نکات بازاریابی برای قرارگیری محل اجناس در سوپرمارکتها :
1- قراردادن شکلات و آبنبات در سطحی که بچهها ببینند، چون بچهها نیز در خرید نقش دارند.
2- گذاشتن وسایل مورد نیاز برای خرید خانمها در ارتفاع حدود 140 متناسب با قد خانمها
3- گذاشتن وسایل مورد نیاز برای خرید آقایان در ارتفاع کمی بالاتر
4- گذاشتن دپارتمانهای غذای آماده
5- نقطه خوب برای دید بهتر برای برندهای معروف آخرین ردیف هر راهرو و چیدن روی هم جهت نشان دادن عظمتشان
6- مشتریان موقع پرداخت پول زمانی را صرف میکنند، پس به اطراف خود نگاهی میاندازند تا سرگرم شوند برای همین محصولاتی در آنجا قرار میدهند که بهصورت ناگهانی خریداری شود؛ بنابراین در آنجا هم محصولاتی کوچک و مفید گذاشته میشود مانند شکلات، طعمدهنده غذاها و...
7- قراردادن نانوایی در سوپرمارکتهای زنجیرهای، دو امتیاز ویژه محسوب میشود. اول جهت فروش نان در فروشگاه و دوم پخش عطر نان در فروشگاه و ایجاد احساس گرسنگی در مشتریان و خرید بیشتر.
8- ثابت شده است پخش موسیقی آرامش بخش، باعث میشود مردم وقت بیشتری را در فروشگاه صرف کنند.
9- نورکم باعث میشود مشتریان بیشتر در فروشکاه بمانند، نورهای زیاد مشتریان را از فروشگاه میراند.
10-رنگهای آبی دل انگیزترند، مردم در محیطهایی با رنگ آبی بیشتر میمانند و بیشتر خرید میکنند؛ برخلاف رنگ قرمز مک دونالد که باعث دوری میشود که سریع بخرند و از آن محیط بروند.
11- در حالی که هدف، ایجاد محیط آرامشبخش است، ولی ایجاد سوپرمارکتهایی شبیه بازار مکاره مفید است. ایجاد محیطهایی شبیه بازارهای سنتی در بخشی از سوپرمارکتها جوابگو بوده و باعث فروش بیشتر میشوند. در واقع مردم هنوز خاطره خوبی از یکشنبه بازار و بازارهای سنتی مواد غذایی دارند. شاید بتوان در یکی از شعبههای فروشگاه یا قسمتی از فروشگاه چنین محیطی را برایشان فراهم کرد.
12- قسمت مواد غذایی تازه در جلو ورودی فروشگاه است و در قسمت موادغذایی تازه بهجای لامپ فلورسنت از تنگستن استفاده میشود؛ چون باعث میشود میوه و سبزی تازهتر بهنظر بیاید.
13- قراردادن مواد غذایی یخزده نزدیک در خروجی تا میزان آب شدن به حداقل برسد.
14- مواد غذایی فاسد شدنی اطراف فروشگاه و مواد غذایی خشک در مرکز فروشگاه چند دلیل دارد: یخچالهای سرد ساز باید نزدیک تجهیزاتی باشند که آنها را بهکار میاندازد.
15- یکی از دلیلهایی که محصولات پرفروش مانند شیر و... را در پشت فروشگاه قرار میدهند، استراتژی بازاریابی جهت به حداکثر رساندن فروش است. مالکان سوپر مارکت این محصولات را در انتهای مسیر قرار میدهند تا مشتریان تعداد محصول بیشتری را ببینند و مشتری ترغیب به خرید بیشتر شود.
نویسنده: ://donya-e-eqtesad.comخدایار عبداللهی
روزمه فعالیت های آقای علی خویه در مراکز خرید
شرح فعالیت ها و تجربیات آقای علی خویه در زمینه مراکز خرید و فروشگاه ها
www.hypermarketing.ir
1- مشاور فروشگاه های زنجیره ای شهروند و غرفه های داخلی پوشاک و لوازم خانگی و ...
2- مشاور و مجری برنامه های فروش بازاریابی و برندینگ در مجموعه فروشگاه های هاکوپیان
3- مشاور و مدرس فروشگاه اکسیر میدان ونک و مجموعه آقای تراب
4- مشاور و مدرس و مجری فروشگاه های زنجیره ای اتکا در زمینه فروش آموزش و ....
5- مشاورو مدرس فروشگاه زنجیره ای هایپر استار
6- مشاور مجموعه فروشگاه های نوین چرم
7- مشاور مجموعه فروشگاه های چرم مشهد
8- مشاور و مدرس فروشگاه های رویال
9- مشاور و مدرس مجموعه فروشگاه های زنجیره ای رفاه
10- مشاور و مدرس مجموعه فروشگاه های دارکوب در استان های مختلف
11- مشاور و مدرس مجموعه فروشگاه های برند مای
12- مشاور و مجری و مدرس مجموعه فروشگاه های فایتر
13- مشاور و مدرس مجموعه فروشگاه های لاوین
14- مشاور و مدرس و مجری مجموعه فروشگاه های فرشته
15- مشاورمجری و مدرس مرکز خرید لاوین
16- مشاور مجری و مدرس مرکز خرید نگاه
17- مشاور مجری و مدرس مرکز خرید ساوالان
18- مشاور مجری و مدرس مرکز خرید ستاره در چند استان
19- مشاور مجری و مدرس مرکز خرید خلج فارس بندر بوشهر تهران ساری و...
20- مشاور و مدرس فروشگاه های مختلف کوچک و بزرگ در سراسر ایران در حوزه های لوازم خانگی پوشاک
مبلمان آرایشی و بهداشتی عذایی سیسمونی تزیینات دکوراسیون لوستر صوتی تصویری لوازم برقی صنعتی
ساختمانی طلا و جواهرات و ....