هر روز در عرصهی صنایع غذایی، شاهد نوآوریها و فناوریهای تازه هستیم و این روند، فعالان حوزهی خردهفروشی، سوپرمارکتها و هایپرمارکتها را ملزم میکند تا خود را با گزینهها، ابزار، سیستمها، اپلیکیشنها و برنامههای متنوعی که به این حوزه معرفی میشوند سازگار کنند و آنها را به کار بگیرند تا بتوانند در بازار رقابتیِ خردهفروشها، برتریِ خود را حفظ کنند و جایگاه خود را استحکام ببخشند. در اینجا به مواردی از این تازههای حوزهی خردهفروشی اشاره میکنیم:
اَپهای خرید از سوپرمارکت
امکاناتی که این اَپها (اپلیکیشنها) در اختیار مشتریان قرار میدهند، از فروشگاهی به فروشگاه دیگر متفاوت است. برای مثال، در فروشگاه خردهفروشی H-E-B اپلیکیشنی را در اختیار مشتریان خود قرار داده است تا بتوانند از طریق آن، کوپنهای دیجیتالی خود را در خرید بهکار ببرند، از موجودیِ فروشگاه در مورد کالاهای خاص مورد نظرشان اطلاع پیدا کنند، فهرست خریدهایشان را مدیریت کنند، بتوانند بهراحتی خریدهایشان را با دیگران سهیم شوند.
یکی دیگر از این اَپها، Fetch Rewards است که مشتریانی که از این برنامه استفاده میکنند، میتوانند کالاهای مورد نظرشان را اِسکن کنند و پس از رسیدن به صندوقِ مخصوصِ این اَپ، تلفن همراه هوشمند خود را از کنار دستگاه این اَپ رد کنند تا هزینهی کالاهای خریداری شده از حساب آنها کسر شود.
تحقیقات نشان میدهند که مشتریانی که از اَپ Fetch استفاده میکنند، 25 تا 30 درصد بیش از سایرین خرید میکنند. تولیدکنندگان با استفاده از اَپهایی مانند Fetch میتوانند مشتریان را طی فرایند خرید زیر نظر بگیرند و بهمحضاینکه مشتری محصولاتِ آنها را انتخاب و اسکن کرد، بلافاصله از طریق اَپ برای آنها کوپن (بن تخفیف) ارسال کنند و با این کار، هم مشتریان بیشتری جذب کنند و هم هر یک از مشتریان را به خرید بیشتر ترغیب کنند. بهعلاوه اینکه رفتار و سلیقه و انتخابهای مشتریانی که از این اَپ استفاده میکنند هم میتواند مورد ارزیابی قرار بگیرد.
برای نمونه، یکی از فروشگاههای شناختهشده به نام ”سِیو مارت“ بهتازگی برنامهای را بر روی تلفنهمراه هوشمند مشتریان اجرا کرده که با استفاده از این اَپ، مشتریان میتوانند برای خودشان پروفایل اختصاصی بسازند و فهرست خرید خود را در آن ایجاد و به سیستم ارائه کنند. از بنهای تخفیف بهطور الکترونیکی برای خریدهایشان استفاده کنند، تبلیغات کالاهای مورد نظرشان را بهطور هفتگی جستجو کنند، و همچنین بر اساس کالاهایی که خریداری میکنند، دستورات آشپزیِ متناسب با آن کالاها را میتوانند در تلفن همراهشان دریافت کنند و بالعکس. همچنین اعضای این اَپ در هر بار استفاده از این برنامه امتیازاتی دریافت میکنند که در مراجعه بعدی به فروشگاه میتوانند معادلِ آن امتیازات کالاهایی را بهطور رایگان خریداری کنند. این باعث میشود که مشتریان برای مراجعات بعدی به فروشگاه انگیزه و اشتیاق داشته باشند.
ترجمه در : ریتیل ایران
منبع : www.fooddive.com