طراحی و چیدمان فروشگاه و محل کسب و کار
"اصول استراتژی فروشگاهی و خرده فروشی"
مقدمه :
باتوجه به پیدایش وایجاد ساختار جدید و فن آوری نوین در بخش خرده فروشی و فروشگاهی ، شدت رقابت در بین آنها در حال افزایش است . علاوه برآن ، وجود تغییرات وسیع در نیازها و خواسته های مشتریان ، فروشگا هها و برنامه ریزان را مجبور به توجه بیشتر به برنامه های بلند مدت و تفکر در خصوص برنامه استراتژیک نموده است .
استراتژی فروشگاهی :
اصطلاح استراتژی فروشگاهی عبارت است از میزان و فراوانی فعالیتهایی که در یک واحد فروشگاهی انجام می گیرد به طور مثال فروشگاهها میتوانند فعالیت های خود را در خصوص استراتژی کالا ، استراتژی های انگیزشی و تشویقی ، استراتژی مالی ، استراتژی موقعیت و مکان فروشگاه و محل کسب و کار، استراتژی ارتباطالات مشتری و استراتژی مارک تجاری تنظیم نمایند .
استراتژی فروشگاهی با شاخص هایی همچون اهداف بازار فروشگاه و محل کسب و کار، تعیین چارچوب و برنامه هایی به منظور افزایش رضایتمندی و دستیابی به اهداف بازار و تنظیم برنامه های اساسی فروشگاه و محل کسب و کاربر روی ایجاد مزیت های رقابتی بادوام و با ثبات تعیین می گردد .
هدف بازار ، بخشی بندی بازار به سوی اهدافی است که در نتیجه آن برنامه های فروشگاه و محل کسب و کاربه سمت دستیابی و استفاده از منابع و شاخص های اساسی فروشگاه و محل کسب و کارمتمرکز گردد .
چار چوب فروشگاه و محل کسب و کارنیز ترکیبی از عوامل:
1- کالایی
2- خدمات پیشنهادی
3- سیاست قیمت گذاری کالا
4- تبلیغات
5- و برنامه های انگیزشی = با رویکرد فروشگاهی است که به نمایش و طراحی ارائه کالاها و موقعیت فروشگاه و محل کسب و کارمی پردازد.
در مفهوم فعالیت خرده فروشی و وفروشگاهی ، و در هنگام تدوین استراتژی توسعه ای 2 عامل( 1- مشتری 2- رقبا ) باید از سوی فروشگاهها مورد توجه و تاکید قرارگیرد
در بخش بندی بازار هدف نیز موقعیت فروشگاهها بیشتر درجهت تامین نیازها و خواسته های مشتریان است تا رقابت با رقبا ، بدین لحاظ ، فروشگاهها برای برآوردن نیازهای مشتریان بر روی این شاخص تمرکز نموده و تلاش می کنند تا این هدف به یک برنامه دائمی و متداول تبدیل شود .
اصول مکان یابی فروشگاهی (store location)
مقدمه :
برنامه ریزی مکانی ، به ساماندهی نقاط توزیع فروشگاهها وترتیب قرارگرفتن ومراکز توزیع به منظور رفاه و آسایش مصرف کنندگان می پردازد
یکی از معیارهای اساسی و مهم در موفقیت یک فروشگاه و محل کسب و کار، موقعیت آن است . زیر یک موقعیت مناسب ، علاوه بر اینکه خدمات رفاهی قابل توجهی را برای مشتری ایجاد مینماید ، اهمیت ویژه نیز از لحاظ میزان فروش ، برای فروشگاه و محل کسب و کاردارد .
برچسبها: مرچندایزینگ, چیدمان فروشگاه, خرده فروشی, طراحی فروشگاه, برنامه ریزی فروشگاه, سازماندهی فروشگاه, سمپلینگ, آمیخته بازاریابی فروشگاه, مکان یابی فروشگاه, فروش فروشگاهی, استراتژی فروشگاهی, معماری داخلی فروش
ادامه مطلب