روشنایی و نورپردازی یکی از مهمترین ویژگیهای ظاهر یک فروشگاه خرده فروشی میباشد. با این حال این مورد معمولا توسط صاحبان این دسته از مشاغل نادیده گرفته میشود و یا توجه بسیار کمی به آن میکنند. نوع طراحی و جلوه ی یک فروشگاه خرده فروشی نقش بسیار مهمی در جلب توجه مشتریان ایفا میکند. عواملی همچون دکوراسیون فروشگاه، نورپردازی، مبلمان انتخاب شده، محل قرار گرفتن ویترینها و نوع طراحی آن بسیار بیشتر از آن که فکرش را بکنید بر روی احساس خوب مشتریان از تجربه یک خرید اثر گذارند؛ همچنین توجه به این ویژگیها تاثیر به سزایی بر بالا رفتن جایگاه ارزش برند فروشگاه در ذهن مشتریان دارد و در نهایت منجر به افزایش فروش این دسته از فروشگاه ها میگردد. علاوه بر این موارد هزینه تامین روشنایی، یکی از بخشهای مهم هزینههای عملیاتی یک فروشگاه میباشد، که بهینه سازی این هزینه تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های عملیاتی جاری یک فروشگاه دارد.
http://salez.ir/%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-/در این مقاله سعی شده است که، نکات کلیدی یک طراحی روشنایی خوب با توجه به نوع فروشگاه خرده فروشی، مزایا و تاثیرات جانبی روشنایی و نورپردازی بر مشتریان و کارکنان و همچنین راهکاری برای رسیدن به روشنایی مطلوبتر و بهینهتر بیان شود.
برای نصب و راه اندازی سیستم روشنایی و طراحی نورپردازی یک فروشگاه خرده فروشی باید عوامل و ویژگیهای بسیاری را مد نظر داشت از جمله:
– هزینه ی نصب و هزینههای جاری سیستم روشنایی و نورپردازی
– طول عمر و ماندگاری چراغ ها
– میزان بهره وری سیستم روشنایی
– میزان شار نوری و زاویه پخش چراغ ها
– شاخص نمود رنگی مناسب با کالای عرضه شده در فروشگاه (CRI)
– قابلیت هماهنگی با نور روز
– میزان و نحوه ی توزیع نور در نواحی مختلف فروشگاه
– در نظر گرفتن نقاطی برای نورپردازی تاکیدی (نقاطی مانند درب ورودی، ویترینها و درکل نقاطی که به نظر مدیران باید بیشتر مورد توجه مشتریان باشد)
– میزان انعطاف پذیری و تغییر پذیری در شرایط متغیر
– شرایط تعمیر و نگهداری چراغ ها
موارد فوق کلیاتی برای بحث تامین روشنایی عمومی (تامین روشنایی محوطه اصلی فروشگاه برای این که مشتریان به راحتی تردد کنند و به کالاها دسترسی مطلوبی داشته باشند.) فروشگاه بودند موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث میشود تغییراتی در سبک طراحی روشنایی و نورپردازی فروشگاه های مختلف به وجود بیاید؛ مواردی مانند ابعاد فروشگاه، نوع کالای عرضه شده، ویترین ها، نورگیرها و…… .
برای مثال در یک فروشگاه کوچک اولویت با روشنایی عمومی است و نیاز خاصی به نورپردازی تاکیدی دیده نمیشود.
درصورتی که در فروشگاههای متوسط هدف اصلی ایجاد توازن میان روشنایی عمومی و نورپردازی تاکیدی است.
برای فروشگاههای زنجیره ای و بزرگ، با توجه به ذهنیتی که مشتریان از برند مورد نظر دارند، نورپردازی تاکیدی نقش بسیار تاثیرگذاری دارد زیرا به وسیله آن میتوان مشتریها را به سمت جدیدترین کالاها و یا کالاهایی که قصد داریم مشتریان آنها را انتخاب کنند؛ هدایت کرد.
حال که اهمیت موضوع روشنایی و نورپردازی در فروشگاههای خرده فروشی بیان شد فرصت خوبیست تا چند نمونه از تاثیرات استفاده از نورپردازی مدرن و با کیفیت بر مشتریان و کارکنان فروشگاهها بیان شود.
تاثیراتی که بر مشتریان دارد:
– جلب توجه مشتریان و دعوت کردن مشتریان برای ورود به فروشگاه
– هدایت و راهنمایی مشتریان هنگامی که درون فروشگاه در حال حرکت هستند
– تاثیر گذاری بر روی حالات و رفتارها و عادتهای خرید مشتریان
– آفرینش یک فضای نوری آرامش بخش و یا مهیج متناسب با استراتژیهایی که واحد فروش و بازاریابی وضع میکند
– جلب توجه مشتریان به کالایی خاص و تسهیل استفاده و تجربه کار کردن با کالای خاص.
– افزایش شانس فروش
روشنایی و نورپردازی خوب باعث میشود مشتریان زمان بیشتری را در فروشگاه سپری کنند در نتیجه احتمال اینکه پول بیشتری هزینه کنند را افزایش میدهد. همچنین شانس بازگشت به مغازه بیشتری ایجاد میکند و مسبب آن میشود که این مکان را به دوستان خود پیشنهاد کنند.
رعایت کردن اصول طراحی روشنایی علاوه بر تاثیراتی که بر مشتریان دارد بر روی کارکنان فروشگاه نیز تاثیرات بسیار خوبی دارد مانند:
– تمرکز بیشتر بر وظایفشان
– لذت بردن از محیط کار
– ایجاد محیط دوستانه
– بهرهوری بیشتر
فضای دوستانه، بهرهوری فروشندگان را افزایش میدهد و فروشندگان در این شرایط توجه بیشتری به مشتریان میکنند و این مور باعث میشود پیغام برند شما به خوبی به مشتری منتقل شود.