مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

بازاریابی برندسازی جذب مشتری و افزایش فروش، هایپر مارکت، گالری، فروشگاه و مراکز خرید

مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

بازاریابی برندسازی جذب مشتری و افزایش فروش، هایپر مارکت، گالری، فروشگاه و مراکز خرید

مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

مشاور و مجری هایپرمارکت، مشاوره تحقیقات اجرا استقرار بازارسازی امکان سنجی ترفیع فروش بازاریابی و مشتری سازی بیش از صد ها فروشگاه در سراسر کشور ، مولف ومترجم 12 عنوان کتاب مرجع کاربردی تخصصی ---اصول و تکنیک های راه اندازی و استقرار فروشگاه و مرکز خرید

به شکل علمی حرفه ای و اصولی بر اساس آخرین متدهای روز دنیا

توسط دکتر علی خویه

www.khooyeh.ir
www.gmas.ir
09122991608


راهکارهای افزایش فروش فروشگاه ها و مراکز خرید مختلف

راه اندازی و استقرار واحد هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای

هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای شرکت ها و سازمان های جهت افزایش فروش و بهبود فروش


مشاور و مجری سیستم ها و برنامه های هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای

مولف و مترجم اولین کتاب مدیریت فروشگاه چیدمان و مهندسی فروش در ایران

مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی منبع دانشگاهی و کاربردی

مدرس دانشگاه

با بیش از 18سال تجربه اجرایی

مشاور فروشگاه های معتبر کشور

مشاور راه اندازی و پیشبرد فروش فروشگاه های معتبر

drmall.ir
salez.ir
دکتر مال DrMall مجموعه‌ای است از کارشناسان خبره و متخصص در صنعت خرده‌فروشی، که هدف آنها استانداردسازی فرایندهای مدیریتی و عملیاتی فروشگاههای زنجیره‌ای، هایپرمارکت‌ها و گالری های و مراکز خرید است.

این گروه با بیش از یک دهه تجربه علمی و عملی، از طریق عارضه‌یابی، استانداردسازی، آموزش، جاری‌سازی، راهبردی و ممیزی دوره‌ای، باعث رونق کسب و کار فروشگاههای بزرگ و کوچک و افزایش فروش آنها می شود. دکتر مال با دارا بودن ۴ دپارتمان مشاوره ، آموزش کاربردی، تحقیقات و اجرا، خدمات خود را که برگرفته از استانداردهای جهانی خرده‌فروشی است عرضه نموده و آماده همکاری با کلیه فروشگاههای زنجیره‌ای، هایپرمارکت ها و مجتمع های تجاری مراکز خرید در سطح کشور ایران و کشورهای آسیای مرکزی می‌باشد.

تیم تخصصی دکتر مال DrMall با استفاده از دانش روز، فناوری های نوین فروشگاهی و استانداردهای بین المللی موفق به طراحی، اجرا و راه اندازی پروژه های فروشگاهی در سطح کشور شده است. هم اکنون نیز مدیران این شرکت آمادگی کامل را دارند که با اشتیاق فراوان تجربیات گرانبها و ارزشمند خود را از ابتدای طراحی تا افتتاح فروشگاه در اختیار شما قرار داده تا با بالاترین میزان بهره وری ،ریسک سرمایه گزاری در این بخش را به حداقل برسانید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

آئین نامه اجرایی نحوه فعالیت و نظارت بر فروشگاه های بزرگ، چند منظوره یا زنجیره ای

(موضوع ماده 86 قانون نظام صنفی و تبصره ذیل آن(

 

 

http://hypermarketing.blog.ir/

مقدمه:
به منظور افزایش کارآمدی شبکه توزیع کالا، حذف واسطه های غیر ضرور، کاهش هزینه های تامین، توزیع و عرضه کالا، صیانت از حقوق تولیدکنندگان، عاملین توزیع و مصرف کنندگان و به منظور برقراری ارتباط منطقی بین عوامل شبکه تامین و توزیع کالا ، فر وشگاه های بزرگ، چند منظوره و زنجیره ای و زنجیره ای خردهفروشی بموجب مفاد این آیین نامه اجازه فعالیت خواهند داشت.
فصل اول: فروشگاه های بزرگ
ماده 1- تعریف:
فروشگاه بزرگ به فروشگاه هایی اطلاق می گردد که مجموعه ای متنوع از کالاهای مورد نیاز عموم را صرفاً در یک مکان مناسب عرضه نماید.
ماده 2- شرایط متقاضیان تاسیس فروشگاه های بزرگ و مدارک لازم جهت دریافت مجوز فعالیت:
الف: شرایط متقاضیان و مدارک مورد نیاز:
- اشخاص حقیقی:
1- تابعیت ایران و در مورد سرمایه گذاران خارجی داشتن پروانه کار و اقامت معتبر از مراجع ذیصلاح قانونی.
2- نداشتن سابقه موثر کیفری.
3- عدم ورشکستگی به تقصیر و تقلب
4- گواهی پایان خدمت نظام وظیفه و یا معافیت دایم.
5- دارابودن مدرک کارشناسی مرتبط یا داشتن دیپلم متوسطه و حداقل 3 سال سابقه کاردر امور بازرگانی.
6- آخرین مدرک تحصیلی و تصویر کارت ملی (تصویر گذرنامه برای اتباع بیگانه) یا شش قطعه عکس.
– اشخاص حقوقی:
1- دارا بودن شرایط مندرج در بندهای 1الی 5 درخصوص مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره.
2- اساسنامه وروزنامه رسمی کشور.
3- موضوع فعالیت شرکت امور بازرگانی باشد.
ب- مدارک ملکی مورد نیاز :
1- سند مالکیت محل فروشگاه یا اجاره نامه رسمی و یا قرارداد معتبربا ادارات، سازمانهای دولتی، نهادها، شهرداریها و یا شرکتهای وابسته به دولت در خصوص استفاده و حق بهره برداری تجاری از محل مورد قرارداد.
2- داشتن محل فروشگاه با موقعیت تجاری و متناسب با تعاریف و شرایط مندرج در ماده3.
3- مجوزهای لازم از اداره و سازمان های ذیربط از جمله صنایع، استاندارد، نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی و اماکن نیروی انتظامی جهت عرضه کالا و خدمات و رعایت ضوابط انتظامی و ترافیکی.
ماده 3- شرایط فروشگاه های بزرگ:
1- وجود حداقل 300 متر مربع مساحت برای عرصه فروش در مراکز استان ها وکرج و200متر مربع برای سایر شهرها.
2- مجهز بودن فروشگاه به تجهیزات ایمنی و سیستم اعلام و اطفاء حریق، تاسیسات رفاهی؛ بهداشتی و سایر امکانات لازم.
3- مجهز بودن فروشگاه به صندوق های مکانیزه فروشposو سیستم های رایانه ای مورد نیاز امور فروشگاهی و ارایه فاکتور فروش توسط صندوقداران با مشخصاتی از قبیل نام فروشگاه، تاریخ، ساعت، نام کاالا، قیمت واحد و قیمت کل.
ماده 4- متقاضیان تاسیس فروشگاه های بزرگ در تهران تقاضای خود را به کانون فروشگاه های بزرگ، چند منظوره یا زنجیره ای و در مراکز استانها تقاضای خود را به نمایندگی کانون و درصورت عدم تشکیل آن به سازمان بازرگانی استان ارایه می نمایند.
1-4- کانون یا نمایندگی آن پس از بررسی تقاضانامه و مدارک مربوطه پرونده را جهت صدور مجوز به سازمان بازرگانی استان ارسال می نمایند.
2-4- سازمان بازرگانی استان پس از دریافت پرونده و احراز تکمیل بودن مدارک، ظرف پانزده روز اقدام به صدور مجوز فعالیت می نمایند.
3-4- سازمان بازرگانی استان تا زمان تشکیل کانون رأساً نسبت به اخذ مدارک و تکمیل پرونده و صدور مجوز فعالیت حداکثر ظرف پانزده روز برای متقاضیان اقدام می نمایند.
4-4- در صورت خودداری سازمان بازرگانی استان از صدور مجوز، متقاضی می تواند اعتراض خود را به همراه مدارک مثبته به مرکز امور اصناف و بازرگانان تسلیم نماید و مرکز حداکثر ظرف مدت 20 روز به اعتراض رسیدگی و اعلام نظر می نماید. نظر مرکز لازم الاجرا خواهد بود.
ماده 5- فروشگاه های موجود که منطبق بر تعریف مندرج در ماده یک بوده و پیش از تصویب این آیین نامه راه اندازی شده اند، از شرایط و ویژگی های موضوع ماده (3) مستثنی بوده و سازمان های بازرگانی استانها موظفند پس از دریافت و تکمیل مدارک لازم با وضعیت موجود نسبت به صدور مجوز فعالیت برای آنها اقدام نمایند
ماده 6- فروشگاه های بزرگ موجود ظرف مدت شش ماه از تصویب این آیین نامه موظف به اخذ مجوز فعالیت می باشند، در غیر این صورت سازمان بازرگانی استان با اعلام کانون یا نمایندگی آن و یا راساً از طریق نیروی انتظامی اقدام به پلمب فروشگاه می نماید.
فصل دوم: فروشگاه های زنجیره ای
ماده 7-تعریف:
فروشگاه های زنجیره ای به فروشگاه های بزرگی اطلاق می شود که تحت مدیریت متمرکز و با نام تجاری واحدو در حداقل 5 فروشگاه به عرضه کالا و خدمات به صورت عمده و یا خرده مبادرت نمایند.
تبصره 1: مجوز فعالیت فروشگاه های زنجیره ای صرفاً برای اشخاص حقوقی صادر می گردد.
تبصره 2: فروشگاه های زنجیره ای می توانند خدمات جانبی متعارف نیاز عموم را ارایه نمایند.
ماده 8- شرایط متقاضیان و مدارک لازم:
شرایط متقاضیان و مدارک لازم جهت ایجاد فروشگاه های زنجیره ای همان شرایط مقرر در مورد فروشگاه های بزرگ بعلاوه دو مورد زیر می باشد:
1-8- قرارداد مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی و یا صاحبان واحدهای صنفی برای استفاده از اماکن تجاری آنها جهت اعطاء عاملیت و یا نمایندگی با اعمال مدیریت واحد تامین، توزیع و فروش.
2-8- سرمایه گذاران داخلی یا خارجی که دارای طرحهای تاسیس و راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای می باشند باید در خواست خود را به همراه طرح توجیهی و برنامه عملیاتی به انضمام موافقت نامه کتبی وزارت امور اقتصادی و دارایی (در مورد سرمایه گذاران خارجی) جهت بررسی و احراز شرایط و دریافت موافقت نامه مقدماتی به کانون فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و درصورت عدم تشکیل کانون به مرکز امور اصناف و بازرگانان ارایه نمایند.
ماده 9- متقاضیان تاسیس فروشگاه های زنجیره ای موضوع این آیین نامه باید در خواست خودرا به کانون فروشگاه های مزبور و در صورت عدم تشکیل کانون به مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی تسلیم نمایند.
1-9- کانون یا نمایندگی آن درخواستهای رسیده را پس از بررسی و تکمیل پرونده جهت صدور مجوز به مرکز امر اصناف و بازرگانان ارسال می نماید.
2-9- مرکز امور اصناف و بازرگانان در صورت تکمیل بودن پرونده نسبت به صدور مجوز فعالیت ظرف پانزده روز اقدام می نماید.
3-9- مرکز امور اصناف و بازرگانان تا تشکیل کانون مدارک متقاضیان دریافت مجوز فروشگاه های زنجیره ای را اخذ نموده و پس از تکمیل مدارک لازم حداکثر ظرف مدت ده روز نسبت به صدور مجوز فعالیت فروشگاه زنجیره ای و یا صدور موافقت نامه مقدماتی موضوع بند2-8 آیین نامه اقدام می نماید.
4-9- فروشگاه های زنجیره ای درصورتی که بخواهند تعداد فروشگاه های خود را افزایش دهند لازمست جهت هریک از فروشگاه های مورد نظر مدارک مربوطه را ارایه و تاییدیه لازم را از مرکز امور اصناف و بازرگانان اخذ نمایند.
تبصره : مرکز امور اصناف و بازرگان موظف است در صورت تکمیل بودن مدارک حداکثر ظرف ده روز نسبت به صدور تاییدیه لازم اقدام نماید.
5-9- فروشگاه های زنجیره ای موجود که منطبق بر تعریف مندرج در ماده 8 می باشند و پیش از تصویب این آیین نامه راه اندازی شده اند از شرایط و ویژ گی های موضوع ماده 12 مستثنی بوده و مرکز امور اصناف و بازرگانان موظف است در صورت تکمیل پرونده نسبت به صدور مجوز فعالیت برای آنها، با وضعیت موجود اقدام نماید.
6-9- درصورتی که فروشگاه های زنجیره ای موجود ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این آیین نامه نسبت به دریافت مجوز فعالیت اقدام ننمایند و همچنین در صورتی که اشخاص حقوقی بدون دریافت مجوز فعالیت، اقدام به دایر نمودن فروشگاه های زنجیره ای نمایند. با اعلام وزارت بازرگانی و یا کانون فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای توسط نیروی انتظامی تعطیل و پلمب می گردند.
بازگشایی مجدد این قبیل فروشگاه ها مستلزم اخذ مجوز فعالیت از مرکز امور اصناف و بازرگانان خواهد بود.
فصل سوم : فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی
ماده 10- تعریف
1-10- فروشگاه زنجیرهای خردهفروشی: به شرکت تجاری اطلاق میگردد که در قالب قرارداد عاملیت با مجموعهای از فروشگاههای عامل نسبت به تأمین و توزیع کالا بین آنها، تحت مدیریت و عنوان تجاری (برند) واحد اقدام مینماید.
2-10- فروشگاه عامل: واحد صنفی است که تحت مدیریت یک فروشگاه زنجیرهای خردهفروشی و در قالب قرارداد عاملیت، نسبت به عرضه کالاهای دریافتی از آن فروشگاه، در سطح خردهفروشی اقدام مینماید.
ماده 11- شرایط و مدارک لازم جهت تأسیس فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی
1-11- شرکت در ایران به ثبت رسیده باشد.
2-11- مدیرعامل ایرانی داشته باشد.
تبصره: سرمایهگذاران خارجی میتوانند پس از اخذ مجوز از وزارت امور اقتصادی و دارایی، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و ضوابط مندرج در این آییننامه نسب به ایجاد فروشگاه زنجیرهای خردهفروشی اقدام نمایند.
3-11- مدیرعامل حداقل دارای مدرک کارشناسی (یا بالاتر) و 3 سال تجربه و سابقه کاری در حوزه تجارت و بازرگانی باشد.
4-11- ارایه اظهارنامه ثبتی، اساسنامه شرکت و روزنامه رسمی. (مرتبط با موضوع فعالیت)
5-11- ارایه طرح توجیهی تأسیس فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی و برنامههای عملیاتی پیشبینی شده، به معاونت توسعه بازرگانی داخلی جهت بررسی و صدور موافقتنامه مقدماتی.
6-11- ارایه آخرین مدرک تحصیلی، شش قطعه عکس و فتوکپی شناسنامه مدیرعامل و رییس هیأت مدیره شرکت (برای اتباع بیگانه کپی گذرنامه).
7-11- معرفی حداقل 200 فروشگاه عامل در مرحله دریافت مجوز و افزایش آن تا 400 فروشگاه در سقف زمانی یک ساله از تاریخ اخذ مجوز.
تبصره: فروشگاههای عامل به صورت همزمان اجازة عضویت در بیش از یک فروشگاه زنجیرهای خرده فروشی را ندارند.
8-11- ارایه فهرست فروشگاههای عامل و نسخهای از قرارداد عاملیت آنها منطبق با ضوابط و معیارهای تعیین شده توسط معاونت توسعه بازرگانی داخلی.
ماده 12- مراحل صدور مجوز
1-12-شرکتهای تجاری متقاضی ایجاد فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی میبایست درخواست خود را به همراه مدارک مذکور در بندهای 1-11 الی 6-11 این آییننامه، به معاونت توسعه بازرگانی داخلی ارایه نمایند.
2-12- معاونت توسعه بازرگانی داخلی پس از وصول درخواست تأسیس فروشگاه و مدارک ظرف مدت یکماه نسبت به رسیدگی، اعلام نظر و یا صدور موافقت مقدماتی در زمینه ایجاد فروشگاه زنجیرهای خرده فروشی اقدام خواهد کرد.
3-12- فروشگاه زنجیرهای خردهفروشی موظف است حداکثر ظرف مدت 3 ماه پس از دریافت مجوز مقدماتی، اقدامهای لازم به منظور احراز شرایط مذکور در بند 7-11 این آییننامه را به عمل آورده و اطلاعات مدارک مذکور در بند 8-11 را به منظور بررسی و صدور مجوز نهایی فعالیت به معاونت توسعه بازرگانی داخلی ارایه کند.
4-12- معاونت توسعه بازرگانی داخلی ظرف مدت 15 روز از زمان دریافت اطلاعات و مدارک مذکور در بندهای 7-11 و 8-11، مجوز قطعی فعالیت فروشگاه اقدام خواهد کرد.

http://hypermarketing.blog.ir/


ماده 13- وظایف فروشگاه زنجیرهای خردهفروشی
1-13- برنامهریزی، راهبری و هماهنگی فروشگاههای عامل جهت:
1-1-13- عرضه یکسان کالا
2-1-13- عرضه کالاهای مشابه و یکسان با قیمت واحد در فروشگاههای عامل
3-1-13- نصب تابلوهای تجاری یکسان (از لحاظ نوع، طرح و رنگ) با عنوان نام فروشگاه مربوطه در سردر فروشگاههای عامل
4-1-13- تجهیز فروشگاههای عامل به صندوقهای مکانیزه فروش و دستگاههایPOS که قابلیت استفاده از کارتهای اعتباری در آنها فراهم باشد.
5-1-13- بکارگیری فناوریهای جدید برای افزایش بازدهی و تسهیل در ارایه خدمات فروشگاههای عامل.
2-13- تأمین کالاهای منطبق با ضوابط استاندارد و بهداشت جهت عرضه در فروشگاههای عامل از منابع داخلی یا خارجی
3-13- ایجاد واحدی به نام امور مشتریان، جهت رسیدگی به حقوق و شکایات مشتریان
4-13- برگزاری دورههای آموزشی برای ارتقاء سطح مهارت و دانش صاحبان فروشگاههای عامل و شاغلین درآنها.
5-13- ابلاغ مقررات، دستورالعملها و ضوابط صادره از سوی دستگاههای ذیربط دولتی به فروشگاههای عامل.
فصل چهارم: کانون فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای
ماده 14- به منظور توسعه و تقویت فروشگاه های بزرگ، چند منظوره و زنجیره ای و ایجاد هماهنگی لازم بین آنها – تسهیل صدور مجوز برای فعالیت فروشگاه های مذکور – نظارت بر فعالیت آنها – حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی آنها و فراهم نمودن تسهیلات و امکانات براساس قانون و مقررات مربوطه برای اعضای تحت پوشش، کانون فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای که منبعد کانون نامیده می شود با شرایط زیر تشکیل می گردد :
تبصره : نحوه برگزاری انتخابات اعضاء هیات مدیره کانون فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای طبق دستورالعملی میباشد که توسط مرکز امور اصناف و بازرگانان با همکاری نمایندگان فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای تهیه و به تصویب وزیر بازرگانی میرسد.
ماده 15- وظایف، مسئولیتها و اختیارات کانون به شرح زیر می باشد:.
1-15- رسیدگی به تقاضای صدور مجوز فعالیت فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و معرفی متقاضیان به سازمان بازرگانی استان و یا مرکز امور اصناف و بازرگانان جهت تایید نهایی و صدور مجوز .
تبصره: رسیدگی به شکایات متقاضیان دریافت مجوز فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای از نحوه بررسی کانون اعم از تهران و شهرستان ها با مرکز امور اصناف و بازرگانان بوده و نظر اعلامی مرکز لازم الاجرا می باشد.
2-15- ایجاد هماهنگی بین فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و نظارت بر چگونگی ارائه کالا و خدمات به مصرف کنندگان.
3-15- پیگیری ایجاد فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی در شهرها و مناطق.
 4-15- پیگیری به منظور دریافت امتیازات و تسهیلات و امکانات لازم از سایر وزارتخانه ها، سازمانها، نهادهای دولتی و غیر دولتی و نیز دریافت وام و اعتبارات مالی جهت توسعه فروشگاه های عضو.
 5-15- مشاوره و همکاری با اعضای تحت پوشش جهت رفع مسائل و مشکلات آنها به ویژه مشکلات مالیاتی، بیمه ای و گمرکی اعضاء..
 6-15- بررسی و تحقیق در مورد وضعیت فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای سایر کشورها، به منظور استفاده از تجارب آنها و ارتقای فعالیت فروشگاه های موجود و ارائه نظرات مشورتی در مورد مسائل اقتصادی و بازرگانی و راه کارهای توسعه فروشگاه های مزبور به وزارت بازرگانی و سایر دستگاه های ذیربط.
 7-15- تلاش جهت عضویت کانون در مجامع و شوراهای اقتصادی.
 8-15- برگزاری دوره های آموزشی در رشته های مختلف فروشندگی حرفه ای – تجارت الکترونیکی – مدیریت فروشگاه ها – فن آوری اطلاعات و....
 9-15-همکاری و تعامل با شورای اصناف کشور به منظور تشویق واحدهای صنفی کوچک جهت تشکیل شرکت و ایجاد فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای در راستای بهبود سیستم توزیع کالا .
 10-15- پیگیری لازم به منظور بهسازی و نوسازی فروشگاه های بزرگ چند منظوره و زنجیره ای موجود.
 11-15- تنظیم ساعت کار فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای در جهت رضایتمندی و رفاه حال مصرف کنندگان.
 ماده 16- کانون مؤظف است یک نسخه از کلیه بخشنامه ها و دستور العمل های صادره برای فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای در اجرای این آیین نامه را به مرکز امور اصناف و بازرگانان ارسال نماید.
 تبصره 1- کلیه بخشنامه های کانون که براساس قانون و مقررات مربوطه صادر شده باشد برای اعضای کانون لازم الاجرا می باشد و در صورت عدم اجرا به شرح زیر برخورد قانونی باآنها به عمل می آید:
 1- برای بار اول تذکر و اخطار کتبی و درج در پرونده فروشگاه مزبور.
 2- برای بار دوم و در صورت بی توجهی به اخطار کتبی پس از 30روز، قطع کلیه امتیازات مطروحه در ماده 15 این آیین نامه.
 3- برای بار سوم و در صورت بی توجهی به اخطار کتبی کانون در طی یکسال، تعطیل فروشگاه به مدت یک هفته.
 4- برای بار چهارم در صورت استمرار تخلف، تعطیل فروشگاه به مدت یک ماه.
 تبصره 2- در صورتی که تصمیمیات متخذه توسط کانون به تشخصیص معاون توسعه بازرگانی داخلی مغایر با سیاستهای اصولی اقتصادی و بازرگانی دولت باشد، با اعلام معاونت مذکور کانون موظف است نسبت به توقف اجرای آن و اصلاح و یا تجدید نظر در آن اقدام نماید.
 ماده 17- کلیه بخشنامه ها و دستور العمل های صادره از سوی معاونت توسعه بازرگانی داخلی در ارتباط با تنظیم بازار و اجرای مقررات این آیین نامه برای کانون لازم الاجرا می باشد.
 فصل پنجم: نظارت
 ماده 18- مسوولیت نظارت بر فعالیت های صنفی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای موضوع فصول اول و دوم و شرکتهای تجاری موضوع بند 1-10 این آئین نامه و رسیدگی به شکایات خریداران و مصرف کنندگان ازفروشگاه های مزبور به عهده بازرسان سازمانهای بازرگانی استانها و ناظران کا نون فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای می باشد.

http://hypermarketing.blog.ir/


 تبصره: مسئولیت بازرسی و نظارت بر فعالیت عاملین فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی طبق مقررات قانون نظام صنفی به عهده واحدهای بازرسی و نظارت اصناف می باشد.
 1-18- پس از تایید صلاحیت ناظران کانون توسط کمیسیون نظارت، برای آنها کارت شناسایی صادر خواهد شد.
 2-18- ناظران و بازرسان سازمانهای بازرگانی استانها و کانون گزارش تخلفات فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای تهران را جهت بررسی به دفتر مرکزی کانون و در سایر استان ها به نمایندگیهای آن ارسال می نمایند. در استان هایی که نمایندگی کانون تشکیل نگردیده باشد گزارش تخلفات فروشگاه های فوق به سازمان بازرگانی استان ارسال می گردد.
 3-18- با توجه به اهمیت و ویژگی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای، سازمان بازرگانی استان ها موظفند با هماهنگی و تایید کمیسیون های نظارت مرکز استان افرادی با تجربه و آگاه از نحوه فعالیت فروشگاه های مزبور به عنوان ناظر و بازرس کمیسیون تعیین نمایند. همچنین رسیدگی به تخلفات فروشگاه ها و صدور حکم در شعب ویژه هیاتهای بدوی و تجدید نظر موضوع ماده 72 نظام صنفی انجام می پذیرد.
 ماده 19- کانون و نمایندگی های آن مکلفند ظرف مدت پنج روز کاری از دریافت شکایت و یا گزارش تخلف، نظر خود را مبنی بر تایید تخلف اعلام نمایند. درصورت احراز عدم تخلف و یا رضایت شاکی، پرونده مختومه می گردد. در غیر این صورت با اعتراض شاکی، کانون یا نمایندگی آن موظف است ظرف مدت 48 ساعت از زمان دریافت اعتراض پرونده را جهت رسیدگی به هیات های بدوی موضوع ماه 72 قانون نظام صنفی ارسال نماید.
 ماده 20- رسیدگی به تخلفات فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای براساس مفاد مواد 57 الی 70 مندرج در فصل هشتم فانون نظام صنفی مصوب 24/12/82 مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
 ماده 21- مرجع رسیدگی به شکایات و اعتراضات فروشگاه ها نسبت به تصمیمات کانون در خصوص نحوه رسیدگی به تخلفات معاونت توسعه بازرگانی داخلی خواهد بود که نظر اعلامی معاونت لازم الاجرا می باشد.
 ماده 22- این آئین نامه در اجرای ماده 86 قانون نظام صنفی مصوب 24/12/82 مجلس شورای اسلامی مشتمل بر 22 ماده و 8 تبصره تهیه و در تاریخ توسط وزیر بازرگانی تصویب گردید. همچنین از تاریخ تصویب این آیین نامه، اساسنامه مصوب 1/5/84 کانون فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای و آیین نامه مصوب 11/2/85 لغو می گردد .

منبع: http://hypermarketing.blog.ir/

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی