خرده فروشی و عمده فروشی
خرده فروشی و عمده فروشی ، تعریف خرده فروشی ، تعریف عمده فروشی و ارائه مثال از جمله موارد اشاره شده در این مقاله بازاریابی و فروش است.خرده فروشی
خرده فروشی شامل همه فعالیت های مربوط به فروش مستقیم کالا ها و خدمات به مصرف کننده نهایی ، برای استفاده شخصی و غیر تجاری می شود.هر سازمانی که به مشتریان نهایی ، خواه یک تولید کننده ، عمده فروش یا خرده فروش ، محصولی را می فروشد ، درگیر خرده فروشی است. اینکه محصولات و خدمات چطور فروخته شوند ( توسط شخص ، پست ، تلفن ، ماشین فروش خودکار یا اینترنت ) یا کجا فروخته شوند ( در فروشگاه ، در خیابان یا در خانه مصرف کننده ) اهمیتی ندارد.یک خرده فروش یا فروشگاه خرده فروشی ، یعنی هر شرکت تجاری که عمده ی فروشش از خرده فروشی به دست می آید.
عمده فروشی
عمده فروشی شامل همه فعالیت های مرتبط با فروش محصولات و خدمات به آنهایی می شود که این محصولات و خدمات را برای فروش مجدد یا استفاده تجاری می خرند.عمده فروش ها ( که توزیع کننده نیز نامیده می شوند ) از ابعاد مختلفی با خرده فروش ها فرق دارند.عمده فروشی شامل تولید کنندگان و کشاورزان ( به دلیل اینکه آنها عمدتاً در تولید نقش دارند ) و خرده فروشان نمی شود.
اول اینکه ، عمده فروش ها توجه کمتری به پیشبرد فروش ، جو و مکان فیزیکی دارند چرا که با مشتریان سازمانی سر و کار دارند نه مصرف کننده نهایی.
دوم اینکه ، معمولاً حجم معامله های یک عمده فروش بزرگتر از حجم معامله های خرده فروش است و محدوده تجاری وسیع تری را نسبت به خرده فروش ها پوشش می دهند.
سوم اینکه ، عمده فروش ها و خرده فروش ها با قوانین حقوقی و نرخ های مالیات متفاوتی سر و کار دارند.
چرا کار با عمده فروشان
چرا تولید کنندگان اجناس خود را به جای اینکه به عمده فروشی ها بفروشند مستقیماً به خرده فروشی ها یا مصرف کنندگان نهایی نمی فروشند ؟ دلیل اصلی ، کارآیی است : عمده فروشی ها اغلب در انجام یک یا چند فعالیت زیر بهتر هستند :- فروش و پیشبرد فروش :
- خرید و جور کردن ترکیب کالا :
- سر شکن کردن خرید انبوه :
- انبار داری :
- حمل و نقل :
- تأمین مالی :
- تحمل ریسک :
- اطلاعات بازار :
- خدمات مدیریتی و مشاوره ای :
منبع:marketingirantalent.com