چیدمان فروش و فروشگاه مداری چیست ؟
مدیریت فروشگاهی عبارت است از میزان و فراوانی فعالیتهایی که در یک واحد فروشگاهی انجام می گیرد به طور مثال فروشگاهها میتوانند فعالیت های خود را در خصوص استراتژی کالا ، استراتژی های انگیزشی و تشویقی ، استراتژی مالی ، استراتژی موقعیت و مکان فروشگاه ، استراتژی ارتباطالات مشتری و استراتژی مارک تجاری تنظیم نمایند .
فروشگاه مداری با شاخص هایی همچون اهداف بازار فروشگاه ، تعیین چارچوب و برنامه هایی به منظور افزایش رضایتمندی و دستیابی به اهداف بازار و تنظیم برنامه های اساسی فروشگاه بر روی ایجاد مزیت های رقابتی بادوام و با ثبات تعیین می گردد
براساس معنی مندرج در لغت نامه آکسفورد، طراحی و چیدمان فروشگاه عبارت است از: «هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا محل کسب وکار فروشگاه به صورت هنرمندانه و اثربخش در راستای هدف سودآوری نهایی».
با این حساب همه ما هنگامی که خانه خود را تزئین و درباره بهترین چیدمان مبلمان منزلمان فکر میکنیم، نقش یک دکوراتور داخلی را بر عهده میگیریم. با اینهمه، طراحی و چیدمان فروشگاه و محل کسب و کار همانند سایر هنرها، دارای سبک و ریزهکاریهای متفاوتی است که براساس سلیقهها و نیازهای دوران، دستخوش تغییر میشوند.
1-2) مدیریت امورفروشگاهی
مدیریت امور فروشگاهی ( به ویژه خرده فروشی ) وکلیه اموری است که ازجانب مدیریت فروشگاه برای ایجاد ارتباط بهتر وبیشتربا مشتری درمحل فروشگاه انجام می شود.
زمینه های مورد بحث درمدیریت فروشگاهی
- نحوه تامین کالا
- نحوه تامین مالی خریدها وپروژه ها
- نحوه انتخاب محل برای فروشگاه ها
- نحوه مشتری یابی
- نحوه ایجاد ارتباط ، حفظ وافزایش ارتباطات بامشتری
- چگونگی معرفی، جانمایی ، نمایش وعرضه کالا
- نحوه شناسایی وارزیابی رقبا
- نحوه ایجاد ارتباط وهمکاری بارقبا
- چگونگی خلق ، حفظ وحمایت از Brand
- چگونگی قیمت گذاری
- چگونگی تبلیغات واطلاع رسانی
- چگونگی ایجاد مزیت های رقابتی ( بادوام )
- ۲۷۸۵ نمایش