صد سالگی یکی از موفقترین فروشگاههای زنجیرهای در اروپا
آلدی (ALDI) یکی از بزرگترین فروشگاههای زنجیرهای آلمان محسوب میشود. برادران آلبرشت، دو موسس این شرکت خانوادگی توانستهاند با طرحها و ایدههای تجاری خود به موفقیت چشمگیری در عرصه اقتصاد دست یابند.
تاریخچه فروشگاههای زنجیرهای آلدی به سال ۱۹۱۳ برمیگردد. کارل آلبرشت، نانوای ساکن شهر اسن مغازه کوچکی را بیشتر با هدف عرضه نان و شیرینی باز کرد. افتتاح این مغازه خردهفروشی، زمینه شکلگیری فروشگاههای بزرگ زنجیرهای آلدی به سبک امروزی را فراهم کرد.
حال آلدی در قالب دو بخش "آلدی شمال" و "آلدی جنوب" در هفده کشور اروپائی و نیز در آمریکا و استرالیا شعبه دارد. در آلمان قیمتهای موجود در فروشگاههای آلدی معیاری برای تعیین قیمت در فروشگاههای رقیب محسوب میشود.
مدل تجاری فروشگاههای آلدی
دو پسر آلبرشت به نامهای "تئو" و "کارل" در موفقیت تاریخی آلدی نقش تعیینکنندهای ایفا کردهاند. آنها در سال ۱۹۴۶ مغازه خواربار فروشی پدر را به ارث بردند و آن را در مدت کوتاهی تبدیل به یکی از موفقترین فروشگاه زنجیرهای خردهفروشیدر سراسر آلمان کردند. آنها نام آلدی را برای فروشگاههای خود انتخاب کردند. ALDI مخفف شده عبارت Albrecht Discount است.
آنها کالاهای خود را با پائینترین قیمت ممکن به مشتریان عرضه میکردند. برادران آلبرشت برای پائین آوردن قیمتها دست به اقدامات مختلفی میزدند. یکی از این اقدامات کم کردن تنوع محصولاتی بود که آلدی ارائه میکرد. اقدام دیگر چشمپوشی از عرضه کالای برندهای معروف بود. عرضه هفتگی کالاهای ویژه با قیمتهای بسیار پائین نیز از دیگر ایدههای بکری بوده که فروشگاههای آلدی را به محبوبیت امروزیشان رسانده است.
ه طور کلی میتوان اساس کسب و کار فروشگاههای آلدی را در عرضه عمده کالا، با کیفیت خوب و قیمت پائین، بدون بستهبندی گران و همچنین دکوراسیون بسیار ساده فروشگاه خلاصه کرد. این مدل تجاری جدید پیش از این در سراسر جهان کاملا ناشناخته بود.
میشائیل گرلینگ، مدیر موسسه تجاری EHI در کلن در مورد خانواده آلبرشت میگوید: «در مقطعی که مواد غذائی بستهبندی شده رایج شد و مشتریان خود کالاهای مورد نیازشان را از فقسهها برمیداشتند، خانواده آلبرشت تصمیم گرفت تا روی عرضه کالاهایی تمرکز کند که به طور روزانه مصرف میشدند؛ بدون ارائه دادن کالاها و برندهای متنوع و رنگارنگ.»
کمترین هزینهها؛ مناسبترین قیمتها
"آلدی" با بسنده کردن به عرضه تعداد محدودی از برندها و ساختار اداری ساده، توانست هزینههای شرکت را در مقایسه با دیگر شرکتها پائین نگاه دارد. گرلینگ میگوید: «بهترین قیمتها را شرکتی میتواند به مشتریان خود ارائه دهد که کمترین هزینه را دارد.»
یکی دیگر از ویژگیهای آلدی تلاش برای سرعت بخشیدن به کار در فروشگاهها ست. به طور مثال "بارکد" قیمت در جاهای مختلف کالا چاپ شده است تا صندوقداران هنگام حساب کردن قیمت اجناس مجبور نباشند برای پیداکردن بارکد کالا را بچرخاند.
در سال ۱۹۶۰ برادران آلبرشت شرکت "آلدی" را بین خود تقسیم کردند. به این ترتیب دو شرکت مجزا به نام "آلدی شمال" با مدیرت تئو و "آلدی جنوب" با مدیرت کارل شکل گرفت. لوگوی دو شرکت با هم متفاوند و هر کدام کالاهای مختلفی را به مصرفکنندگان عرضه میکنند. دلایل این جدایی چندان روشن نیست و گمانهزنیهای مختلفی در باره آن وجود دارد.
برآورد میشود که صاحبان فروشگاههای زنجیرهای آلدی جزء ثروتمندترین آلمانیها باشند. خانواده آلبرشت با ثروت تخمینی بیش از ۱۷ میلیارد بورو، دوباره در صدر فهرست جدید "پانصد نفر از ثروتمندترینآلمانیها" در مجله "Manager Magazine" قرار گرفته است.
دویچه وله
آلدی (ALDI) یکی از بزرگترین فروشگاههای زنجیرهای آلمان محسوب میشود. برادران آلبرشت، دو موسس این شرکت خانوادگی توانستهاند با طرحها و ایدههای تجاری خود به موفقیت چشمگیری در عرصه اقتصاد دست یابند.
تاریخچه فروشگاههای زنجیرهای آلدی به سال ۱۹۱۳ برمیگردد. کارل آلبرشت، نانوای ساکن شهر اسن مغازه کوچکی را بیشتر با هدف عرضه نان و شیرینی باز کرد. افتتاح این مغازه خردهفروشی، زمینه شکلگیری فروشگاههای بزرگ زنجیرهای آلدی به سبک امروزی را فراهم کرد.
حال آلدی در قالب دو بخش "آلدی شمال" و "آلدی جنوب" در هفده کشور اروپائی و نیز در آمریکا و استرالیا شعبه دارد. در آلمان قیمتهای موجود در فروشگاههای آلدی معیاری برای تعیین قیمت در فروشگاههای رقیب محسوب میشود.
مدل تجاری فروشگاههای آلدی
دو پسر آلبرشت به نامهای "تئو" و "کارل" در موفقیت تاریخی آلدی نقش تعیینکنندهای ایفا کردهاند. آنها در سال ۱۹۴۶ مغازه خواربار فروشی پدر را به ارث بردند و آن را در مدت کوتاهی تبدیل به یکی از موفقترین فروشگاه زنجیرهای خردهفروشیدر سراسر آلمان کردند. آنها نام آلدی را برای فروشگاههای خود انتخاب کردند. ALDI مخفف شده عبارت Albrecht Discount است.
آنها کالاهای خود را با پائینترین قیمت ممکن به مشتریان عرضه میکردند. برادران آلبرشت برای پائین آوردن قیمتها دست به اقدامات مختلفی میزدند. یکی از این اقدامات کم کردن تنوع محصولاتی بود که آلدی ارائه میکرد. اقدام دیگر چشمپوشی از عرضه کالای برندهای معروف بود. عرضه هفتگی کالاهای ویژه با قیمتهای بسیار پائین نیز از دیگر ایدههای بکری بوده که فروشگاههای آلدی را به محبوبیت امروزیشان رسانده است.
ه طور کلی میتوان اساس کسب و کار فروشگاههای آلدی را در عرضه عمده کالا، با کیفیت خوب و قیمت پائین، بدون بستهبندی گران و همچنین دکوراسیون بسیار ساده فروشگاه خلاصه کرد. این مدل تجاری جدید پیش از این در سراسر جهان کاملا ناشناخته بود.
میشائیل گرلینگ، مدیر موسسه تجاری EHI در کلن در مورد خانواده آلبرشت میگوید: «در مقطعی که مواد غذائی بستهبندی شده رایج شد و مشتریان خود کالاهای مورد نیازشان را از فقسهها برمیداشتند، خانواده آلبرشت تصمیم گرفت تا روی عرضه کالاهایی تمرکز کند که به طور روزانه مصرف میشدند؛ بدون ارائه دادن کالاها و برندهای متنوع و رنگارنگ.»
کمترین هزینهها؛ مناسبترین قیمتها
"آلدی" با بسنده کردن به عرضه تعداد محدودی از برندها و ساختار اداری ساده، توانست هزینههای شرکت را در مقایسه با دیگر شرکتها پائین نگاه دارد. گرلینگ میگوید: «بهترین قیمتها را شرکتی میتواند به مشتریان خود ارائه دهد که کمترین هزینه را دارد.»
یکی دیگر از ویژگیهای آلدی تلاش برای سرعت بخشیدن به کار در فروشگاهها ست. به طور مثال "بارکد" قیمت در جاهای مختلف کالا چاپ شده است تا صندوقداران هنگام حساب کردن قیمت اجناس مجبور نباشند برای پیداکردن بارکد کالا را بچرخاند.
در سال ۱۹۶۰ برادران آلبرشت شرکت "آلدی" را بین خود تقسیم کردند. به این ترتیب دو شرکت مجزا به نام "آلدی شمال" با مدیرت تئو و "آلدی جنوب" با مدیرت کارل شکل گرفت. لوگوی دو شرکت با هم متفاوند و هر کدام کالاهای مختلفی را به مصرفکنندگان عرضه میکنند. دلایل این جدایی چندان روشن نیست و گمانهزنیهای مختلفی در باره آن وجود دارد.
برآورد میشود که صاحبان فروشگاههای زنجیرهای آلدی جزء ثروتمندترین آلمانیها باشند. خانواده آلبرشت با ثروت تخمینی بیش از ۱۷ میلیارد بورو، دوباره در صدر فهرست جدید "پانصد نفر از ثروتمندترینآلمانیها" در مجله "Manager Magazine" قرار گرفته است.
دویچه وله