کفش و یا پس زمینه تابلو های فروشگاهی استفاده می شود. این رنگاشیاء را شفاف تر نشان می دهد و باعث جلب توجه و تمرکز بیشتر در افراد می شود در حالی که استفاده از آن برای اتاق انتظار ی پزش باعث حس اضطراب و افزایش نگرانی می شود.
رنگ آبی : این رنگ باعث می شود که بدن مواد شیمیایی آرام بخش تولید کند ، بنابراین پیشنهاد می گردد افراد در مصاحبه هایاستخدامی لباس آبی رنگ بپوشند و همچنین صداقت و آرامش و اعتماد در بین مشتریان بیشتر شود.
رنگ مشکی : رنگ اقتدار و توانایی می باشد که معمولاً رستوران ها ، کافی شاپ ها و طلافروشان از این رنگ برای طراحی دکوراسیونخود استفاده می کنند ، با این هدف که مجموعه خود را متمایز و برجسته تر نشان دهند.
رنگ بنفش : این رنگ باعث تقویت و نشاط در روان افراد می شود و آثار مخرب زندگی افراد را می زداید. معمولا عطرفروشی ها از رنگ بنفش جهت طراحی دکوراسیون خود استفاده می کنند
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
[caption id="attachment_3336" align="alignnone" width="1000"]افزایش فروش و رضایمتندی مشتریان در فروشگاه ها افزایش فروش و رضایمتندی مشتریان در فروشگاه ها[/caption]
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
محیط خرید
میهیچ و کورسان در پژوهش خود بیان می دارند که دکوراسیون داخلی، رنگ بندی، نور، بو، نحوه ی قرارگیری تجهیزات و کالا ها، نحوه ی نمایش محصولات جزء عوامل محیط قرار می گیرند و مناسب بودن مجموعه آن ها سبب تشدید رفتار خرید  آنی می شود محمودی،(. همچنین متیلا و ویرتز در تحقیق خود به این نتیجه رسیده اند که اگر محیط خرید تحریک کننده و جذاب باشد، خودکنترلی مشتریان کاهش یافته و در نتیجه رفتار خرید آنی شود)تشدید می 2001 ,Wirtz and Matila(.
 
نور: از آنجایی که در خرید آنی، تصمیمات خرید در نقطه خرید اخذ می شود، بسیاری از خرده فروشان به دنبال آماده سازی محیطی هستند که برای مشتریان جذاب باشد و آن ها را به خرید محصول ترغیب نماید. استفاده اثر بخش از نور، به عنوان یکی از عوامل دخیل در جذابیت داخلی فروشگاه ها می تواند سطح عملکرد را در بیشتر محیط های خرده فروشی افزایش دهد. نورپردازی در این محیط باید به عنوان یکی از ابزارهای فروش در نظر گرفته شود، می تواند برای جذب مشتریان به داخل فروشگاه، هدایت آن ها به سوی قسمتی خاص، جلب توجه به سوی کالایی خاص و سوق دادن مشتریان به فرآِیند معامله مورد استفاده قرار گیرد)Lab Design Lighting(. نورپردازی مطلوب نسبت به روشن نمودن ساده فضاها در فروشگاه، مشتریان بیشتری را جذب و درگیر می کند. نورپردازی مطلوب به منظور برجسته نمودن کالا، شکل دادن به فضا ها و ایجاد یک احساس و حالت خوب از فروشگاه در ذهن مشتری است. حتی می توان از نورپردازی برای کم ارزش نشان دادن مکان هایی که ثابت بوده و از جذابیت کمتری برخوردارند استفاده موثری کرد)محمدیان و منتی، 9839(. یک سیستم نورپردازی مناسب؛ حس، هیجان، شور و حال خاصی را در فروشگاه ایجاد میکند. نورپردازی علاوه بر ایجاد هیجان و شور و حال، باید متناسب با کالاها و ارزش آن هه باشد. متمرکز کردن نور افکن ها بر روی اجناس خاص و یا دپارتمان های ویژه، چشمان
مشتریان را به سمت آن کالا ها و یا بخش ها هدایت می کند)محمدیان و منتی،(.
DrMall HyperMarketing Salez (202)
موسیقی: اگرچه موسیقی عموما به عنوان وسیلهای برای تفریح و سرگرمی باور میاما میشود تواند برای اهداف دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد، به طور مثال در فروشگاهها برای ایجاد نگرش و رفتار مطلوب کارکنان و یا مشتریان. در میان عوامل اثرگذار بر جذابیت جو داخلی فروشگاه ها، موسیقی از جمله عواملی است که قابلیت کنترل بالایی دارد.) and Milliman1982 ,Ronald(. این طور تصور می شود که موسیقی پس زمینه، تصویر ذهنی از فروشگاه را بهبود می بخشد، کارکنان خوشحال تر خواهند بود و مشتریان به خرید تشویق می شوند .
در یک محیط خرده فروشی، موسیقی می تواند یک محرک احساسی قوی باشد. همچنین عنصر اولیه ارزشمندی در ایجاد یا افزایش تجربه های حسی خریداران است. موسیقی دارای قابلیت تطبیق است، می تواند آرام بخش یا تحریک کننده باشد. باافزایش مدت زمان صرف شده در فروشگاه چه بر خریداران بالقوه و چه بالفعل و کاهش سرعت حرکت در فروشگاه، فروش بالقوه را تحت تاثیر قرار می دهد)محمدیان و منتی، 9839(.
نتیجه ی پژوهش های انجام شده نشان داد که:
- حضور صرف موسیقی تاثیر مثبتی بر حمایت و احساس لذت دارد.
- ضرب آهنگ پایین، صدای ملایم و موسیقی آشنا منجر به ماندن بیشتر در محل می شود تا ضرب آهنگ و صدای بالا یا موسیقی ناآشنا.
- ضرب آهنگ بیشترین تاثیر را بر برانگیختگی دارد.
- هرچه ضرب آهنگ و صدا بالاتر باشد و موسیقی نامطلوب تر باشد، مشتریان گذر زمان را بیشتر متوجه می شوند.
از سوی دیگر موریسن معتقد است که اگر تطابق همره با هم افزایی میان نوع فروشگاه و موسیقی وجود نداشته باشد، تاثیرات آن بر مصرف کنندگان می تواند منفی یا گیج کننده باشد) 2006 ,Owen and Garlin(.

 
کارکنان: عامل استفاده از فروشنده ماهر نیز در ایجاد فرآیند خرید آنی بسیار تاثیرگذار است. یک فروشنده ماهر می تواند خریدار را به سوی خود هدایت نماید و با توجه به فرهنگ منطقه و شناخت صحیح رفتار مصرف کننده منطقه خود به راحتی می تواند انگیزه خرید را در مشتری تقویت نماید. نقش فروشنده در جذب مشتری و تسریع فرآیند فروش بسیار موثر است.
sale man1
همیشه مشتری تصمیم قطعی خرید نداشته و گاهی در شک و تردید به سر می برد، در چنین مواقعی فروشنده باید وارد عمل شود),al et Baker(. رفتار دوستانه مشتری فروشنده باعث تعدیل اثر منفی شلوغی فروشگاه می شود و تاثیر به سزایی دارد) در خرید آنی 2001 ,Wirtz and Matila(. پرسنل فروش و فروشنده ها در فروشگاه ها، اصولا به عنوان دستیار و همکار مشتریان محسوب می شوند و در این فرآیند ارتباطی، بسیار موثر واقع شده و اطلاعات مورد نیاز مشتریان را رو در رو و چهره به چهره به آن ها منتقل می کند. پاسخ های کارکنان می تواند به طور روشنی بر مشتریان تاثیر گذارد و رفتار های شخصی مانند لبخند زدن یا در دسترس مشتری بودن موجب احساس مثبت در مشتریان می شود اما عدم حضور فروشنده یا هنر بد فروشندگی ممکن است احساسات منفی ایجاد کند),al et Mohan(
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
خرید آنی یکی از جذاب ترین قسمت های رفتار مصرف کننده است که امروزه باید به آن توجه زیادی نمود. از آنجا که این بخش از خرید انسان ها، هر روز افزایش می یابد، فروشندگان در بازارهای مختلف به دنبال شناسایی عوامل تاثیرگذار بر این مسئله هستند تا بتوانند مشتریان خود را ترغیب به خرید آنی نمایند. در این میان جو فروشگاه فاکتوری است که برای فروشندگان قابل کنترل است و می توانند با تنظیم شرایط و ایجاد قوانین در این رابطه میزان درآمد خود را افزایش دهند. این مقاله در چارچوب یک پژوهش کتابخانه ای نقش و اهمیت موسیقی، نور، کارکنان و چیدمان فروشگاه را بر احساسات فردیسنجیده و سپس تاثیر این احساسات را بر خرید آنی مشخص می کند.
خرید آنی به منبع عالی درآمد در فروشگاه های مواد غذایی، لباس فروشی ها و در واقع خرده فروشیها تبدیل شده است و باید محیط فروشگاه را طوری تعبیه نمود که احساسات افراد را مورد تعدیل قرار
دهد تا بتوان آنها را به خرید آنی ترغیب نمود.
عوامل محیطی را باید طوری تنظیم نماییم که به مشتریان القا نمود که با خرید کالاها، احساسات منفی آنها از بین میرود و احساس مثبت آنها مضاعف میشود
خرید آنی
خرید آنی یکی از بخش های جذاب برای محققان در زمینه ی مطالعه ی رفتار مصرف کننده است. خرید آنی، موضوع تحقیق بسیاری از محققین رفتار مصرف کننده قرار گرفته است. این مسئله نه تنها به دلیل پیچیدگی هایی است که این موضوع دارد، بلکه به خاطر عمومیت گسترده آن در میان طیف وسیعی از طبقات مختلف محصول است),(. یکی از جامعترین تعاریف را پیرون)( ارائه کرده است: خرید آنی خریدی است بدون برنامه که نتیجهی در معرض محرک ها قرار گرفتن و تصمیم گیری نقطهای میباشد. پس از خرید، مصرف کننده واکنش های احساسی و یا شناختی تجربه میکنند)محمودی، .)
محققان پذیرفته اند که خرید آنی زمانی اتفاق می افتد که یک فرد، خرید بدون قصد، بدون تفکر و بی درنگ انجام می دهد.
خرید آنی بدون قصد و غیر عمدی است، زیرا فرد به طور فعالانه به دنبال کالای خاصی نبوده است و هیچ برنامه ای برایخرید نداشته و در حال انجام عمل خرید نبوده است. مشخصه غیر عمدی بودن و عدم برنامه ریزی لازمه یک خرید آنی است. اما تنها معیار برای قرار گرفتن در طبقه خرید آنی نمی باشد. خرید آنی بدون تفکر است زیرا این خرید بدون انجام ارزیابی های زیاد انجام می پذیرد),Rook(. خرید کنندگان آنی در مقایسه با خریداران غیر آنی ملاحضات لذت جویانه را برای خریدهای خود مدنظر قرار میدهند و نیز تجارت خرید آنها مبتنی بر عواطف قوی انگیزشی مانند هیجان و لذت باشد)می ,al et Verplanken
 
خرید آنی از دیدگاه استرن به چهار دسته تقسیم می شود:
-9 خرید آنی محض: میل فوری و بدون برنامه به خرید یک محصول که برخلاف الگوی معمول خرید فرد می باشد.
-1 خرید آنی یادآوری شده: نتیجه ی یک نیاز از قبل تعیین شده است که در حین خرید به محض مواجه شدن با آن شیئ برانگیخته می شود، به عنوان مثال زمانی که مصرف کننده یک شیئ را می بیندکه باعث تحریک حافظه اش
درمورد کمبود آن شیئ در خانه یا مصرف شدن کامل آن می شود، تصمیم به خرید می گیرد.
-8 خرید آنی پیشنهاد شده: زمانی اتفاق می افتد که یک خریدار یک شیئ را برای اولین بار می بیند و در او میل به خرید آن شیئ مشکل می یگرد، بدون هیچ گونه دانش پیشین در مورد آن محصول.
-4 خرید آنی برنامه ریزی شده: مصرف کننده میخواهد بعضی از محصولات رو فقط به خاطر حراجی بودن یا به خاطر این که معتقد است که آن یک خرید ارزان است، خریداری نماید) 2002 coley(.
با توجه به توضیحات بالا مدیران فروشگاه ها باید محیط فروشگاه را طوری تنظیم نمایند که هر کدام از انواع خرید آنی را بتوانند افزایش دهند
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
احساس مثبت و احساس منفی
احساس یک متایر بسیار مهم است که بر تعدادی از کنش های شناخته شده فردی و خرید آنی او تاثیرگذار است. واستون و همکاران در سال 1985نشان دادند که احساس مثبت و منفی دو امر جدا از هم هستند. احساس مثبت یک شخص تحت تاثیر آنچه قبل از احساس مثبت فعلی وجود داشته، می باشد. همچنین به آمادگی عاطفی و نحوه واکنش فرد با عوامل محیطی نیز بستگی دارد. این متایر، ارتباط پیچیده ای با اشخاص و موقعیت ها دارد. این آگاهی که احساس می تواند تحت تاثیر احساس های قبل از ورود به محیط نیز بوده باشد. بسیار مهم است اگر بتوان احساس های قبل از خرید را احساس های ایجاد شده در محیط خرید جدا کرد، در این صورت می توان گفت که این معیارها تاثیری بر خرید داشته است
یا خیر.
علم روان شناسی بیان می کند که وقتی فردی دارای احساس یا روحیه ی مثبت است، این فرد تمایل بیشتری به کنش رفتاری دارد، تا اینکه از آن دوری کند. یافته ها نیز نشان می دهند که احساس مثبت در فرد سبب می شود که افراد سعی نمایند به نوعی به خود پاداش بدهند. این موضوع به دلیل آن است که در افراد احساس آزادی و رهایی را ایجاد کرده و این خود منجر به رفتارهای هدف دار می شود.
احساس یا روحیه منفی ناگهانی نیز ممکن است تاثیر منفی بر خرید داشته باشد و یا کنش های رفتاری فرد را کاهش دهد. تاثیر احساس منفی بر رفتار کاملا روشن نیست. با این حال می تواند تاثیراتی شبیه احساس مثبت داشته باشد. در حالی که در زمانی دیگر ممکن است تاثیرات متضاد ایجاد کند
سطوح بالای احساس منفی از لحاظ روان شناسی نشانگر عدم سلامت هستند اما سطوح پایین احساسات مثبت لزوما به عدم سلامت تفسیر نمی شود: یکی از فرضیات محوری مورد حمایت ورپلانکن و همکارانش آن است که خرید آنی بعنوان ابزاری برای کاهش عواطف منفی عمل می کند. این فرضیه در واقع شامل دو مسئله می گردد: یکی اینکه این مسئله فاقد حمایت تجربی می باشد. این دیدگاه خرید آنی شادی آور است و حالات روانی مثبت را تقویت می کند نشان از آن دارد که خرید آنی ابتدا با عواطف مثبت در ارتباط است. در مقابل ورپلانکن و همکارانش اعلام می دارند که عواطف منفی عامل اصلی انگیزه بخش در پس خرید آنی شدید می باشد، تا جایی که عملکرد اصلی خرید آنی را بعنوان مکانیزمی برای فرار از حالات روانشناسی منفی بدانیم؛ وجود احساس منفی باید با تمایلات شدید خرید آنی در ارتباط باشد
روک و گاردنر بیان کردند که 35درصد پاسخ دهندگان به سوال های آن ها اظهار داشته اند که احساس مثبت، نوعی احساس پاداش دهی به خود داشته و سطوح بالاتری از انرژی را در خود احساس می کردند. در یک مطالعه مشاهده ای کرواینبرگ و گوتوالد انجام دادند به این نتیجه رسیدند که خریداران آنی میزان بیشتری از احساس تفریح، شادی و اشتیاق را از خود نشان می دادند
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
قفسه بندی و چیدمان فروشگاه: نحوه ی طراحی و چیدمان قفسه ها و ویترین ها در فروشگاه می تواند تاثیر مستقیمی بر افزایش سطح خرید مشتریان تاثیر داشته باشد. یعنی با برانگیختن و به اشتیاق آوردن مشتری، می توان انگیزه او را برای خرید آنی افزایش داد.
اصولا نظم، موجب آرامش روحی و زیبایی محیط می گردد. لذا ضروری است که کلیه ی کالا ها به تفکیک و به طور مرتب در قفسه چیده شوند تا علاوه بر افزایش زیبایی فروشگاه، مشتریان بتوانند به راحتی کالاهای مورد نیاز خود را انتخاب نمایند،
ضمن اینکه چیدمان کالا می تواند منجر به کاهش ضایعات گردد.
سطح فروش و چیدمان کالا در فروشگاه باید به گونه ای به بخش های مختلف تقسیم شود که:
امکان رویت، مقایسه و دسترسی به تمام کالاها وجود داشته باشد.
امکان مشاهده نزدیک کالا، امکان لمس و بررسی کالا، امکان مقایسه کالای مشابه وجود داشته باشد.
تعداد کالا باید به اندازه کافی باشد تا جنس به شکل مطلوب قابل رویت باشد.
تمیزی و سالم بودن اجناس از لحاظ بسته بندی.
کالاهایی که از رنگ بندی و بسته بندی زیبا برخوردار است در مکان پر تردد چیده شود.
تمیزی و پاکیزگی و درخشندگی محوطه فروشگاه حتما مدنظر قرار بگیرد.
کالاهایی که مخصوص کودکان است، باید در مسیر دید آن ها قرار گیرد، نه در ارتفاعی بالاتر از قد آن ها و باید به شکل مناسبی ترغیب کننده ذهن کودک باشد.
به طور معمول نمایش عمومی کالاها موثرتر از نمایش افقی آن هاست
با رعایت عوامل بالا هم احساسات مثبت را تقویت می شود و هم انگیزه ی خرید آنی افزایش می یابد.
قفسه های درهم و باریک و نامنظم ممکن است ادراک مصرف کننده را از شلوغی و ازدحام افزایش می دهد و منجر به احساس منفی می گردد
یک چیدمان خوب از دیدگاه بیکر  خرید را لذت بخش تر می کند به واسطه ی کاهش استرس دریافتی در خرید و برانگیختن احساسات مثبت.
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
طراحی و چیدمان فروشگاه
محیط و فضاسازی در افزایش بهره وری کسب و کار
با متدهای جدید آموزشی
مخاطبان دوره:، مدیران فروشگاه ها، هایپرمارکت ها و مال ها، فروشندگان، دانشجویان و اساتید، مدیران عامل، مدیران بخش های مختلف، معاونت های مختلف، اصناف، مدیران منابع انسانی، مدیران ارشد سازمان ها، کارکنان صفی و ستادی سازمانها، مدیران روابط عمومی، کارکنان بخش های مختلف، فروشندگان، کارمندان وکارکنان بخش بازاریابی و فروش، دست اندرکاران ارتباطات و روابط عمومی، دست اندرکاران صنعت تبلیغات و بازاریابی و....
هدف از دوره:آشنایی و افزایش مهارت مخاطبان با روشها و تکنیک های چیدمان و بهبود چیدمان فروشگاه به منظور افزایش بهره وری فروش و اثربخشی، اثرات روانی طراحی و چیدمان فروشگاه، معماری داخلی، اصول چیدمان، ویترین گردانی، دسته بندی، ترکیب، ایمنی و بهداشت، مرتب سازی،کنترل و نظارت فروشگاه
اساتید دوره: علی خویه(مولف مشاور و مدرس ارتباطات، بازاریابی و فروش، مولف کتاب طراحی و چیدمان فروشگاه)
 
سرفصل ها و برخی از مطالب دوره ها:
 
10 تکنیک آسیب شناسی چیدمان فروشگاه
10 تکنیک مهم در طراحی و چیدمان زندگی
سیستم های طراحی و چیدمان فروشگاه
تکنیکهای ویترین گردانی و مدیریت ویترین
تکنیک های چیدمان فضای کار برای مشاغل مختلف
نقش و اهمیت چیدمان در بهبود زندگی و کسب و کار
10 تکنیک چیدمان  خلاق
روانشناسی چیدمان فروشگاه
مهندسی طراحی و چیدمان  در زندگی و تجارت
تکنیک های خلاقانه طراحی و چیدمان فروشگاه
اصول و سیستم های طراحی و چیدمان
۱- اصل  و سیستم 5s
۲- پوکا یوکه
۳- شش سیگما
۴- JIT
۵ - اصل تصویر سازی ذهنی
6- اصل مدلسازی
7- فرایند مدلسازی
8- فنگ شویی
9- کایزن
آشنایی با تغیرهای ذهنی رنگ آشنایی با مکان و رنگ
آشنایی با مصالح عایق صوت، نور، حرارت و رطوبت
طراحی پلکان
طراحی انواع درب و پنجره
شناسایی اصول طراحی معماری داخلی ساختمان
توانایی ترسیم نقشه های مربوط به فضاهای داخلی ساختمان اعم از پلان ها، نماها و برش ها
آشنایی به نقشه های مبلمان
شناسایی مصالح و کاربرد آنها
 تعریف رنگ
  • کیفیت رنگها
  • درخشندگی
  • تفاوت رنگ
  • رنگهای سرد و رنگهای گرم
  • سیاه و سفید
  • تک رنگ و چند رنگ
  • هماهنگی رنگها
  • تفاوت ته رنگ
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
آمازون گو
سوپرمارکت تمام خودکار شرکت آمازون با نام «آمازون گو» راه اندازی شد
 
به گزارش گروه بین الملل شبکه العالم آمازون روز گذشته رسما از چشم انداز سوپرمارکت های خود در آینده پرده برداری کرد.
این سوپر مارکت، نخستین نوع از سوپرمارکت های مدرن شرکت آمازون است که در نزدیکی دفتر مرکزیشان، سیاتل راه اندازی شده است. این فروشگاه‌ها که آمازون گو (Amazon Go) نام خواهند داشت، در واقع تفاوت‌های اساسی را نسبت به دیگر سوپرمارکت های فعال در حال حاضر جهان دارند.
نخستین سوپرمارکت آمازون گو در یک فضای 550 متری در سیاتل احداث شده است. خریداران با ورود به این سوپر مارکت می‌توانند مواد غذایی مورد نظر را برداشته و سپس از فروشگاه خارج شوند. گفتنیست که سفارش‌های آن‌ها به صورت خودکار از حساب کاربری آمازون آن‌ها کم خواهد شد.
فروشگاه آمازون گو متکی بر سنسورها و بینایی کامپیوتری است تا بتواند تشخیص دهد خریداران چه اجناسی را خریداری کرده و سپس از فروشگاه خارج شده‌اند. این تجربه خرید در ابتدا با استفاده از یک اپلیکیشن اسکن و پیش از ورود مشتریان به داخل فروشگاه آمازون گو آغاز خواهد شد. سنسورهای تعبیه شده بر روی درب‌های خروجی نیز قادر خواهند بود مواد غذایی خریداری شده را در هنگام خروج مشتریان از فروشگاه در حساب آمازون آن‌ها بگنجاند و زمانی که آن‌ها قصد ترک مغازه را دارند به آن‌ها اجازه خروج داده می‌شود.
نخستین شعبه فروشگاه مدرن و پیشرفته آمازون در حال حاضر به صورت آزمایشی تنها بر روی کارمندان این شرکت باز است.
آمازون قصد دارد تا سال 2017 میلادی، نخستین شعبه عمومی این سوپر مارکت را برای استفاده عموم راه اندازی کند.


 
العالم
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت