مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

بازاریابی برندسازی جذب مشتری و افزایش فروش، هایپر مارکت، گالری، فروشگاه و مراکز خرید

مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

بازاریابی برندسازی جذب مشتری و افزایش فروش، هایپر مارکت، گالری، فروشگاه و مراکز خرید

مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

مشاور و مجری هایپرمارکت، مشاوره تحقیقات اجرا استقرار بازارسازی امکان سنجی ترفیع فروش بازاریابی و مشتری سازی بیش از صد ها فروشگاه در سراسر کشور ، مولف ومترجم 12 عنوان کتاب مرجع کاربردی تخصصی ---اصول و تکنیک های راه اندازی و استقرار فروشگاه و مرکز خرید

به شکل علمی حرفه ای و اصولی بر اساس آخرین متدهای روز دنیا

توسط دکتر علی خویه

www.khooyeh.ir
www.gmas.ir
09122991608


راهکارهای افزایش فروش فروشگاه ها و مراکز خرید مختلف

راه اندازی و استقرار واحد هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای

هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای شرکت ها و سازمان های جهت افزایش فروش و بهبود فروش


مشاور و مجری سیستم ها و برنامه های هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای

مولف و مترجم اولین کتاب مدیریت فروشگاه چیدمان و مهندسی فروش در ایران

مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی منبع دانشگاهی و کاربردی

مدرس دانشگاه

با بیش از 18سال تجربه اجرایی

مشاور فروشگاه های معتبر کشور

مشاور راه اندازی و پیشبرد فروش فروشگاه های معتبر

drmall.ir
salez.ir
دکتر مال DrMall مجموعه‌ای است از کارشناسان خبره و متخصص در صنعت خرده‌فروشی، که هدف آنها استانداردسازی فرایندهای مدیریتی و عملیاتی فروشگاههای زنجیره‌ای، هایپرمارکت‌ها و گالری های و مراکز خرید است.

این گروه با بیش از یک دهه تجربه علمی و عملی، از طریق عارضه‌یابی، استانداردسازی، آموزش، جاری‌سازی، راهبردی و ممیزی دوره‌ای، باعث رونق کسب و کار فروشگاههای بزرگ و کوچک و افزایش فروش آنها می شود. دکتر مال با دارا بودن ۴ دپارتمان مشاوره ، آموزش کاربردی، تحقیقات و اجرا، خدمات خود را که برگرفته از استانداردهای جهانی خرده‌فروشی است عرضه نموده و آماده همکاری با کلیه فروشگاههای زنجیره‌ای، هایپرمارکت ها و مجتمع های تجاری مراکز خرید در سطح کشور ایران و کشورهای آسیای مرکزی می‌باشد.

تیم تخصصی دکتر مال DrMall با استفاده از دانش روز، فناوری های نوین فروشگاهی و استانداردهای بین المللی موفق به طراحی، اجرا و راه اندازی پروژه های فروشگاهی در سطح کشور شده است. هم اکنون نیز مدیران این شرکت آمادگی کامل را دارند که با اشتیاق فراوان تجربیات گرانبها و ارزشمند خود را از ابتدای طراحی تا افتتاح فروشگاه در اختیار شما قرار داده تا با بالاترین میزان بهره وری ،ریسک سرمایه گزاری در این بخش را به حداقل برسانید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است


آینده محتمل برای خرده فروشی پوشاک

آغاز هر سال برای هر مجموعه تولیدی فارغ از اندازه و قدمت کسب و کار، بهترین زمان برای مرور و تحلیل وضعیت موجود و برنامه ریزی برای رسیدن به وضعیت مطلوب است. با نگاهی به شرایط نه چندان دلخواه اوضاع فروش پوشاک در کشور، شاید یکی از سوالات مطرح همیشگی این باشد که آیا این مشکلات و مصائب مختص شرایط کسب و کاری ایران است یا همه دنیا با این شرایط مواجه هستند؟ آیا فضای کسب و کار فروش پوشاک در دنیا با رکود روبرو است؟ رشد بازار جهانی خرده فروشی پوشاک چه الگویی را دنبال می کند و پیش بینی آینده برای سرمایه گذاری های بیشتر در این صنعت امیدوارکننده است یا مایوس کننده؟ در این مطلب به طور خلاصه به آینده خرده فروشی پوشاک می پردازیم.

اگر به آمارهای فروش پوشاک در سراسر دنیا توجه کنیم، در می یابیم که صنعت جهانی خرده‌ فروشی پوشاک در سال‌ های اخیر رشد بسیار بالایی را داشته که این توسعه مرهون گسترش تجارت جهانی به منطقه اقیانوسیه و آسیا بوده است. این نواحی به دلیل جمعیت زیاد، حدود ۳۶٫۸٪ از سهم کل بازار خرده فروشی پوشاک را به خود اختصاص داده‌ اند. این توسعه طبق پیش‌ بینی‌ های انجام شده، با توسعه تکنولوژی در آسیا و موقعیت بازار کشورهای غربی بیشتر خواهد شد.
ارزش بازار این صنعت در سال ۲۰۱۵، ۱٫۲۵۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۱۱ رشدی ۴٫۵٪ را تجربه کرده است. اگر این عدد را با رشد بازار موبایل های هوشمند که حدود پنج درصد است مقایسه کنید به میزان و بزرگی سود این صنعت پی خواهید برد. رشد بازار خرده فروشی در منطقه آسیا ۷٫۳‌٪ و در آمریکای شمالی ۳٫۲٪  گزارش شده است. اگرچه در چین، رشد بازار پوشاک با سرعت کمتری بوده است اما همچنان این روند رو به‌ رشد، مخصوصا در صنعت مد سریع ادامه دارد.
در بازار چین، تولید بر روندهای مد سریع متمرکز شده است. خرده‌ فروشان مد سریع، فاصله بین تولید و بازار را برای مشتریانی که علاقه‌ مند به پوشیدن لباس‌ های مد روز هستند اما توان خرید مدهای گران‌ قیمت را ندارند، پر می‌ کند. با تغییر سریع کالاهای عرضه‌شده، کمپانی‌ ها می‌توانند ارزش مالی زیادی ایجاد کنند و مشتریان را مجبور کنند که بیشتر به فروشگاه‌ های آن ها سر بزنند. حتی برندهای مجللی مانند «گوچی» و «بربری» در حال ورود به چنین بازارهایی هستند و می‌خواهند از مدل کسب و کاری شرکت‌ هایی مانند «زارا» و «اچ اند ام» استفاده کنند تا بتوانند از بازار عظیم به وجود آمده توسط این شرکت‌ ها سهمی را از آن خود کنند.
DrMall HyperMarketing Salez (1)
بازار خرده فروشی پوشاک، شامل لباس کودک، نوزاد، رسمی، غیررسمی، کار، روپوش و پالتو برای زنان، مردان، پسران و دختران است. بخش لباس زنانه، پرمنفعت‌ ترین بخش بازار است که سهم درآمدی در حدود ۶۶۵ میلیارد دلار،‌ یعنی ۵۲٫۹ ارزش کل صنعت را به خود اختصاص داده است. بخش پوشاک مردانه شامل ۳۹۱ میلیارد دلار و در حدود ۳۱٫۲ ارز کل صنعت می شود.
نکته قابل توجه در بازارهای جهانی، تغییر رفتار مصرف‌ کننده  و تمایل به خرید آنلاین پوشاک  است. در حالی که اندازه بازار در حال گسترش است، مشاهده می‌ شود که فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای بزرگ و خرده‌ فروشان اینترنتی مربوط به آن ها، بهره‌ برداری اصلی از بازار را دارند. فروشگاه‌ های وال‌ مارت و آمازون از نمونه های اصلی این تغییر رفتار مصرف کننده هستند. این واقعیت باعث کاهش سهم خرده فروشان سنتی در این بازار شده و سهم تجارت آنلاین از این صنعت را تا ۱۷٪ افزایش داده است.
global apparel retail industry value forecastطبق پیش بینی های مرکز تجارت جهانی روند سودآوری خرده فروشی پوشاک تا سال ۲۰۲۰ همچنان ادامه دارد و با نرخ رشد سالانه در حدود ۶ درصد، یکی از سودآورترین و با ثبات ترین کسب وکارهای جهان گزارش شده است.
با مشاهده فضای حاضر و سود قابل توجهی که عاید خرده فروشان مطرح این بازار می شود، سرمایه گذاری در این صنعت مطلوب و سودآور پیش بینی شده و شرکت های بزرگ و چندملیتی به دنبال سهم گیری از این بازار هستند. اما چه نکاتی برای سرمایه گذاران این عرصه مهم و قابل تامل است و برای ارزیابی میزان مطلوبیت سرمایه گذاری به چه مواردی توجه می کنند؟

بررسی بازار خرده فروشی پوشاک با استفاده از مدل پنج نیرو پورتر

برای بررسی شرایط عام هر صنعت، الگوهای متفاوتی وجود دارد که یکی از معتبرترین مدل ها، استفاده از مدل پنج نیروی موثر پورتر است. این مدل با بررسی قدرت پنج نیروی موثر در فضای کلان صنعت، پتانسیل و حال و هوای کلی صنعت ارزیابی می شود و با توجه به برآیند این نیروها سرمایه گذاری و یا ادامه حیات در یک صنعت مورد مطالعه قرار می گیرد. با استفاده از مدل پنج نیروی موثر پورتر به راحتی می توانید فضای کسب و کار خود را تحلیل کنید و برای ورود یا خروج از یک صنعت به درستی تصمیم گیری کنید.
پورتر، دانشمند حوزه مدیریت، نظریات معروفی در زمینه مدیریت کسب و کارها ارایه کرده است. به عقیده پورتر، پنج نیرو در شکل گرفتن فضای کسب و کار تاثیر اصلی دارند و اگر در شرایطی قرار بگیریم که مجموع این نیروها در کم ترین مقدار باشد، توانسته ایم موقعیتی مطلوب برای کسب و کار خود فراهم کنیم. این پنج نیرو در شکل زیر معرفی شده است.

porter modelنیروی اول: قدرت چانه زنی تامین کنندگان

در صنعت خرده فروشی پوشاک، تامین کنندگان کارخانه ها و کارگاه های تولیدکننده پوشاک هستند که در کشور ما به دلیل تعداد زیاد تامین کنندگان و تولیدکنندگان، این قدرت پایین بوده و معمولا امکان تعویض کارگاه های طرف قرارداد به سادگی میسر است. برای بررسی قدرت چانه زنی تامین کنندگان به عواملی مانند تعداد تامین کنندگان، میزان تمایز بین کالاهای تولید شده و قیمت کالاها دقت می شود.

نیروی دوم: قدرت چانه زنی مشتریان

در خرده فروشی پوشاک، خریداران معمولا مصرف کنندگان نهایی هستند که لباس شخصی خود را تهیه می کنند. به دلیل تعداد زیاد خریداران و کم بودن میزان خرید نسبت به کل تولید معمولا قدرت چانه زنی مشتریان بسیار کم است. میزان حیاتی بودن محصول، هزینه استفاده از کالاهای جانشین و تعداد و سایز خریداران از مواردی است که در ارزیابی قدرت چانه زنی مشتریان مورد توجه هستند.

نیروی سوم: وضعیت رقابت در شرایط حاضر

صنعت خرده‌ فروشی پوشاک از تعداد زیادی خرده‌ فروشان مشابه و مستقل تشکیل شده است. البته هنوز جا برای بازیگران کوچک‌ تر نیز وجود دارد. به دلیل حضور شرکت‌ های بزرگ و کمبود نسبی تنوع در بازار، میزان رقابت بین بازیگران این صنعت در حد متوسط ارزیابی می‌ شود.
 
HyperMarketing Sale (28)
 

نیروی چهارم: کالاهای جانشین

کالای جانشین برای این صنعت شامل پوشاک خانگی و پوشاک دست دوم می‌ شود. این حجم تولید عدد قابل ملاحظه‌ ای را به خود اختصاص نمی‌ دهد. در نتیجه تهدید ناشی از این عامل، ضعیف است. اگر هزینه تعویض برند برای مشتری زیاد باشد، قدرت کالاهای جانشین نیز کم تر می شود. در نتیجه از نظر کالاهای جانشین تولید داخل، شرایط خطرناکی برای ورود به این صنعت مشاهده نمی شود. مهم ترین و بزرگ ترین خطر برای پوشاک تولید داخل ایران، واردات رسمی و قاچاق لباس از خارج کشور است که باعث افزایش خطر کالای جانشین و ایجاد وضعیت نامطلوبی می شود.

نیروی پنجم: تهدید تازه واردان

موانع ورود و ملزومات نسبتا پایین سرمایه گذاری باعث ورود تاز‌ه‌ واردهای زیادی به این صنعت می‌ شود. از طرفی به دلیل سرمایه کم مورد نیاز برای ورود به بازار، همواره تهدید ورود نیروهای تازه‌ وارد در این صنعت بالا است. هر روزه تعداد زیادی خرده فروش پوشاک به بازار وارد، و معمولا باعث آسیب رساندن به خود و سایر فعالان بازار می شوند.

رهبران جهانی بازار خرده فروشی پوشاک

بنا به گزارش های شرکت مارکت لاین در سال ۲۰۱۷، چهار سازمان بین المللی خرده فروشی پوشاک به عنوان رهبران بازار معرفی شدند. زارا، اچ اند ام، تی جی ایکس و گپ به ترتیب بیشترین سهم بازار در فروش حضوری و مجازی در جهان را به خود اختصاص داده اند و  در رقابتی نزدیک، به طور دایم به جذب مشتریان بیش تر و افزایش سهام خود از بازار مشغول هستند.

نکته مدیریتی

خرده فروشی پوشاک بعنوان حلقه ای مهم، تولیدکنندگان پوشاک و مصرف کنندگان را به یکدیگر متصل می کند. کارآیی و مدل کسب و کار حساب شده، رمز موفقیت این صنعت پرسود و جذاب است. فضای داخلی و خارجی برای ورود سرمایه گذاران با هدف ایجاد خرده فروشی پوشاک مناسب و مساعد است و ورود کالاهای وارداتی تنها خطر قابل ملاحظه در این زمینه است. با برنامه ریزی مناسب برای تولید کالاهایی که مطابق مد و استاندارد روز باشند، با برندینگ، جذب مناسب مشتری، ایجاد لذت در خرید برای مشتری و با تهیه مدل کسب و کار هوشمندانه امکان سودآوری مناسبی در این صنعت فراهم است.
منبع : روچی  |  نویسنده: شکوه علیزاده
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت

خرده فروشی و عمده فروشی

خرده فروشی و عمده فروشی ، تعریف خرده فروشی ، تعریف عمده فروشی و ارائه مثال از جمله موارد اشاره شده در این مقاله بازاریابی و فروش است.

خرده فروشی

خرده فروشی شامل همه فعالیت های مربوط به فروش مستقیم کالا ها و خدمات به مصرف کننده نهایی ، برای استفاده شخصی و غیر تجاری می شود.

یک خرده فروش یا فروشگاه خرده فروشی ، یعنی هر شرکت تجاری که عمده ی فروشش از خرده فروشی به دست می آید.

هر سازمانی که به مشتریان نهایی ، خواه یک تولید کننده ، عمده فروش یا خرده فروش ، محصولی را می فروشد ، درگیر خرده فروشی است. اینکه محصولات و خدمات چطور فروخته شوند ( توسط شخص ، پست ، تلفن ، ماشین فروش خودکار یا اینترنت ) یا کجا فروخته شوند ( در فروشگاه ، در خیابان یا در خانه مصرف کننده ) اهمیتی ندارد.

عمده فروشی

عمده فروشی شامل همه فعالیت های مرتبط با فروش محصولات و خدمات به آنهایی می شود که این محصولات و خدمات را برای فروش مجدد یا استفاده تجاری می خرند.

عمده فروشی شامل تولید کنندگان و کشاورزان ( به دلیل اینکه آنها عمدتاً در تولید نقش دارند ) و خرده فروشان نمی شود.

عمده فروش ها ( که توزیع کننده نیز نامیده می شوند ) از ابعاد مختلفی با خرده فروش ها فرق دارند.
اول اینکه ، عمده فروش ها توجه کمتری به پیشبرد فروش ، جو و مکان فیزیکی دارند چرا که با مشتریان سازمانی سر و کار دارند نه مصرف کننده نهایی.
دوم اینکه ، معمولاً حجم معامله های یک عمده فروش بزرگتر از حجم معامله های خرده فروش است و محدوده تجاری وسیع تری را نسبت به خرده فروش ها پوشش می دهند.
سوم اینکه ، عمده فروش ها و خرده فروش ها با قوانین حقوقی و نرخ های مالیات متفاوتی سر و کار دارند.

چرا کار با عمده فروشان

چرا تولید کنندگان اجناس خود را به جای اینکه به عمده فروشی ها بفروشند مستقیماً به خرده فروشی ها یا مصرف کنندگان نهایی نمی فروشند ؟ دلیل اصلی ، کارآیی است : عمده فروشی ها اغلب در انجام یک یا چند فعالیت زیر بهتر هستند :
  • فروش و پیشبرد فروش :
نیرو های فروش عمده فروش ها به تولید کنندگان کمک می کنند تا با یک هزینه ی نسبتاً کم ، به بسیاری از مشتریان سازمانی کوچک دست پیدا کنند.
  • خرید و جور کردن ترکیب کالا :
عمده فروش ها می توانند کالا ها را انتخاب و ترکیب کالای مورد نیاز مشتریانشان را فراهم کنند که این اقدام باعث صرفه جویی در کارهای مشتریان می شود.
  • سر شکن کردن خرید انبوه :
عمده فروش ها با خرید عمده ی محصول و سر شکن کردن آن به واحد های کوچک تر ، می توانند باعث صرفه جویی در هزینه مشتریانانشان شوند.
  • انبار داری :
معمولاً عمده فروش ها ، موجودی را نگه می دارند که این کار ، هزینه های موجودی و ریسک های آن را برای عرضه کنندگان و مشتریان کم می کند.
  • حمل و نقل :
عمده فروش ها اغلب ، زمان تحویل سریع تری دارند زیرا به خریداران نزدیک ترند.
  • تأمین مالی :
بسیاری از عمده فروش ها ، با دادن اعتبار مشتریان را تأمین مالی می کنند و با سفارش زود هنگام و پرداخت به موقع صورت حساب ها ، عرضه کنندگان را.
  • تحمل ریسک :
بعضی از عمده فروش ها ، بخشی از ریسک را با پذیرفتن مسئولیت و تحمل هزینه های دزدی ، خسارت ، خرابی و از رده خارج شدن محصول قبول می کنند.
  • اطلاعات بازار :
عمده فروش ها درباره فعالیت های رقبا ، محصولات جدید ، قیمت های جدید و غیره ، برای عرضه کنندگان و مشتریان اطلاعات فراهم می کنند.
  • خدمات مدیریتی و مشاوره ای :
عمده فروش ها اغلب به خرده فروش ها برای آموزش کارکنان ، طراحی فضای فروشگاه و ویترین ها و راه اندازی سیستم های کنترل موجودی و حسابداری کمک می کنند. همچنین ممکن است با ارائه آموزش و خدمات فنی به مشتریان صنعتی کمک کنند.
 
منبع:marketingirantalent.com
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
روشنایی و نورپردازی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهر یک فروشگاه خرده فروشی می‌باشد. با این حال این مورد معمولا توسط صاحبان این دسته از مشاغل نادیده گرفته می‌شود و یا توجه بسیار کمی به آن می‌کنند. نوع طراحی و جلوه ی یک فروشگاه خرده فروشی نقش بسیار مهمی در جلب توجه مشتریان ایفا می‌کند. عواملی همچون دکوراسیون فروشگاه، نورپردازی، مبلمان انتخاب شده، محل قرار گرفتن ویترین‌ها و نوع طراحی آن بسیار بیشتر از آن که فکرش را بکنید بر روی احساس خوب مشتریان از تجربه یک خرید اثر گذارند؛ همچنین توجه به این ویژگی‌ها تاثیر به سزایی بر بالا رفتن جایگاه ارزش برند فروشگاه در ذهن مشتریان دارد و در نهایت منجر به افزایش فروش این دسته از فروشگاه ها می‌گردد. علاوه بر این موارد هزینه تامین روشنایی، یکی از بخش‌های مهم هزینه‌های عملیاتی یک فروشگاه می‌باشد، که بهینه سازی این هزینه تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های عملیاتی جاری یک فروشگاه دارد.
http://salez.ir/%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-/
 
 
در این مقاله سعی شده است که، نکات کلیدی یک طراحی روشنایی خوب با توجه به نوع فروشگاه خرده فروشی، مزایا و تاثیرات جانبی روشنایی و نورپردازی بر مشتریان و کارکنان و همچنین راهکاری برای رسیدن به روشنایی مطلوب‌تر و بهینه‌تر بیان شود.
نورپردازی فروشگاه
برای نصب و راه اندازی سیستم روشنایی و طراحی نورپردازی یک فروشگاه خرده فروشی باید عوامل و ویژگی‌های بسیاری را مد نظر داشت از جمله:
– هزینه ی نصب و هزینه‌های جاری سیستم روشنایی و نورپردازی
– طول عمر و ماندگاری چراغ ها
– میزان بهره وری سیستم روشنایی
– میزان شار نوری و زاویه پخش چراغ ها
– شاخص نمود رنگی مناسب با کالای عرضه شده در فروشگاه (CRI)
– قابلیت هماهنگی با نور روز
– میزان و نحوه ی توزیع نور در نواحی مختلف فروشگاه
– در نظر گرفتن نقاطی برای نورپردازی تاکیدی (نقاطی مانند درب ورودی، ویترین‌ها و درکل نقاطی که به نظر مدیران باید بیشتر مورد توجه مشتریان باشد)
– میزان انعطاف پذیری و تغییر پذیری در شرایط متغیر
– شرایط تعمیر و نگه‌داری چراغ ها
موارد فوق کلیاتی برای بحث تامین روشنایی عمومی (تامین روشنایی محوطه اصلی فروشگاه برای این که مشتریان به راحتی تردد کنند و به کالاها دسترسی مطلوبی داشته باشند.)  فروشگاه بودند موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث می‌شود تغییراتی در سبک طراحی روشنایی و نورپردازی فروشگاه های مختلف به وجود بیاید؛ مواردی مانند ابعاد فروشگاه، نوع کالای عرضه شده، ویترین ها، نورگیرها و…… .
برای مثال در یک فروشگاه کوچک اولویت با روشنایی عمومی است و نیاز خاصی به نورپردازی تاکیدی دیده نمی‌شود.
درصورتی که در فروشگاه‌های متوسط هدف اصلی ایجاد توازن میان روشنایی عمومی و نورپردازی تاکیدی است.
برای فروشگاه‌های زنجیره ای و بزرگ، با توجه به ذهنیتی که مشتریان از برند مورد نظر دارند، نورپردازی تاکیدی نقش بسیار تاثیرگذاری دارد زیرا به وسیله آن می‌توان مشتری‌ها را به سمت جدیدترین کالاها و یا کالاهایی که قصد داریم مشتریان آن‌ها را انتخاب کنند؛ هدایت کرد.
نورپردازی ویترین
حال که اهمیت موضوع روشنایی و نورپردازی در فروشگاه‌های خرده فروشی بیان شد فرصت خوبیست تا چند نمونه از تاثیرات استفاده از نورپردازی مدرن و با کیفیت بر مشتریان و کارکنان فروشگاه‌ها بیان شود.
تاثیراتی که بر مشتریان دارد:
– جلب توجه مشتریان و دعوت کردن مشتریان برای ورود به فروشگاه
– هدایت و راهنمایی مشتریان هنگامی که درون فروشگاه در حال حرکت هستند
– تاثیر گذاری بر روی حالات و رفتارها و عادت‎های خرید مشتریان
– آفرینش یک فضای نوری آرامش بخش و یا مهیج متناسب با استراتژی‌هایی که واحد فروش و بازاریابی وضع می‌کند
– جلب توجه مشتریان به کالایی خاص و تسهیل استفاده و تجربه کار کردن با کالای خاص.
– افزایش شانس فروش
روشنایی و نورپردازی خوب باعث می‌شود مشتریان زمان بیشتری را در فروشگاه سپری کنند در نتیجه احتمال اینکه پول بیشتری هزینه کنند را افزایش می‌دهد. همچنین شانس بازگشت به مغازه بیشتری ایجاد می‌کند و مسبب آن می‌شود که این مکان را به دوستان خود پیشنهاد کنند.
رعایت کردن اصول طراحی روشنایی علاوه بر تاثیراتی که بر مشتریان دارد بر روی کارکنان فروشگاه نیز تاثیرات بسیار خوبی دارد مانند:
– تمرکز بیشتر بر وظایفشان
– لذت بردن از محیط کار
– ایجاد محیط دوستانه
– بهره‌وری بیشتر
فضای دوستانه، بهره‌وری فروشندگان را افزایش می‌دهد و فروشندگان در این شرایط توجه بیشتری به مشتریان می‌کنند و این مور باعث می‌شود پیغام برند شما به خوبی به مشتری منتقل شود.

استفاده از تجهیزات ال ای دی راهکاری مناسب

خوشبختانه با پیشرفت روز افزون در زمینه روشنایی و نورپردازی و ظهور تکنولوژی ال ای دی، با استفاده از کالاهایی همچون چراغ های سیلندری، پنل های سقفی و … می‌توان فروشگاهی با سیستم روشنایی و نورپردازی بسیار مدرن راه اندازی کرد در حالی که نور تولیدی این دسته از چراغ ها بسیار با کیفیت تر می‌باشد و در عین حال انرژی مصرف شده بسیار کمتر از نسل قبل است و طول عمر بسیار بیشتری نیز دارند.
منبع:azarteyf.com
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت