بخش هایی از کتاب طراحی و چیدمان فروش اصول فروشگاه مداری و مغازه داری علی خویه
محیط، بهداشت و ایمنی فروشگاه و محل کار
محیط بشر شامل عوامل فیزیکی- روانی است که هر کدام در وضعیت سلامتی بشر نقش مهمی دارند. یکی از عوامل تنیدگیزا در انسان، محیط کار وی است که میتواند دیگر حیطههای زندگی او را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
پژوهشگران بهداشت حرفهای دریافتهاند که شرایط و محیط فروشگاه و محل کار نه تنها موجب بیماریهای حرفهای میشوند، بلکه میتوانند نقش بسیار وسیع و تعیینکنندهای در سلامت و بهداشت روان مشتریان و شاغلین داشته باشند.[1]
امروزه متخصصان ایمنی دریافتهاند فرایندی که به طور مستمر از طریق اعمال مدیریت، منجر به بهبود کیفیت میشود دقیقاً همان فرایندی است که سالیان متمادی سعی در به کارگیری آن برای پیشگیری از صدمات انسانی، ضایعات مادی و وقایع زیستمحیطی داشته است. در واقع بهبود ایمنی از طریق یکپارچهسازی با مدیریت کیفیت جامع امکانپذیر است. بهترین عملکرد ایمنی را هنگامی میتوان به دست آورد که نظامهای مدیریت کیفیت و اصول مدیریت ایمنی یکپارچه شوند. ارتباط چشمگیر بین اصول مدیریت کیفیت و اصول مدیریت ایمنی در فروشگاه و محل کار آشکار است. بهترین عملکرد فقط هنگامی قابل دستیابی است که یک تغییر فرهنگی یکپارچه و منسجم برای کیفیت یا ایمنی «در مسیری که یک فروشگاه یا سازمان به طور روزانه طبق آن فعالیت میکند» اجرا .......
ارگونومی در چیدمان فروش و فروشگاه مداری
ارگونومی بهعنوان رشتهای از علوم که با بهدست آوردن بهترین ارتباط میان مشتریان، کارگران و محیط کاریشان، مرتبط است تعریف میشود. ارگونومی با ارزیابی قابلیتها و محدودیتهای انسان (بیومکانیک و آنتروپومتری)، استرسهای کاری و محیطی (فیزیولوژی کار و روانشناسی صنعتی)، نیروهای استاتیک و دینامیک روی بدن انسان (بیومکانیک)، احتیاط (روانشناسی صنعتی)، خستگی (فیزیولوژی کار و روانشناسی صنعتی)، طراحی و آموزش و طراحی ایستگاه کاری و ابزارها (آنتروپومتری و مهندسی)، سر و کار دارد. بنابراین ارگونومی از خیلی از علوم و مهندسی تشکیل یافته است.
ارگونومی فروش تلاش میکند تا با بازبینی سیستمهای کاری، آنها را در جهت کاهش استرسها وموانع فروش تغییر دهد.
اصول ارگونومی در فروش و فروشندگی : طراحی تغییر، جایگزینی و نگهداری تجهیزات برای ارتقای بهرهوری، زندگی کاری و کیفیت تولید طراحی و تغییر فضاهای کاری و فروشگاهی و جانمایی کاری و فروشگاهی برای سهولت و سرعت عملیات خدمات و فروش
طراحی و تغییر روشهای کاری شامل اتوماسیون و تخصیص وظیفه بین اپراتور و فاکتورهای فیزیکی (گرما، سرما، صدا، ارتعاش، نور) در محل کار برای تولید بهتر و ایمنی کارکنان و مشتریان میباشد.
فاکتورهای استرس و نگرانی در محیط های فروش
هر محیط کاری، فاکتورهای استرس مخصوص خود را دارد. در زیر عوامل استرس شناخته شده در فروشگاه های و محل های فروشگاهی ذکرشده است:
- پیچیدگی و تعداد ابزار مورد استفاده برای فروش
- وضعیتهای محیطی غیرطبیعی (گرما، صدا، ارتعاش، روشنایی، مواد سمی و...)
- بار کاری فیزیکی و فکری نتایج بکارگیری ارگونومی
موارد زیر تعدادی از نتایج بکارگیری اصول ارگونومی در محل فروش است:
درک تأثیر مخصوص نوع فروش بر جسم کارکنان ومشتریان
- پیشبینی پتانسیل اثرات طولانی مدت (یا تجمعی) فروش بر جسم کارکنان و مشتریان
- ارزیابی تناسب محل فروشگاه و ابزارها برای فروشندگان و مشتریان
- جنبههای بهداشتی ارگونومی پیشگیری از بیماریها و اختلالات ناخواسته برای مشتریان و کارکنان
- بهترین استفاده از انرژی تلاش کاری
- بهترین استفاده از منابع و قابلیتهای کارکنان و مشتریان
جنبههای اقتصادی ارگونومی در فروشگاه
- استفاده بهینه از انرژی که باعث کارایی بیشتر میشود
استفاده بهتر و بهینه ازامکانات فروشگاهی
- دورههای منظم کار و استراحت که باعث بهرهوری بیشتر میشود
- حذف خستگی که باعث افزایش کیفیت کار میشود
موسیقی درمانی در فروشگاه
در کمترین زمان با حداقل سرمایه بهترین دکوراسیون و راه اندازی
از صفرتا 100
همانگونه که هنر معماری با مجسمهسازی و حجاری، ساختمانها را زینت میدهد و به تهیهی وسایل سودمند میپردازد، حروف گرافیکی نیز انتقال دهندهی پیام و زیبایی میباشند. حروف گرافیکی برروی ساختمانها، همراه با هنر معماری میتواند به تاثیرات ایجاد شده شدت بخشد. یک مهندس ساختمان از حروف گرافیکی نصب شده برروی ساختمان میتواند برای مقاصد خود و یا تاکید بر مطلبی، استفاده کند.
درست مانند بیان جملهی «من اینجا هستم». استفاده از تمثالهای یادبود حتی به بناهای کم اهمیت، اعتبار و ارزش خاصی میبخشد. با اینکه برقراری ارتباط از طریق هنر معماری نیاز به تشریح ندارد، با این حال استفاده از تعاریفی بر روی ساختمانها میتواند همکاری و مشارکتی را که در ایجاد آنها دخالت داشته است به نمایش بگذارد.
بسیاری از نمونههایی که به تصویر درآمدهاند جنبههایی از هنر زیباییشناسی طراحی گرافیکی حروف، در ارتباط با هنر معماری را نمایش میدهند. حروف گرافیکی با ترکیبی نسبتاً کوچک حتی برروی سطوح بزرگ نیز تاثیرگذار هستند. این حروف نشان میدهند که چگونه سطوح مختلف میتوانند با جابجایی و تغییر حروف گرافیکی قرار گرفته برآنها، مورد تایید و یا تاکید قرار گیرند و یا اینکه چگونه سطوح طراحی شده ممکن است به عنوان وسیلهای همیشگی برای انتقال پیامها به کار روند.
در تصویر شمارهی (۲) حروفی را مشاهده میکنید که بر سر در فروشگاه Georg Jensen (در خیابان Madison واقع در شهر نیویورک) نصب شده و به علت اجرای عملیات ساختمانی برروی آنها پوششی محافظ قرار دادهاند. این نمونه توسط انجمن AIGA به عنوان بهترین طرح گرافیکی معماری سال انتخاب شده بود. در تصویر شمارهی (۳) «لوگو تایپ» و نشانهی به کار رفته بر سردر دومین بانک بزرگ جهان (ITI BANK) در نیویورک را مشاهده میکنید، این بانک اولین بانک ملی در شهر نیویورک است. در تصویر شمارهی (۴) حروف WTC را با ابعاد تقریبی ۸(FT) بر سر در ساختمان مرکز تجارت جهانی مشاهده میکنید.
این حروف به شکل شبکهای از خطوط عمودی از جنس آلومینیم ساخته شدهاند. و مخفف کلمات Word Trade Center (مرکز تجارت جهانی) میباشد، طراح آن Kinneir میباشد، (این ساختمان در حادثهی ۱۱سپتامبر از بین رفت) تصویر شمارهی(۵) نمونهی بسیار جالبی از طراحی گرافیکی حروف برروی ساختمان میباشد که طراح آن Rudolph de harak است، او برای پوشاندن دیوار ساختمانی که بد شکل و بد نما بود ساعت بزرگی را طراحی کرد که ۷۲جعبهی آلومینیومی را در بر میگرفت، ردیف بالا نشانگر اعداد ساعت و ردیفهای پایین، دقایق و ثانیهها را نشان میدهد و به وسیلهی روشن شدن چراغهای رنگی جعبهها، میتوانیم ساعات روز را تشخیص دهیم، اندازهی هر جعبه حدود ۴(.FT) میباشد.
در تصویر شمارهی(۸) نمایی از ویترین شرکت Olivetti در شهر سانفرانسیسکو را مشاهده میکنید که کلمهی Olivetti با حروف سادهای برروی شیشه کار شده است، به کار بردن این حروف با شیوهای بسیار ساده، با تولیدات این شرکت که دستگاههای تایپ میباشد بسیار هماهنگی دارد و به همین علت استفاده از حروف برجسته یا جالب توجه دیگر را غیر ضروری ساخته است. طراح آن Leo Lionni میباشد.
www.aftab.ir
- ۳۱۷ نمایش