مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

بازاریابی برندسازی جذب مشتری و افزایش فروش، هایپر مارکت، گالری، فروشگاه و مراکز خرید

مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

بازاریابی برندسازی جذب مشتری و افزایش فروش، هایپر مارکت، گالری، فروشگاه و مراکز خرید

مدیریت فروشگاه،هایپر مارکت، فروشگاه زنجیره ای | افزایش فروش و جذب مشتری،

مشاور و مجری هایپرمارکت، مشاوره تحقیقات اجرا استقرار بازارسازی امکان سنجی ترفیع فروش بازاریابی و مشتری سازی بیش از صد ها فروشگاه در سراسر کشور ، مولف ومترجم 12 عنوان کتاب مرجع کاربردی تخصصی ---اصول و تکنیک های راه اندازی و استقرار فروشگاه و مرکز خرید

به شکل علمی حرفه ای و اصولی بر اساس آخرین متدهای روز دنیا

توسط دکتر علی خویه

www.khooyeh.ir
www.gmas.ir
09122991608


راهکارهای افزایش فروش فروشگاه ها و مراکز خرید مختلف

راه اندازی و استقرار واحد هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای

هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای شرکت ها و سازمان های جهت افزایش فروش و بهبود فروش


مشاور و مجری سیستم ها و برنامه های هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره ای

مولف و مترجم اولین کتاب مدیریت فروشگاه چیدمان و مهندسی فروش در ایران

مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی منبع دانشگاهی و کاربردی

مدرس دانشگاه

با بیش از 18سال تجربه اجرایی

مشاور فروشگاه های معتبر کشور

مشاور راه اندازی و پیشبرد فروش فروشگاه های معتبر

drmall.ir
salez.ir
دکتر مال DrMall مجموعه‌ای است از کارشناسان خبره و متخصص در صنعت خرده‌فروشی، که هدف آنها استانداردسازی فرایندهای مدیریتی و عملیاتی فروشگاههای زنجیره‌ای، هایپرمارکت‌ها و گالری های و مراکز خرید است.

این گروه با بیش از یک دهه تجربه علمی و عملی، از طریق عارضه‌یابی، استانداردسازی، آموزش، جاری‌سازی، راهبردی و ممیزی دوره‌ای، باعث رونق کسب و کار فروشگاههای بزرگ و کوچک و افزایش فروش آنها می شود. دکتر مال با دارا بودن ۴ دپارتمان مشاوره ، آموزش کاربردی، تحقیقات و اجرا، خدمات خود را که برگرفته از استانداردهای جهانی خرده‌فروشی است عرضه نموده و آماده همکاری با کلیه فروشگاههای زنجیره‌ای، هایپرمارکت ها و مجتمع های تجاری مراکز خرید در سطح کشور ایران و کشورهای آسیای مرکزی می‌باشد.

تیم تخصصی دکتر مال DrMall با استفاده از دانش روز، فناوری های نوین فروشگاهی و استانداردهای بین المللی موفق به طراحی، اجرا و راه اندازی پروژه های فروشگاهی در سطح کشور شده است. هم اکنون نیز مدیران این شرکت آمادگی کامل را دارند که با اشتیاق فراوان تجربیات گرانبها و ارزشمند خود را از ابتدای طراحی تا افتتاح فروشگاه در اختیار شما قرار داده تا با بالاترین میزان بهره وری ،ریسک سرمایه گزاری در این بخش را به حداقل برسانید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

chideman (2) chideman (1)
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
شبکه های اجتماعی، زمانی که به درستی مورد استفاده قرار گیرند، به ابزاری قدرتمند در دستان مدیران فروشگاه های خرده فروشی، تبدیل خواهند شد. اما به دلیل ماهیت کار در خرده فروشی ها، این ابزار ارتباطی، مهمتر و حیاتی تر نیز می شود. حقیقت آن است که محصولات خرده فروشان در حکم ابزار ارتباطی آنها با مشتریان هستند و تجربه مشتری از آنها (چه در خرید حضوری و چه در خرید اینترنتی) به کانالهای ارتباطی بیشتر و عمیق تری وابستگی دارد. مشتریان ممکن است برای خرید یک جفت کفش ورزشی، فروشگاه x را به فروشگاه y ترجیح دهند؛ به دلایل مختلفی از جمله اینکه، فروشندگان این فروشگاه برخورد صمیمانه تری دارند، پیشنهادهای بهتری به مشتریان می دهند یا اینکه جو فروشگاه با شرایط فعلی آنها سازگارتر است و هزاران دلیل دیگر... اما زمانی که مشتریان بگویند فروشگاه x من را بهتر از دیگران می شناسد و به انتخابهای من آگاه است، در این صورت چه خواهید گفت؟ به نظر شما، به جز شبکه های اجتماعی، چه راه بهتری برای شناخته شدن برند و شناخت کامل از مشتریان، وجود دارد؟!
این گرایش و ویژگی غالب در خرده فروشان به آنها این امکان را می دهد تا محصولات خود را از طریق شبکه های اجتماعی به گفت و گوهای عادی مشتریان بکشانند و از این طریق به ترویج محصول خود بپردازند. اما  همه چیز در یک ارتباط ساده خلاصه نمی شود. مسأله و چالش مهم در اینجا، ارتباط بین معنا و مفهومی است که از محصول وجود دارد و آن پیامی است که به مشتری انتقال پیدا می کند. یعنی انتقال صحیح مطالب درست به مشتریان از دغدغه های اصلی شرکتهای خرده فروش در استفاده از شبکه های اجتماعی است. فرض کنید به یک مهمانی دعوت هستید. طی مراسم با فردی غریبه آشنا می شوید. بعد از کمی احوال پرسی، آن فرد فوراً از شما می پرسد که آیا حاضر هستید از فروشگاه من ماشین بخرید؟ مسلماً شما شوکه می شوید و با یک نه مختصر به گفت و گو پایان داده و به سراغ فرد دیگری می روید. بعد از مدتی گفت و گوی خود را با مهمان دیگری آغاز می کنید. با هم آشنا می شوید و اطلاعات تماس یکدیگر را می گیرید. تا مدتی با هم در تماس هستید. از هر دری سخن می گویید و تا حدود زیادی از یکدیگر شناخت پیدا می کنید. آن فرد از شغل خود برای شما می گوید و به شما می گوید با توجه به شناختی که در طی این مدت از شما به دست آورده است، پیشنهادی وسوسه کننده برای فروش محصولی خاص، مطابق با خواسته و سلیقه شما برای شما در نظر گرفته است! شما چه واکنشی نشان می دهید؟ قطعاً مانند فرد قبلی با او برخورد نخواهید کرد! شاید هم به پیشنهادش پاسخ مثبت بدهید. این دقیقاً همان راهی است که خرده فروشان در ارتباط با مشتریان خود در شبکه های اجتماعی باید آن را رعایت کنند. اول ارتباطات صحیح و مناسب و سپس، پیشنهاد فروش محصولات!
این رویکرد برای اولین بار در یک مطالعه دانشگاهی در سال 2011 مطرح شد. مطالعه ای که به بررسی و ارزیابی عوامل انگیزاننده مشتریان خرده فروشی ها در شبکه های اجتماعی می پرداخت. عوامل اصلی در این مطالعه، که منجر به چنین نتیجه گیری شده است، عبارتند از: (از جانب مشتری) دسترسی داشتن به پیشنهادهای ویژه و منحصر به فرد، امکان سوال پرسیدن از خرده فروش و بازگو کردن تجربیات خرید در کامنتها و گفت و گوهای عادی مشتریان. هر کدام از این دلائل به اهمیت ارتباطات در فروش، شناخته شدن و دریافت احترام (دو طرفه) اشاره می کنند. دریافت پیشنهادهای ویژه و منحصر به فرد، نشان دهنده ارزشی است که شرکت برای مشتریان خود قائل است. امکان سوال پرسیدن به اعتماد دوطرفه و ایجاد وفاداری اشاره دارد و به اشتراک گذاری تجربیات خرید به اعتبار بخشی محصولات از طرف مشتریان مربوط می شود. تمامی این عوامل انگیزاننده به نحوه ارتباط فروشگاههای خرده فروشی با مشتریان خود بستگی دارد.
برخی از خرده فروشان به راستی با این روش ارتباطی آشنایی کاملی دارند و روز به روز در کار خود موفق تر می شوند. Wet Seal یکی از شرکتهای بین المللی موفق در این زمینه است. این خرده فروش پوشاک با ساخت اپلیکیشنی جدید، که مبتنی بر خرید است؛ از میان مشتریان خود، دختران جوان را هدف قرار داده است. مشتریان به فروشگاه های این شرکت مراجعه می کنند، با استفاده از اپلیکیشن چند منظوره علاوه بر دریافت تخفیف در خرید های خود، با اسکن کردن بارکدهای موجود در لباس ها، به ست و هماهنگ کردن آنها در اپلیکیشن می پردازند، مشتریان ست لباسهای خود را با نام خودشان در اپلیکیشن فروشگاه به اشتراک می گذارند، شرکت هم از ست های انتخابی مشتریان خود استفاده می کند و هر کدام را با نام خود مشتری برای دیگران به نمایش می گذارد. در صورتی که ست انتخابی مشتری، طرفداران زیاد و بازخوردهای مثبتی داشته باشد؛ شرکت به مشتری خود پاداشهای بسیاری از جمله همان ست لباس را هدیه می دهد. از زمان راه اندازی این اپلیکیشن و شبکه اجتماعی متصل به آن، مشتریان از محصولات این برند استقبال بیشتری داشته اند و فروش شرکت چندین برابر قبل شده است. استفاده از یک اپلیکیشن ساده، شکل دهی یک کمپین بزرگ و برقراری سیستم بازخورد، از جمله دلائل موفقیت این روزهای این خرده فروش پوشاک است.
فروشگاهها باید در رابطه با مشتریان خود و استفاده از شبکه های اجتماعی، کمی هوشمندانه تر عمل کنند و ماهیت اصلی ارتباط در این قبیل شبکه ها را به خوبی درک نمایند. این روزها، شبکه های اجتماعی، اولین و شاید مهم ترین بخش از برنامه وفاداری و کانال ارتباطی با مشتریان می باشد. از هر راهی که می توانید به مشتریان خود نشان دهید که آنها را می شناسید، به نیازهای واقعی آنها آگاهید و برای مشتریان خود اهمیت ویژه ای قائل هستید و در این راه، قدرت شبکه های اجتماعی را نادیده نگیرید.
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت

اگر بزرگترین دارایی یک کسب و کار را مشتریان آن بدانیم، حرفی به گزاف نزده ایم. شما نیز به خوبی می دانید، یک کسب و کار برای به دست آوردن مشتری جدید، نیرو و هزینه ای 5 برابر آنکه برای حفظ مشتری قدیمی خود صرف می کند را متحمل می شود. از اینرو، حفظ مشتری برای تمامی کسب و کارها امری حیاتی به نظر می رسد. برنامه های وفاداری نیز از جمله ابزارهای مدیریتی هستند که شما را  در رسیدن به این هدف بزرگ یاری می رسانند. طراحی و اجرای یک برنامه وفاداری خوب، مستلزم یک سری بایدها و نبایدها است. در این نوشتار به چندی از آنها اشاره خواهیم داشت.

1-  باید خلاق باشید.

برای اجرای برنامه هایتان احتیاجی نیست که پرهزینه ترین راه را انتخاب کنید. همیشه گرانترین ها بهترین ها نبوده اند. این موضوع واقعیت دارد که بعضی از این پاداش ها و هدایای رایگان که بسیاری در خصوص مزایای آنها سخن گفته اند، به ریالی هم نمی ارزند و تنها در حد حرف باقی می مانند. کمی خلاق باشید و به تجربیات خاص و منحصر به فردی فکر کنید که می توانید با کم ترین هزینه برای مشتریان خود به وجود آورید.

برای نمونه یک شرکت خدمات مجالس و آشپزی در تهران، می تواند هر ماه برای یکی از مشتریان وفادار خود که در صفحات اجتماعی مانند telegram  و Instagram  بیشترین تعریف و توصیه ها را داشته باشد، کلاس تک جلسه ای رایگان آموزش چند نوع فینگرفود برگزار نماید. کلاس ها هر ماه برگزار شوند و مشتریان حتماً استقبال بی نظیری از طرح خواهند داشت.

2-  نباید برنامه را پیچیده کنید.

سیستم امتیاز دهی، پاداش و پیشنهادهای خود را برای مشتریانتان شفاف و ساده کنید. برنامه وفاداری خود را پیچیده جلوه ندهید. ممکن است با خود فکر کنید که پیچیده نشان دادن برنامه وفاداری، نشان از هوش و درایت شما و کسب وکارتان دارد! اما این را بدانید، ذکاوت در سادگی است. آنها را به محاسبه امتیازاتشان وادار نکنید. چه بسا آنها در حساب خود اشتباه کنند و بعداً کدورتی میان شما و مشتری ای که این همه انتظارش را می کشیدید، به وجود بیاید. همه اطلاعات را خودتان در اختیارشان بگذارید. مشتریان شما به اندازه کافی مشغله دارند، دل مشغولی دیگری به آن اضافه نکنید.

3-  باید کارکنان خود را با انگیزه کنید.

به کارکنان خود آموزش دهید که با هر مشتری چه برخوردی داشته باشند و چگونه آنها را به استفاده از برنامه های وفاداری ترغیب نمایند. کارکنان خود را به رقابتی سالم برای جذب بیشتر مشتری در برنامه های وفاداری تشویق نمایید و در هر هفته به موفق ترین آنها پاداش و مزایای جذاب و درخور دهید.

4-  نباید کاری کنید که نتیجه معکوس بگیرید.

اشتباهی که رستوران Lackluster مرتکب شد را تکرار نکنید. این رستوران در ازای سفارش هر قوطی نوشابه کوکاکولا، 10% تخفیف برای ساندویچ هایش در نظر می گرفت. طرحی که شکست خورد و آمار فروش رستوران را از قبل هم کمتر کرد!! ترویج نوشابه آن هم با برندی خاص و تخفیف تنها برای ساندویچ! راه حل اشتباهی بود. روی سخن من با رستوران دارها نیست! در هر صنعتی که مشغول به کار هستید، سیستم پاداش خود را به گونه ای طراحی نکنید که نتیجه عکس بگیرید. کمی فکر کنید، کمی هم هزینه کنید و مهم تر از همه خودتان را جای مشتری بگذارید. اجازه ندهید مشتریان شما نسبت به برنامه وفاداریتان "احساس غیر منصفانه بودن" بکنند.

 DrMall HyperMarketing Salez (180)

5-  باید برنامه را به دیگران بشناسانید.

هر روز درباره برنامه وفاداریتان در صفحات اجتماعی خود پیام بگذارید. البته این نکته را اشاره کنم که فقط صفحات خودتان! به صفحات دیگران کاری نداشته باشید و ضد تبلیغ نکنید. بخش جداگانه ای از سایت اینترنتی خود را به معرفی برنامه وفاداری و اخبار و اطلاعات آن اختصاص دهید. صفحات شرکت و باشگاه مشتریان خود را همیشه به روز نگه دارید. اجازه بدهید افراد بیشتری از طرح شما با خبر شوند. معرفی برنامه های خود را محدود به محیط اینترنت نکنید، کمی قدیمی تر فکر کردن هم بد نیست. در محیط شرکت خود و یا مراکز پر رفت و آمد باجه ای طراحی و اجرا کنید. کارکنانی را به کار در این قسمت ها اختصاص دهید. یا نه حتی می توانید از پروژکتورهای انسان نما استفاده کنید. از خود مشتریان بپرسید که دوست دارند در برنامه وفاداری خود چه امکانات یا امتیازاتی داشته باشند. فکر کردن در این زمینه را دائماً بر عهده کارکنان خود نگذارید. و در هر زمان به فکر هزینه های کار نیز باشید.

6-  باید به جای پاداش پیشنهاد دهید.

اجازه دهید مشتری، خود انتخاب کند. گزینه های پیشنهادی معقولی ارائه دهید. برای خود و مشتریانتان اینگونه تعریف نکنید که p آنگاه q. همیشه پیشنهادهای جدید داشته باشید. البته لازم نیست در هر مراجعه، سیستم امتیازدهی و پیشنهادهای خود را تغییر اساسی دهید. کمی تغییر و حس تازگی کفایت می کند. به صورت مستمر مشتریان خود را در جریان پیشنهادهای جدیدتان قرار دهید.

7-  نباید تصور کنید تنها یک بار پاداش کافی است.

مشتریان سلیقه های متفاوتی دارند و هر کدام به نحوی سر ذوق می آیند. یکی با پول و پرداخت هزینه کمتر، دیگری با خدمات و هدایای بیشتر... در ضمن، ممکن است سلیقه مشتری به مرور زمان تغییر کند؛ مشتری ای که تا چندی پیش با پرداخت هزینه کمتر راضی و خوشنود به نظر می رسید اکنون به دنبال استفاده از امتیازات خود در رفتن به رستوران، نمایشگاه یا گردش های یک روزه است! هیچ گاه این تصور را نداشته باشید که یک بار پاداش و یا حتی یک نوع پاداش کفایت می کند. نوآوری داشته باشید.

8-  باید اجتماعی باشید.

برای مشتریانی که در فضاهای مجازی و صفحات اجتماعی از شما و کسب وکارتان تعریف می کنند و تجربه خرید خود از شما را با جزئیات بیان می دارند؛ امتیازات بیشتر و خاص تری در نظر بگیرید. چه بخواهید و چه نخواهید، این روزها اجتماعی بودن به حضور بیشتر در این فضاها تعبیر می شود. به درست یا غلط بودن تعبیر و جنبه های جامعه شناسی موضوع کاری نداریم. دنیا پیشرفت کرده است و ما نیز باید به دنبال آن باشیم، یا حتی جلوتر از آن!  در عصری که اینترنت حرف اول را می زند، توجه به آن و پیشبرد اهداف کسب و کار متناسب با آن امری ضروری است. در این زمینه، ذکر یک مثال خالی از لطف نخواهد بود: شرکتSpotOn سوالی را برای اعضای باشگاه مشتریان خود مطرح کرد: "چرا وفادار مانده اید؟" و آنها را به پاسخگویی در حساب های کاربری خود در  Twitter با استفاده از هشتک #stayloyal و #Spoton واداشت. مسابقه ای در کار نبود!  SpotOn به هر مشتری وفاداری که پاسخ می داد، هدیه ای به یادگار اهدا می کرد. هدیه ای هر چند کوچک اما با ارزش که در ذهن مشتری ماندگار می شد.

9-  باید برنامه را سرگرم کننده کنید.

کسب و کارهای موفق، سیستم جمع آوری امتیازات مشتریان خود را بر اساس یک بازی جذاب طراحی می کنند. درست مانند طرح مونوپولی که McDonald اجرا کرد (در آینده ای نزدیک به توضیح کامل McDonald's monopoly می پردازیم). شما در برداشت از واژه بازی، آزاد هستید. می توانید یک بازی واقعی راه اندازی کنید یا نه، طرح وفاداری خود را با الهام از بازی های رایانه ای یا حتی قدیمی، اجرایی کنید. مشتریان شما به رقابت علاقه دارند. آنها دوست دارند که مرحله به مرحله پیش بروند و امتیازات بیشتری جمع کنند. از هیجان زیاد لذت می برند. از شکست هراسان اند و همیشه خواهان برنده بودن هستند. این هیجان و سرگرمی را از مشتریان خود دریغ نکنید.

10-  نباید ارتباط خود را با مشتری از دست بدهید.

با این تصور غلط که ایمیل زدن، مشتری شما را آزرده می کند؛ ارتباطات خود با مشتریانتان را به راحتی از دست ندهید. با فرستادن پیام با آنها در ارتباط باشید، برنامه های وفاداری تان را با جزئیات بیشتر مطرح کنید و به آنها یادآوری کنید که چه خدمات، کالاها و امتیازاتی برای آنها در نظر گرفته اید.

11-  باید بازخورد دریافت کنید.

زمانی که به مشتری خود به پاس همراهی با شما پاداش یا هدیه می دهید، نباید تصور کنید که کار برنامه وفاداری شما با موفقیت به پایان رسیده است. بسیاری از کسب و کارها این اشتباه را می کنند که پاداش دادن را نهایت لطف خود به مشتری می دانند. شما از کجا می دانید که این پاداش، مشتری شما را دوباره به سمت شما می کشاند؟ از کجا می دانید که این سیستم امتیاز دهی مورد قبول مشتریان شما نیز هست؟ فقط خود و افکارتان را ملاک ندانید. از آنها پرسید! و بازخورد عملکردتان را دریافت کنید. این سوال را از مشتریان خود بپرسید که از نحوه امتیازدهی راضی هستند؟ هدیه دریافتی را دوست دارند؟ اگر آنها جای شما بودند، با این میزان امتیاز چه پیشنهاد یا خدمات دیگری برای مشتری خود در نظر می گرفتند؟ برای پاسخگویی مشتریان خود به این سوالات، ارزش قائل شوید و باز هم به آنها امتیاز دهید.

12-  باید هدفمند باشید.

اینکه پاداش می دهید یا پیشنهاد، برنامه امتیازی خود را بازی گونه طراحی می کنید یا نه؟ در اجرای برنامه به کارکنان خود اهمیت می دهید یا نه؟ بازخورد دریافت می کنید یا نمی کنید! همگی باید دارای هدف باشد. استراتژی بازاریابی بی هدف، معنا و توجیه ندارد!

moshtarinews.com

  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
خریدهای روزانه و خوراکی مردم، بخش جدائی ناپذیر زندگی آنها به حساب می آید. هر فرد، هر چقدر هم ناتوان، ممکن است از مخارج پوشاک خود بزند، اما از خورد و خوراک، هرگز! این روزها سوپرمارکت ها و فروشگاههای خرده فروشی به قدری پیشرفت داشته اند که محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش برسانند؛ با این وجود، مشتریان هنوز به خرید حضوری و گشت زدن میان قفسه های مواد خوراکی علاقه نشان می دهند. اینها تنها بخشی از نقطه نظرات  PHIL LEMPERT، متخصص بازاریابی محصولات خرده فروشی می باشد.
PHIL LEMPERT، مدرس بزرگ بازاریابی، خالق سایت اینترنتی SupermarketGuru.com، سخنران حرفه ای در زمینه فروشگاههای خرده فروشی و سوپرمارکت، خبرنگار افتخاری و نویسنده کتاب های پر فروش بازاریابی نظیر: Being the Shopper؛ بر این باور است که استفاده صرف از تکنولوژی بدون حضور انسان و مدیریت صحیح، نتیجه ای جز شکست برای خرده فروشان به ارمغان نخواهد آورد.
خواننده بخشی از گفت و گو با PHIL LEMPERT در خصوص روشهای فروش و پیش بینی های وی درباره صنایع خوراکی و خرده فروشی  باشید:
 
جایگاه و تغییرات صنعت خرده فروشی در دنیای امروز را شرح دهید:
Lempert: فروشگاه ها، همان فروشگاه های سابق هستند که ما می شناسیم، اتفاق، انقلاب یا تکامل چندانی در آنها رخ نداده است. شاید تنها ظاهر آنها تغییر کرده باشد؛ شیک و امروزی شده باشند یا حتی به صورت آنلاین کالا بفروشند! در هر صورت همان فروشگاه های قدیمی هستند با لیستی طولانی از محصولات ریز و درشت؛ که باز هم به خواسته اصلی مشتریان خود توجهی نمی کنند. شاید به همین دلیل است که مردم نیز این تغییر را در رفتار خود داشته اند: به جای سر زدن به یک فروشگاه، هر بار به فروشگاه جدیدی، قدم می گذارند!

منظور شما این است که دوره خرید از یک فروشگاه سر آمده؟ و مردم به دنبال کشف و تجربه مکان های جدید برای خرید هستند؟
خیر! مشتریان به دلیل بی توجهی به خواسته های آنان، در هر بار خرید، به دنبال مکان بهتری می گردند. در غیر این صورت چه دلیلی دارد، خرید خود را از فروشگاه های مختلف انجام دهند؟! برای مثال، خواسته واقعی مشتریان این است که فروشنده به جای عرضه 100 برند از یک محصول، به ارائه 10 برند برتر از آنها اکتفا نماید. و این نکته ای است که 90% از خرده فروشان عکس آن را باور دارند! آنها تصور می نمایند، هر چه دامنه تنوع یک محصول بالاتر باشد، انتخاب برای مشتری بهتر خواهد بود؛ در صورتی که اینگونه نیست.
یا خواسته دیگر مشتریان این است که فروشگاه ها، متصدی و صندوق های بیشتری داشته باشند تا وقت خود را در صف های طولانی پرداخت، تلف نکنند.
 
خرده فروشان، چگونه خود را با  روند تغییرات هماهنگ می کنند؟
چه سؤال خوبی! برخی از خرده فروشان تیزهوش، سریعاً این روند تغییرات را حس کرده اند و خود را مطابق با آن پیش می برند. اما برخی دیگر کاری به این تغییرات ندارند! و تنها کار خودشان را انجام می دهند. آنها می گویند که استراتژی ما در انبارهای بزرگ و فروش ارزان است! اینها همان کسانی هستند که هیچگاه در صنعت خود، سرآمد نمی شوند.
اگر شما به گرایش غالب مردم توجه کنید، متوجه می شوید که مردم به فروشگاه های کوچکتر علاقه بیشتری نشان می دهند؛ این همان نکته ای است که Walmart به خوبی درک کرد و توسعه فروشگاه های خود را به سمت مکانهای کوچکتر برد. مردم نمی خواهند که بیش از نیمی از روز را به خرید مایحتاج  خود بگذرانند. آنها تنها می خواهند خرید خوبی داشته باشند و در کمترین زمان ممکن، بهترین محصولات را  تهیه کنند.
 
این روزها، یک فروشگاه بزرگ خوارو بار فروشی چگونه از نیازها و خواسته های مشتریان خود با خبر می شود؟
مدل قدیمی آن است که بگویید: من می خواهم صدها زنجیره در سطح شهر یا کشور داشته باشم و در تمامی فروشگاه ها، محصولات یکسانی را به فروش برسانم. همه ما خوب می دانیم که این روش دیگر جوابگو نخواهد بود. نیازها و خواسته های افراد از این سر شهر تا آن سر شهر، متفاوت است چه رسد به یک کشور! تکنولوژی پیشرفت کرده است و دسترسی به آن تقریباً برای همه فراهم می باشد؛ با یک تحقیق بازار ساده، می توانیم از وضعیت معیشتی و نوع خرید و خواسته های افراد هر محل با خبر شویم. با این روش به جای ارائه محصولات یکسان در فروشگاه ها، با توجه به اقلیم هر فروشگاه،  با حفظ درصدی مشخص از کالاهای یکسان، محصولاتی متفاوت عرضه خواهید کرد.
در صورتی که به خواسته های واقعی مشتریان خود توجه کنید؛ مطمئن باشید که  حساسیت  به قیمت در اولویت دوم آنها قرار می گیرد.

در این صورت، خرده فروشان از چه ابزارهایی برای تشخیص این تفاوت ها استفاده می کنند؟
اول آنکه: هیچ جایگزینی برای حضور در فروشگاه ها و پرسیدن سؤالهای مستقیم از مشتریان در این باره وجود ندارد. دوم: برنامه ریزی و اجرای برنامه های وفاداری است؛ به دست آوردن داده و اطلاعات واقعی از مشتریان وفادار و همیشگی، ارزشمندترین سرمایه شما برای پیش بینی آینده کسب و کارتان است. این اطلاعات با هیچ ارزش دیگری قابل مقایسه و معاوضه نیست! البته این نکته را خاطر نشان سازم که از افزودن اعتبار به برنامه وفاداری خود دریغ نکنید. اجرای یک برنامه وفاداری، هم به نفع مشتریان شما است و هم به نفع خود شما. یک جاده دو طرفه! یک بازی برد –  برد!
سوم، آموزش کارکنان بخش فروش برای ارتباط با مشتریان و گوش دادن به خواسته های واقعی آنها است. کارکنان شما با یک آموزش ساده و کاربردی قادر خواهند بود، علاوه بر برطرف نمودن خواسته مشتریان در لحظه، از روند نیازهایی که فروشگاه شما از ارائه آنها معذور بوده است، مطلع شوند. شاید برخی از مشتریان شما به ترکیبات نانی بدون گلوتن احتیاج داشته باشند و شما از آنها بی خبر باشید! از این طریق شما به خوبی با نیاز های واقعی مشتریان خود رو به رو خواهید شد.
 
فروشگاه های خرده فروش آنلاین زیادی،  نظیر Amazon.com در حال رشد و شکل گیری هستند؛ با این حال خرده فروشان حضوری چگونه می توانند با آنها به رقابت بپردازند؟
بگذارید با یک مثال شخصی این مسأله را بیان کنم. من برای دو هفته در شهر نیویورک اقامت داشتم، برای انجام خریدهای روزانه، از یک کارت تخفیف به نام Instacart استفاده کردم که دسترسی با تخفیف به محصولات خوراکی و روزانه دو فروشگاه بزرگ خرده فروشی را برایم فرآهم آورده بود. در یکی از روزها، به فروشگاه اول مراجعه کردم، در آنجا روی تابلویی زیبا نوشته شده بود که محصولات خرده فروشی تا یک ساعت آینده و محصولات خوراکی تا دو ساعت آینده در اختیار مشتریان قرار می گیرد. برای همین به فروشگاه بعدی مراجعه کردم و در آنجا هم با همین صحنه رو به رو شدم! بعد از یک ساعت به فروشگاه اول بازگشتم؛ اما متأسفانه خبری از اقلام مورد نیاز من نبود! آنها به من گفتند که فردا مراجعه کنم! در ابتدا از روند اطلاع رسانی زیبا و مخصوص هر دو فروشگاه لذت بردم. چراکه به شیوه ای جذاب و تحسین برانگیز، موجودی کالاهای خود را به مشتری اعلام می کردند. اما با گذشت ساعتی و مشاهده عدم صداقت فروشگاه، کل روش برایم زیر سوال رفت! من عاشق Instacart هستم. اما با تجربه ای که داشتم، فکر نکنم دیگر آن را تهیه کنم!
مشتریان شما به صداقت و واقع گرایی، بیش از هر چیزی نیاز دارند. خوبی سایتهای اینترنتی در این است که در این یک مورد با شما با صداقت کامل برخورد خواهند کرد. اما خرده فروشان حضوری نه! آنها برای جلب شما از هر ترفند جذابی استفاده می کنند؛ اما به فکر راستی گفتار خود نیستند. به نظر من، مشتریان هم به خرید آنلاین نیاز دارند و هم به خرید حضوری! هیچکدام بر دیگری ترجیح ندارد.
 
نقش بازاریابی و برنامه های وفاداری در این میان چیست؟
شما نیازمند آن هستید که ببینید موقعیت و شرایط مناسب با هر شیوه توزیع چگونه است و این امکانی است که یک برنامه وفاداری با اطلاعات دقیقش برای شما فراهم می آورد. اینکه مشتریان شما برای خرید یک قلم مخصوص کالا ترجیح می دهند حضوری خرید کنند یا نه؟
 
بگذارید جزئی تر وارد بحث شویم؛ فرصتهای ویژه خرده فروشان در فروشگاه های حضوری چیست؟
درک روابط انسانی و فرد به فرد؛ مهم رین ویژگی جداکننده خرده فروشان حضوری از آنلاین می باشد. توجه و تأکید بر این ویژگی و برآوردن آن به بهترین وجه ممکن و ارائه تجربه ای بی نظیر برای مشتری، فرصت ویژه پیش روی خرده فروشان حضوری است. برای مثال، فروشندگان در چند فروشگاه، این آموزش را دیده اند، در صورتیکه مشتریان نظر آنها را درباره خرید نوع خاصی از کالا جویا شوند، نمونه هایی برای مزه و امتحان کردن، در اختیار آنها قرار دهند تا انتخاب بهتری داشته باشند. امکانی که در خرید اینترنتی برای مشتریان فراهم نیست و فروشندگان این چند فروشگاه، به خوبی به این نکته آگاه بوده و هستند. البته منظور من دنبال کردن مشتری و ارائه به زور محصول به آنها نیست! (چراکه این روش عکس جواب می دهد).
 
بزرگترین اشتباهی که خرده فروشان در اجرای برنامه های وفاداری خود مرتکب می شوند، چیست؟
عدم شناخت کافی از مشتریان. هیچ راهی برای موفقیت برنامه وفاداری شما وجود ندارد، تا زمانی که شما از مشتریان و خواسته های واقعی آنها اطلاعی نداشته باشید. برخی از خرده فروشان نیز این تفکر ابتدایی و کودکانه را دارند که اجرای یک برنامه وفاداری یعنی، ارائه تخفیف! این تفکر اشتباه است!!
خرده فروشانی هستند که با اجرای یک برنامه وفاداری جذاب، من را درگیر فروشگاه خودشان کرده اند. برای روز تولدم هدایای شگفت انگیزی در نظر می گیرند، نظرات من را در حوزه های مختلف جویا می شوند، برنامه های تفریحی برایم در نظر می گیرند و در کنارش تخفیف هم می دهند. تخفیف، جزئی از یک برنامه وفاداری خوب است نه همه آن و نه اولویت اول برنامه!
 
در آخر، کمی هم از  پیش بینی های خود در حوزه خرده فروشی و خوراکی سال 2016، بگویید.
آنچه که من می بینم این است که، طی سال آتی، حرکت خرده فروشان از الگوی آسودگی و فراهم آوردن امکانات، به سمت حفظ و جلوگیری از خروج مشتری خواهد بود. این نکته بیشتر در مورد ارائه خدمات فروشگاه ها به مشتریان صدق می کند.
به همین منظور داشتن نیروهای تحصیل کرده و دوره دیده در فروشگاه ها الزامی به نظر می رسد. فروشندگانی که آموزش دیده اند تا از طرف و بنا بر خواسته منِ مشتری به خرید روند. من به فروشنده ای نیاز دارم که بهتر از من شیر و هندوانه انتخاب کند و از روند سلامت و نوع تغذیه من آگاه باشد. در غیر این صورت برای چه هزینه می کنم؟!
 
 
moshtarinews.com
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت

ویترین-فروشگاه-کفش-،-مغازه-کیف-و-کفش-9 Vitrin-6 c6
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
خرده فروشی به معنای فروش کالا به کاربران نهایی، نه برای فروش مجدد، بلکه برای استفاده و مصرف توسط خریدار است. خرده فروشی شامل فروش مستقیم از یک نقطه ی خرید به یک مشتری است که قصد استفاده از محصول را دارد. نقطه ی خرید می تواند یک فروشگاه خرده فروشی، یک فروشگاه اینترنتی، یک کاتالوگ یا حتی یک تلفن همراه باشد. تولیدکنندگان مقادیر بالایی از محصولات را به خرده فروشان می فروشند و خرده فروشان تلاش می کنند تا این مقادیر را به مشتریان خود عرضه کنند. در ادامه اهمیت خرده فروشی، تفاوت آن با عمده فروشی و انواع مختلف فروشگاه های خرده فروشی توضیح داده می شوند.


چرا خرده فروشی مهم است؟

خرده فروشان پیوند نهایی در زنجیره ی تأمین بین تولیدکنندگان و مشتری هستند. خرده فروشی مهم است چون به تولیدکنندگان اجازه می دهد تا بر تولید کالاها تمرکز کنند، بدون اینکه حواس شان به تلاش مورد نیاز برای تعامل با کاربران نهایی که می خواهند آن کالاها را بخرند، پرت شود.
خرده فروشان باید خرید کالا را برای مصرف کننده تسهیل کنند. به همین دلیل فروشگاه های خرده فروشی بازاریاب دارند، فروشگاه های اینترنتی دارای خدمات مشتری زنده (گفت وگوی آنلاین) هستند و کاتالوگ ها توضیحات، عکس و شماره تلفن رایگان دارند.
خرده فروشی با مسائلی چون نمایش محصولات، توصیف ویژگی ها و مزایای محصولات، ذخیره کردن محصولات، پردازش پرداخت ها و انجام هر کاری برای رساندن محصولات صحیح با قیمت صحیح به مشتریان صحیح در زمان صحیح درگیر است.
بعضی خرده فروشان خدمات اضافی مثل مشاوره های خرید و کادو کردن کالا ارائه می دهند تا چیزی به تجربه ی خرده فروشی مشتری اضافه کنند و رضایت وی را افزایش دهند.

تفاوت بین خرده فروشی و عمده فروشی چیست؟

عمده فروشان فروش را در حجم بالا انجام می دهند و بابت بسیاری از جنبه های خرده فروشی که مشتریان انتظار دارند، مثل ظاهر عرضه، دغدغه ندارند.
عمده فروشان نمی خواهند با تعداد زیادی از کاربر نهایی سروکار داشته باشند. بلکه هدف آنها فروش حجم بالای کالا به تعداد کمی شرکت های خرده فروشی است.
برای یک عمده فروش نادر است که کالاها را مستقیما به مصرف کنندگان بفروشد. البته استثنائاتی برای این موضوع، باشگاه های انبار کالا مثل کاستکو (Costco) و بی جی (Bj) در آمریکا هستند. این فروشگاه های خرده فروشی یک شاخه از عمده فروشی و خرده فروشی هستند که فروش شان مستقیما به مصرف کنندگان است. اما در حجم بالا، فروش را انجام می دهند که اغلب به آنها اجازه می دهد تا قیمت ها را پایین تر از سایر خرده فروشانی که در حجم پایین می فروشند، تعیین کنند.
تفاوت عمده ی بین عمده فروشی و خرده فروشی در قیمت است. قیمت خرده فروشی معمولا بیشتر از قیمت عمده ی آن است. دلیل این مسئله این است که هزینه ی افزوده ی فروش کالا به کاربران نهایی که شامل نیروی انسانی، اجاره و تبلیغات است، در قیمت گذاری کالا در نظر گرفته می شود. در حالی که عمده فروش با چنین هزینه هایی سروکار ندارد و این امکان برای او فراهم است که کالاها را به قیمت پایین تری بفروشد.


زنجیره ی تأمین خرده فروشی چطور کار می کند؟

در زنجیره تامین خرده فروشی خرده فروش کالا را به دست کاربر نهایی می رساند.
زنجیره ی تأمین خرده فروشی شامل تولیدکنندگان، عمده فروشان، خرده فروشان و مشتری (کاربر نهایی) است.
عمده فروش مستقیما با تولیدکننده در ارتباط است، در حالی که خرده فروش با عمده فروش و نه تولیدکننده ارتباط دارد.
نقش های کلیدی در یک زنجیره ی تأمین خرده فروشی کلی به شرح زیر است:
  • تولیدکنندگان: کالاها را تولید می کنند، از ماشین آلات، مواد خام و نیروی انسانی استفاده می کنند.
  • عمده فروشان: کالاهای نهایی را از تولیدکنندگان می خرند و آنها را در حجم بالا به خرده فروشان می فروشند.
  • خرده فروشان: کالاها را در حجم پایین با قیمت بالاتر و قاعدتا به قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان برای خرده فروشی، به کاربر نهایی می فروشند.
  • مصرف کننده: کاربر نهایی است که کالاها را برای استفاده ی شخصی از خرده فروش تهیه می کند.
با این حال، استثنائاتی برای این زنجیره ی تأمین خرده فروشی کلی، وجود دارند. بعضی از بزرگ ترین شرکت های خرده فروشی جهان مانند والمارت (Walmart) و آمازون (Amazon) به قدر کافی بزرگ هستند که بدون نیاز به یک عمده فروش به عنوان واسطه، مستقیما با تولیدکنندگان سروکار داشته باشند.


انواع فروشگاه های خرده فروشی

بعضی از انواع فروشگاه های خرده فروشی که مصرف کنندگان می توانند محصولات را برای مصرف و استفاده ی فوری خریداری کنند، عبارتند از:

۱. فروشگاه های زنجیره ای

طیف گسترده ای از کالاها را می فروشند که در دسته های مختلف در قسمت های متفاوت یک فروشگاه قرار گرفته اند. بعضی از دسته های این فروشگاه ها شامل کفش، لباس، محصولات زیبایی، جواهرات، لوازم خانگی و غیره می شوند. فروشگاه های شهروند و اتکا مثال هایی از این نوع فروشگاه ها در ایران هستند.

۲. فروشگاه های خواروبار و سوپرمارکت ها

همه نوع محصولات خوراکی و نوشیدنی را می فروشند و گاهی محصولات دیگر مثل لوازم خانگی، لباس یا لوازم الکترونیکی را نیز دربرمی گیرند.

۳. خرده فروشان دارای انبار

این فروشگاه ها ساختمان هایی شبیه انبار و بدون هیچ تجملاتی هستند که انواع مختلفی از محصولات بسته بندی در حجم بالا را به قیمت هایی پایین تر از خرده فروشی می فروشند. فروشگاه های کاستکو و بی جی در آمریکا که قبلا معرفی شدند، در این دسته جای می گیرند.

۴. خرده فروشان تخصصی

برندهایی هستند که بر دسته ای خاص از محصولات تمرکز دارند، مانند برندهای ورزشی نایک و آدیداس.

۵. خرده فروش دکه ای

معمولا بخشی از یک مجموعه ی خرده فروشی است که عمدتا بنزین می فروشد، اما طیف محدودی از کالاهای خواروبار و محصولات مرتبط با خودرو را نیز با قیمتی بالاتر از فروشگاه های معمولی عرضه می کند.


۶. خرده فروش تخفیفی

طیف گسترده ای از محصولات را می فروشد که اغلب دارای برچسب خصوصی هستند یا برندهای عمومی را با قیمتی پایین تر از قیمت خرده فروشی به فروش می رساند. مثال های این نوع فروشگاه ها در ایران، افق کوروش و جانبو هستند. در آمریکا برندهای فامیلی دلار (Family Dollar)، دلار جنرال (Dollar General) و بیگ لاتز (Big Lots) اغلب اجناسی از برندهایی که دیگر تولید نمی شوند را با قیمتی کمتر از قیمت عمده فروشی، می فروشند.

۷. خرده فروش موبایلی

این فروشگاه از یک پایگاه تلفن هوشمند برای پردازش تراکنش های خرده فروشی استفاده می کند و سپس محصولات خریداری شده را مستقیما برای مشتری ارسال می کند.

۸. خرده فروش اینترنتی

چنین فروشگاهی محصولات را از طریق یک فروشگاه اینترنتی می فروشد و خریدها را مستقیما به درب منزل یا محل کار مشتری ارسال می کند. این نوع خرده فروش فارغ از هزینه های اضافی است که یک خرده فروش سنتی درگیر آن است و معمولا قیمت آن از قیمت خرده فروشی معمول پایین تر است.
برگرفته از: thebalance.com  میترا دانشور منبع وبسایت چطور
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
تاثیر رنگ آمیری در بوتیک
طراحی و دکوراسیون داخلی عامل بسیار مهمی ست که مشتریان را ترغیب به خرید اجناس شما می کند و عناصری از قبیل ویترین محصولات، نحوه چیدمان کالاها و نورپردازی فروشگاه را در بر می‌گیرد. می‌توان گفت، یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین مفاهیم طراحی و دکوراسیون داخلی، رنگ آمیزی ست که برخی اوقات مورد کم‌لطفی و بی‌توجهی طراحان قرار گرفته و از قلم می‌افتد.
( پیشنهاد میکنیم مقاله طراحی دکوراسیون مغازه را هم مورد مطالعه قرار دهید )
مؤثرترین عاملی که می‌تواند مشتریان را به سوی فروشگاه شما جذب کند، بصری و دیداری ست. افراد عادی بیش از هر حس دیگری به حس دیداری خود اکتفا کرده و از آن استفاده می‌کنند و یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های حس دیداری که می‌تواند مشتریان را تحت الشعاع قرار دهد، رنگ آمیزی و ترکیب رنگ فروشگاه شماست.
رنگ ها قدرت بسزایی در به سلطه در آوردن احساسات مشتریان از خود نشان می‌دهند و می‌توانند آنها را سر وجد آورند تا کالاهای شما را خریداری کنند:
طیف رنگ ها وسیع و بی‌کران است. هر یک از این رنگ ها احساسات و عواطف مشخصی را هدف می‌گیرند و آدمی را وادار می‌کنند تا عکس العمل های متفاوتی از خود به نمایش گذارند. در ادامه شما را با رنگ هایی آشنا خواهیم کرد که مردم بیشتر با آنها سر و کار داشته و مورد استفاده قرار می دهند:
 

قرمز

رنگی که تمامی توجهات و نگاه ها را به سوی خود جذب می‌کند. اغلب اجناسی که در قفسه های سوپرمارکتی جا خوش کرده اند، به یک برچسب (لیبل) قرمز رنگ مزین شده‌اند. برای اعلان یک حراجی، استفاده از رنگ قرمز اجتناب ناپذیر و الزامی است چرا که این رنگ می‌تواند به آسانی توجه مشتریان را به خود جلب کند. متأسفانه نمی‌توان بیش از حد یا در حجم های زیاد از رنگ قرمز استفاده کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که رنگ قرمز یک رنگ تهاجمی بوده و می‌تواند فشار خون فرد را بالا برده و تنفس وی را تسریع کند، بنابراین اگر فرد مداوماً در معرض رنگ قرمز قرار گیرد، عصبی و مضطرب می‌شود. به همین دلیل، استفاده بیش از حد از رنگ قرمز می تواند اثری منفی و نامطلوب بر کسب و کارهای خرده فروشی داشته باشد، بنابراین نباید یک بوتیک را یکپارچه قرمز کرد.
 

صورتی

رنگی رومانتیک، شاد و امیدوار کننده که در کنار رنگ های سبز و آبی می تواند آرامش بخش هم باشد. اکثر مردم، علی الخصوص دختر خانم ها، رنگ صورتی را زیبا و جذاب می‌دانند. اما نکته مهمی در مورد این رنگ وجود دارد که اغلب انسان ها از آن غافلند. چندی پیش دانشمندان بر روی مجرمین و زندانیان خطرناک مطالعاتی صورت دادند. زمانی که مجرمین را در اتاقکی با دیوارهای صورتی رنگ زندانی کردند، در ٢٠ دقیقه نخست آنها تحت تأثیر این رنگ به آرامش رسیدند، اما پس از خروج از این سلول زیبا و صورتی رنگ خشن تر از قبل شده بودند. نباید این نکته را از قلم انداخت که رنگ صورتی هم خانواده رنگ قرمز بوده و خصوصیات آن را در خود نهفته دارد با این تفاوت که تا کمتر کسی متوجه این نکته ظریف اما مهم می شود.

سبز

رنگی آرامش بخش و نیروبخش، رنگ طبیعت، رنگی محبوب میان طراحان دکوراسیون. تحقیقات نشان می دهد که رنگ سبز باعث تمدد اعصاب شده و بسیار چشم نواز می‌باشد. این رنگ برای فروشگاه های مراقبت از پوست، کافه های آرامش بخش و نمایشگاه های مبلمان ایده آل است. نباید خیلی از رنگ سبز تیره در دکوراسیون فروشگاه خود استفاده کنید؛ این رنگ تداعی کننده رنگ اسکناس و پول در ذهن بینندگان است. بدون تردید شما هر چه در چنته دارید رو می کنید تا محیطی آرامش بخش برای مشتریان خود فراهم آورید و به هیچ وجه دوست ندارید آنها را به یاد اسکناس هایی بیندازید که قرار است در فروشگاه شما خرج کنند. برای اجتناب از این امر می بایست از رنگ سبز طبیعی بهره گرفته و بی خیال رنگ سبز تیره شوید.

تاثیر رنگ سبز در بوتیک

نارنجی

این رنگ سمبل انرژی و شور و هیجان است، مردم را به وجد آورده و خوشحال می‌کند و در کل اثری مثبت بر روی افراد می‌گذارد. شاید به اندازه رنگ قرمز توجه دیگران را به خود جلب نکند، اما رویهم رفته می توان آن را یک رنگ جیغ دانست که نگاه‌ها را به سوی خود می‌کشاند. نباید بیش از حد از رنگ نارنجی تند استفاده کرد. به کار گرفتن رنگ نارنجی ملایم در حجم های زیاد، قابل تحمل تر و معقول‌تر است، در نتیجه بهتر آن است که یک دیوار را به این رنگ در آورید.

زرد

رنگ خوش بینی ست، رنگ گرمی که شما را سرحال می آورد، رنگ خورشید. تا حالا به این فکر کرده اید که چرا دفترچه های یادداشت (لگال پد ها) زرد رنگ هستند؟ این رنگ میزان تمرکز و دقت شما را افزایش می‌دهد، شما پیش از هر رنگ دیگری متوجه رنگ زرد می‌شوید. به همین خاطر است که در علائم بسیار مهم و علامت “احتیاط کنید”، شاهد تلفیق این دو رنگ هستیم. استفاده زیاد از رنگ زرد برای چشم آزار دهنده بوده و خستگی و تحریک بیش از حد آن را در پی خواهد داشت، لذا در بوتیک ها کاربرد چندانی ندارد.

قهوه ای

این رنگ نماد گرما و امنیت است، ریشه در اعماق زمین داشته، مستقل و با ثبات می‌باشد. اخیراً این رنگ توانسته برای خود جایی در قسمت‌های اعیون نشین شهر دست و پا کند و در تمامی بخش های دکوراسیون منزل و فشن مجالی برای عرضه اندام بیابد. اطراف ما پر شده از کالاهایی با ترکیب رنگ قهوه ای و صورتی یا قهوه ای و آبی. قفسه های چرمی و چوبی به رنگ قهوه ای، محبوب ترین گزینه برای دکوراسیون فروشگاه ها به شمار می روند.

رنگ قهوه ای در فروشگاه

آبی

رنگ بلوغ و آرامش است. این رنگ نماد وفاداری و اعتماد بوده و از این رو در صنعت پوشاک به محبوبیت قابل توجهی رسیده. به همین دلیل است که اغلب افراد مهم زمانی که قرار است در یک برنامه تلویزیونی حاضر شوند، ترجیح می دهند لباسی به رنگ آبی بپوشند. این رنگ در دم و دستگاه های اداری به وفور دیده می‌شود، چرا که تحقیقات نشان می‌دهد، زمانی که افراد در محاصره این رنگ قرار می‌گیرند، بازدهی و راندمان کاریشان افزایش می‌یابد. به علاوه، رنگ آبی نبض شما را کند می‌کند. ویژگی‌های آرامش بخش این رنگ سبب گردیده که در دکوراسیون هواپیماها بسیار پر کاربرد باشد. و در بیمارستان ها از خواص این رنگ استفاده می شود تا حس آسایش خاطر و آرامش را در بیماران تشدید کرده و درمان آن ها را سرعت بخشند.
رنگ آبی در فروشگاه

ارغوانی

رنگ کمیابی که نمی توان به وفور آن را در طبیعت یافت. شاید به همین دلیل است که غالباً آن را رنگی مجلل و سلطنتی می خوانند. رنگ ارغوانی سمبل ثروت، تجمل گرایی و اغواگری ست. از این رو غالباً در طراحی دکوراسیون فروشگاه ها رنگ ارغوانی و طلایی را در کنار هم می بینیم.

سفید

پاک و روشن است. برای به تصویر کشیدن نور، خلوص و پاکی دست به دامن این رنگ می‌شوند. این رنگ از فقدان سایر رنگ ها پدید می‌آید و به آن لقب رنگ کامل داده شده است. یک رنگ اصلی زیبا و دوست داشتنی ست اما تحمل آن در حجم های بالا کار بسیار دشواری می‌باشد. خیلی وقت پیش، یک مغازه کفش فروشی در قلب لاس وگاس قرار داشت که یکپارچه سفید بود. هنگامی که از بیرون به آن نگاه می کردید، فروشگاه می‌درخشید و اجناس داخل مغازه به معنای واقعی کلمه خودنمایی می‌کردند. اما وقتی وارد فروشگاه می‌شدید، آنقدر همه چیز برق می‌زد که چند لحظه ای طول می‌کشید تا چشمانتان به فضای خیره کننده داخل مغازه عادت کند. پدیده ای که بی شک به ضررتان تمام خواهد شد چرا که شما عزم خود را جزم کرده اید تا مشتریان را متقاعد کنید زمان بیشتری را در فروشگاه شما سپری کنند. می‌توانید سفید را به عنوان رنگ اصلی فروشگاه خود برگزینید و دیوارهایتان را به این رنگ در آورید اما باید چند تابلو و وسیله تزئینی به دیوار بیاویزید؛ یک کفپوش منحصر به فرد چوبی یا سیمانی برای مغازه تان در نظر بگیرید؛ نورپردازی فروشگاهتان را به گونه ای تغییر دهید که دیوار ها بیش از اندازه براق نبوده و چشم مشتریان را آزار ندهند، کاری که ما برای بوتیک Little Flower انجام دادیم.
رنگ سفید در فروشگاه

مشکی

درست در نقطه مقابل سفید در طیف رنگ ها قرار گرفته و می‌توان آن را حاصل حضور تمامی رنگ ها دانست، رنگی که تمام توجهات را به خود جلب می کند اما در این راه سبک و سیاقی کاملاً متفاوت از رنگ قرمز دارد. مشکی سمبل زیبایی، ظرافت و برازندگی ست و می‌تواند همه را به تحسین وادارد، از این رو مشکی رنگ بسیار پر کاربردی در میان اشیاء شیک و با پرستیژ به شمار می‌رود. به عنوان مثال، افراد در رویدادهای مهم و با پرستیژ بیشتر از اتومبیل های مشکی رنگ استفاده می کنند. این موضوع در مورد کت و شلوار هم صدق می کند، کارمندان عالی رتبه به هنگام حضور در جلسات شرکت، کت و شلوار مشکی می‌پوشند. رنگ مشکی جلوه بی نظیری به کالاهای شما می‌بخشد؛ به همین خاطر است که رنگ مشکی انتخابی ایده آل و رایج برای فروشگاه های الکترونیکی محسوب می‌شود. رنگ مشکی کاری می کند که فضای شما کوچک تر به نظر رسد. به همین منوال یک کت و شلوار مشکی هم شما را لاغر و جمع و جور نشان می‌دهد. برای رنگ کردن یک سقف بلند و مرتفع می توانید دست به دامن رنگ مشکی شوید تا ارتفاع بیش از حد سقف کم رنگ تر شده و فضایی صمیمی و دلنشین برای خود رقم زنید.
با تمامی این اوصاف، بهترین رنگ برای دکوراسیون داخلی فروشگاه شما کدام است؟
چیزی به اسم یک رنگ کامل و بی عیب و نقض وجود ندارد. با توجه به شرایط و موقعیت منحصر به فرد فروشگاه شما، می توان طیف رنگ متفاوتی را به دکوراسیون داخلی آن اختصاص داد. در واقع انتخاب رنگ مناسب به عوامل متعددی بستگی دارد که از آن میان می توان به موارد زیر اشاره داشت؛
• اجناسی که در فروشگاه خود عرضه می‌دارید.
• با چه قشر مشتریانی سر و کار دارید؟
• محیط اطراف فروشگاه شما
و..
در این مقاله سعی کردیم اطلاعات لازم در باب به کارگیری رنگ ها را در اختیارتان قرار دهیم، باقی مسئولیت ها بر دوش خودتان بوده و تصمیم گیرنده نهایی شمایید. رنگ ها را در هم آمیزید و با هم ست کنید تا به ایده آل ترین حالت ممکن دست یابید، نظر دیگران را هم جویا شوید. کالاهایتان را به طرزی شایسته و قابل تحسین بچینید تا مشتریان را شیفته و مجذوب کرده و اوضاع را بر وفق مراد خود کنید.
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
فروشگاه کوچک می توانند نقشه طراحی و دکوراسیون خود را در قلب استراتژی بازاریابی خود بگنجانند تا تجربه خریدی شیرین و به یاد ماندنی را در ذهن مشتریان خود رقم زنند.
در هر کسب و کاری خلق و بهتر کردن تجربه ای که مشتریان از لحظات حضورشان در فروشگاه شما دارند، بسیار حائز اهمیت بوده و نه تنها دغدغه اصلی ابر شرکت های چند ملیتی با بودجه بازاریابی بالغ بر چند میلیون دلار می باشد، بلکه فروشگاه کوچک و جمع و جور هم از این قاعده مستثنی نبوده و همگی می کوشند تا خاطره ای دل انگیز در ذهن مشتریان حک کنند تا آنها بار دیگر به فروشگاهشان باز گردند.
اگر فروشگاه کوچک دارید که می توانید دستی به سر و گوش آن کشیده و ظاهر آراسته ای برایش مهیا سازید، با رعایت چند نکته ساده قادر خواهید بود، حس و حال حاکم بر فضای فروشگاه خود را بهبود بخشید تا در همان نخستین لحظه ای که مشتریان به درون فروشگاهتان قدم می گذارند، آنها را تحت تأثیر قرار داده و مجذوب کنید.
 
نخستین کاری که می بایست انجام دهید، برنامه ریزی کردن است.
باید کاملاً مدبرانه و استراتژیک پیش روید و در صورت نیاز در طرح های خود تجدید نظر کرده و آنها را تغییر دهید. مدت زمان کافی صرف کرده و ذهن خود را درگیر این مسئله کنید تا در نهایت به ایده های ناب و بی نظیر در زمینه استفاده بهینه از فضای موجود در فروشگاه خود دست یابید. به سایر فروشگاه ها سرک بکشید و ببینید آنها برای به حداکثر رساندن فضای مفید فروشگاهشان به چه ترفندها و تکنیک هایی متوسل شده اند. این مرحله بسیار حائز اهمیت است لذا باید زمان بیشتری را به آن اختصاص دهید.
شمار پنجره ها، دریچه ها و روزنه های فروشگاه خود را افزایش دهید. استفاده از پنجره راهکاری حرفه ای و بی عیب و نقص برای بزرگ تر جلوه دادن فروشگاه شماست. در صورت امکان پنجره های جدیدی را در دیوار یا سقف فروشگاه خود تعبیه کنید تا نور بیشتری به درون فروشگاهتان راه یابد. از این طریق می توانید فضای فروشگاه خود را وسعت بخشیده و کاری کنید که مشتریان گمان برند، به فروشگاه بزرگی قدم گذاشته اند.
اگر نمی توانید در دیوار یا سقف مغازه تان پنجره ای نصب کنید، می توانید دست به دامن پنجره های صوری و قلابی شوید. به عنوان مثال می توانید فضای دو اتاق را با یک دیوار از هم تفکیک کنید و در آن دیوار پنجره ای قرار دهید تا به فضای فروشگاه خود عمق ببخشید. حتی می توانید از روش کاملاً کاربردی و در عین حال ساده تر استفاده کنید؛ بر روی دیوارها آینه بیاویزید تا اثری مشابه پنجره ها در فروشگاه خود ایجاد کرده و فضا را روشن تر می کند.
آینه در فروشگاه
با بیشتر شدن پنجره راه را برای نفوذ نور طبیعی به فروشگاه خود باز می کنید. اما این کافی نیست بلکه باید با کمک لامپ های مصنوعی این حس را در مشتری القا کنید که وارد فروشگاه بزرگی شده است.
نورپردازی و روشنایی برای هر فروشگاهی حیاتی و مهم است، مخصوصاً اگر از گوشه و کنارهای تاریک فروشگاهتان آن طور که باید و شاید استفاده نکرده اید. کمی خلاقیت به خرج دهید و با نصب لامپ های کوچک بر روی دیوار، فضاهای بلاستفاده را روشن کنید تا فروشگاهتان بزرگ تر به نظر رسد.
قفسه بندی و اسباب و اثاثیه فروشگاه تان تأثیر بسزایی در جذاب و شیرین تر شدن تجربه مشتریان خواهد داشت. 
با یک قفسه بندی تکنیکی و مناسب می توانید بیشترین استفاده را از فضای موجود در فروشگاه تان ببرید. با توجه به این که انواع و اقسام قفسه های مخصوص فروشگاه های خرده فروشی در بازار موجود است، می توانید با نشان دادن کمی ذوق و سلیقه در انتخاب قفسه ها از یکسو مجال بیشتری برای خودنمایی در اختیار کالاهای تجاری خود قرار دهید و از سوی دیگر از فضای فروشگاه خود به نحو احسنت بهره ببرید.
قفسه بندی فروشگاه
دکوراسیون فضاهای داخلی را از قلم نیندازید.
دکوراسیون داخلی می تواند نقش مؤثری در بزرگ یا کوچک نشان دادن فضای فروشگاه تان ایفا کند.یک ایده بکر و کارآمد استفاده از رنگ های روشن و خنثی در فضای فروشگاه است. در این بین می توانید از رنگ هایی جیغ و جلب توجه کننده هم بهره ببرید و به عنوان مثال برای مبلمان و اثاثیه فروشگاه تان رنگی انتخاب کنید که پررنگ و توی چشم باشد. با این کار می توانید ظاهری زیبا و مدرن برای فروشگاه خود به ارمغان آورده و میزان روشنایی آن را بهبود بخشید. ( پیشنهاد میکنیم مقاله تاثیر رنگ آمیزی در طراحی فروشگاه را مطالعه کنید )
فروشگاهتان را بیش از حد شلوغ نکنید.
از بر روی هم انباشتن کالاهایتان جداً خودداری کنید، چرا که با این کار تمامی زحماتی که برای بزرگ تر جلوه دادن فروشگاه خود کشیده اید، بر باد می رود. بدون تردید درهم ریختگی شایسته و در خور هیچ فروشگاهی نیست، پس بکوشید تا جای ممکن میان کالاهایتان فضای خالی ایجاد کنید و نگذارید به مشتری احساس خفگی و کوچک بودن فروشگاه القا شود.
فروشگاه شلوغ
تجربه مشتریان می تواند حس و حال، ظاهر و مفهوم تجربه خرید را بهبود بخشد.
دستی به سر و روی فروشگاه خود بکشید و با بهتر کردن طراحی و دکوراسیون آن به شیوه ای ساده و مقرون به صرفه، محیطی خوشایند و مطبوع برای مشتریانتان فراهم کنید، چرا که این امر به نوبه خود می تواند حجم فروش شما را افزون کند. با به کار بستن ایده های فوق می توانید تحولی شگفت در فروشگاه خود ایجاد کرده و کاری کنید بزرگ تر به نظر رسد و در نهایت مشتریان بیشتری را جذب کنید.
 
منبع:://ronigroup.com
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
بسیاری از آدم بزرگ ها با دیدن رنگ های اصلی به یاد دوران مهد کودکشان می افتند. بنابراین اگر قصد راه اندازی یک مغازه اسباب بازی فروشی و عرضه محصولات فرهنگی آموزشی دارید، این نوع رنگ بندی مناسب و درخور فروشگاه شماست. اما برای یک مغازه کلاه کاسکت فروشی، باید از رنگ های تیره تر بهره بگیرید. رنگ ها نقش بسزایی در رقم زدن حال و هوا و فضای حاکم بر فروشگاهتان داشته و حس و تجربه مشتریان را به هنگام خرید از شما تحت تأثیر قرار می دهند. با انتخاب درست و بجای رنگ بندی فروشگاهتان مشتریان را ترغیب کنید تا کمی بیشتر در مغازه شما بمانند و کالاهای بیشتری را از نظر بگذرانند.
 

١. رنگ هایی را ارزیابی کنید که از دیرباز با صنعت شما مرتبط بوده اند. به عنوان مثال، فروشگاه های عرضه کننده لوازم کودکان، رنگ هایی را برای دکوراسیون مغازه خود بر می گزینند که اغلب مشتریانشان برای اتاق کودکان خود انتخاب می کنند. از این طریق به مشتریان خود کمک می کنید تا لوازم مورد نیازشان را در خانه خودشان مجسم کنند.
اگر می خواهید ظاهری متفاوت و غیرمتعارف برای فروشگاه خود انتخاب کنید، ابتدا جوانب امر را بررسی کنید تا ببینید، این حرکت جسورانه چه تأثیری بر اعتبار و اقتدار شما خواهد داشت. رنگ های جیغ و غیر منتظره حسی تازه و جدید را به مشتریان منتقل می کند و آنها را به هیجان خواهد آورد ولی در عین حال ممکن است حرفه ای بودن شما را زیر سوال برده و مورد اتهام قرار گیرید که درک صحیحی از مشتریان خود ندارید. به عنوان مثال استفاده از رنگ نباتی در یک نمایشگاه اتومبیل های اسپرت صورت خوشی ندارد و نشان می دهد شما از این امر غافلید که طرفداران و خریداران اتومبیل های اسپرت شیفته هیجان و خطر کردن هستند.
 

 
٢. نگاهی به قفسه های فروشگاه خود بیافکنید یا اگر در مرحله قبل از بازگشایی فروشگاهتان هستید، کالاهای خود را به همان شکلی که قرار است در قفسه بچینید، دسته بندی کنید. با توجه به رنگ کالاهایتان و بسته بندیشان می توانید فروشگاه خود را به گونه ای رنگ آمیزی کنید که هارمونی بی نظیری به فضای مغازه تان ببخشد.
استفاده بیش از حد از رنگ ها مشتریان را خسته و دلزده می کند پس با رنگ آمیزی درست و بجای دیوارهای فروشگاه می توانید فضایی دلنشین و در عین حال یکدست خلق کنید. از سوی دیگر، اگر رنگ بندی کالاهایتان بسیار شبیه به هم بوده و فاصله میان اجناستان قابل توجه است، از دیوارهای فروشگاهتان برای رنگ و رو بخشیدن به فضای فروشگاهتان بهره بگیرید.
٣. یکی از دیوارهای فروشگاه یا بخشی از آن را به رنگ دلخواهتان دربیاورید. چند صباحی را به همین منوال سپری کنید و نظر دیگران را در مورد رنگ آمیزی فروشگاهتان بپرسید. فراموش نکنید که نخستین تأثیری که بر روی مشتریانتان می گذارید نقش بسزایی در به موفقیت رسیدن فروشگاهتان خواهد داشت پس از چند نفر بخواهید برداشت خود را از حال و هوای مغازه تان اعلام کنند و بگویند چه تأثیری بر رویشان داشته است. علاوه بر این باید حس و حال خودتان را هم به هنگام نگاه کردن به دیوارها در نظر بگیرید. اگر این نوع رنگ آمیزی ذره ای شما را آزرده خاطر و آشفته می سازد، به هنگام گفتگو با مشتریان در ایده آل ترین شرایط خود قرار نمی گیرید، پس درنگ نکنید و رنگ دیگری را برای فروشگاه خود انتخاب کنید.

۴. به مطالعاتی که در خصوص بازار کالاهای شما صورت گرفته، رجوع کنید تا ببینید با چه مشتریانی سر و کار خواهید داشت. به عنوان مثال قشر جوان و نوجوان همراه با دوستان خود به خرید می روند و به دنبال فضایی مهیج، مفرح و پر انرژی هستند. رنگ های گرم و کنتراست بالا نظر آنها را بیشتر جلب خواهد کرد. افراد بزرگسال و مسن تمام تمرکز خود را بر روی عمل خرید کردن می گذارند و به محیط های آرامش بخش علاقمندند. رنگ های سرد با کنتراست نسبتاً پایین برای آنها جذاب تر و دلنشین تر خواهند بود.
۵. با کمک داده های جغرافیایی و اطلاعات مردم شناسی می توانید با فرهنگ مشتریان هدف خود بیشتر آشنا شوید. اندرو الیون و مارکوس مایر، محققان بازاریابی، دریافتند که عکس العمل های حسی و عاطفی به رنگ ها در برخی مواقع ریشه بیولوژیکی و در پاره ای موارد ریشه در فرهنگ افراد دارد. به عنوان مثال، رنگ های زرد و قرمز به سرعت توجه اغلب آدم ها را به خود جلب می کنند. به همین خاطر شما می توانید برای تهییج و ترغیب مشتریانتان و جلب کردن توجهشان به یک آیتم خاص، روی کمک این رنگ حساب باز کنید. اما در نظر داشته باشید که مردم آمریکا رنگ قرمز را به عنوان هشداری برای ایستادن و تأمل و تفکر کردن می دانند، بنابراین استفاده بیش از حد از این رنگ ها می تواند عاملی بازدارنده برای آنها تلقی شده و تأثیری منفی بر رویشان خواهد داشت. این در حالی ست که رنگ قرمز برای مردم آسیا سمبل جشن و شادی ست، لذا استفاده از آن در فروشگاه هایی که شمار کثیری از مراجعه کنندگانشان آسیایی می باشند، می تواند فضایی شاد و دل انگیز برایشان خلق کند.
موارد موردنیاز:
• نمونه رنگ ها
• تحقیقات و مطالعات بازاریابی
• داده های مربوط به جغرافیا و مردم شناسی

نکته

رنگ ها را با لوگو و علائم تجاری فروشگاه خود ست کنید تا محیطی یکدست و زیبا برای کسب و کار خود رقم زنید.
منبع:ronigroup.com
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت
  • ویژگی یک کارمند حرفه ای در فروشگاه ها و هایپرمارکت ها و دپارتمان استورها
  • خوش پوش و تمیز باشد.
    2- منظم و وقت شناس باشد.
    3- عاشق کارش باشد. در رفتار و صبحت های خود نشان دهد که به شدت عاشق کارش است.
    4- فراتر از وظایف محوله کار انجام دهد. منتظر نباشد که کار سراغش بیاید خودش را درگیر کار کند.
    5- انگیزه کار داشته باشد. و همیشه خودش را با انگیزه و پرتوان نشان دهد.
    6- بداند که برای حفظ منافع خود باید منافع سازمانش را در اولویت قرار دهد.
    7- از روابط عمومی خوبی برخوردار باشد. همیشه لبخند بر لب داشته باشد و خوشرو و خوش برخورد باشد.
    8- عفت کلام داشته باشد. زود رنج نباشد. کارمند زودرنج اصلا حق استخدام شدن ندارد.
    9- وفا به عهد و پیمان داشته باشد رازدار مشتریان باشد.
    10- خدا ترس باشد واز وجدانی بیدار برخوردار باشد تا از خلاف کاری دوری گزیند.
    11- کار های محوله را تا انتها پیش برده به سرانجام برساند. پیگیری خوبی داشته باشد و کار را تا پایان پیگیری کند.
    12- به کارهای تخصصی و غیر تخصصی خود احاطه کامل داشته باشد.
    13- ارباب رجوع، مشتری و یا هر عامل بیرونی را ارج بگذارد و بداند که مشتری خداست و همیشه حق با مشتری است.
14- اطاعت توام با رفاقت از رؤسا و مدیران خود داشته باشد.
15- پذیرای کامل نظام ارشدیت باشد. به سیستم احترام بگذارد.
16- قوانین و بخش نامه های سازمانی خود را با جان و دل پذیرا باشد.
17- همه همکاران رؤسا و مدیران خود را دوست بدارد و این دوست داشتن را در گفتار و عمل خود نشان دهد.
18- انتقاد پذیر باشد و انتقادات سازنده را  با راه کار های مناسب آن همواره ارائه دهد.
19- با محیط اطراف خود خلاقانه برخورد نماید.
20- مطالعه و آموزش و ارتقاء سطح علمی را در تمامی اوقات از وظایف خود بداند.
21- به همکاران خود با احترام بر خورد نماید.
22- هنر گوش کردنش، دو برابر هنر حرف زدنش باشد.
23- سازمان خود را همواره تقویت نماید.
24- امیدوار و مثبت اندیش باشد.
25- خلاق و نوع آور باشد. همیشه در حال دادن ایده های خوب برای افزایش فروش باشد.
26- همیشه در حال جذب مشتری و رضایت سازی مشتری باشد.
27-  یک کارمند خوب باید فکر فروشی داشته باشد.
28- آراستگی و مرتب بودن در عین سادگی از دیگر ویژگی هاست.
29- چشم طمع به اموال دیگران نداشته باشد.
30- کمک به دیگران را در سر لوحه کار خود قرار دهد.
31- خیر اندیش و ساعی باشد.
32- پر تلاش وبا انرژی کار کند. به هیچ وجه وقت خود را تلف نکند.
33- از پخش شایعات در سازمان خود دوری گزیند.
34- از بدگوئی دیگران اجتناب ورزد. از غیبت و تهمت جدا خودداری کند.
35- مسائل کاری و سازمانی خود را به عنوان اسرار سازمانی حفظ و مراقبت نماید.
36- از طرح بسیاری از موارد کاری خود همواره در خانواده جلوگیری کند.
37- اطلاع رسانی شفاف به خانواده از میزان درآمد واقعی خود داشته باشد.
38- همیشه علاقمند موقعیت کاری خود باشد لیکن تلاش نماید تا امکانات مادی و معنوی خود را از راه های قانونی و مشروع ارتقاء دهد.
39- از ورود به مسائل سیاسی و مسائل حساس اجتماعی و مذهبی و ورزشی در حیطه کاری خود دوری گزیند.
40- تفریحات سالم برای خود و خانواده با توجه به میزان امکانات فراهم آورد.
 
  • هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت