بر اساس مطالعات کاتلر، عواملی که می تواند بر ادراک خریداران در مکان خرید تاثیر گذار باشد، به دو دسته انگیزاننده های محیطی و انگیزاننده های بازاریابی طبقه بندی می شوند. در این مطالعه با توجه به اهمیت فضای فروشگاهی بر تصمیم گیری خریداران، انگیزاننده های محیطی برگزیده شده است و بر اساس پژوهش تورلی و میلیمان که فضای داخلی فروشگاه را در فرایند تصمیم گیری خریداران بسیار حیاتی دانسته است، اثر محرک های داخلی فضای فروشگاهی بر شاخص های احساسی ادراکی و تیجه رفتار فرانقشی خریداران بررسی خواهد شد.
آهتولا Ahtoula در پژوهشی عنوان نمود که حدود ۵۰٪ مشتریان بدون برنامه ریزی قبلی خرید می کنند. بنابراین می توان با یک برنامه ریزی و طرح مناسب به خصوص در فضای فروشگاهی آنها را به سمت خریدی که مطلوب خرده فروش می باشد هدایت نمود. وی همچنین اشاره می کند در صورتی که خرده فروش با افزایش جذابیت تجربه خرید برای مشتری کاری کند که تعداد دفعات مراجعه مشتری به فروشگاه بیشتر شود، احتمال خرید او نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین، این مساله که فضای فروشگاهی و در نتیجه تجربه خرید برای مشتریان لذت بخش شود تا بتوان بر احساس و ادراک آنها تاثیر مثبت گذاشت، بسیار ضروری به نظر می رسد. ساین" نیز در تحقیقی به این نتیجه رسید که محرکهای محیطی متفاوت می تواند در افرد مختلف اثر گوناگون بگذارد. میزان این تاثیر گذاری به عواملی مانند هدف خرید و رضایت از خرید مشتری بستگی دارد. چنین به نظر می رسد برای مشتریانی که به دنبال مطلوبیت بیشتر هستند احساس رضایت مطلوب از تجربه خرید امری حیاتی است. آنچه که در بین این مطالعات مشترک است، این است که عومل درون فروشگاهی موثر بر ادراک و احساس مشتری می تواند به تغییر رفتار خریدار منجر شود
اگر چه بسیاری از محققان درباره ارتباط بین فضای فروشگاه و رفتار مشتریان مطالعات خود را انجام دادند، اما ذکر این نکته لازم است که آنها تنها عوامل خاص محیطی همچون (موسیقی پخش شده، دما و ...) را به صورت مجزا بر رفتار مشتری بررسی نموده اند. با این وجود، فرایند خرید تجربه کاملی است که نمی توان عوامل خاص محیطی را از هم تفکیک نمود و به تنهایی تاثیر آن بر ادراک و رفتار مشتری را بررسی کرد. فضای فروشگاهی و محیط فروشگاهی یک مکان آزمایشگاهی نیست که بتوان با محدود کردن و تحت کنترل قرار دادن متغیرهای خاصی احساس و ادراک واقعی مشتری را منعکس کرد، زیرا ممکن است حتی آن متغیرهایی که از نگاه محقیقن مورد توجه و بررسی قرار نمی گیرند نیز بر تصمیم و رفتار خریدار تاثیر گذار باشد
ک
آهتولا Ahtoula در پژوهشی عنوان نمود که حدود ۵۰٪ مشتریان بدون برنامه ریزی قبلی خرید می کنند. بنابراین می توان با یک برنامه ریزی و طرح مناسب به خصوص در فضای فروشگاهی آنها را به سمت خریدی که مطلوب خرده فروش می باشد هدایت نمود. وی همچنین اشاره می کند در صورتی که خرده فروش با افزایش جذابیت تجربه خرید برای مشتری کاری کند که تعداد دفعات مراجعه مشتری به فروشگاه بیشتر شود، احتمال خرید او نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین، این مساله که فضای فروشگاهی و در نتیجه تجربه خرید برای مشتریان لذت بخش شود تا بتوان بر احساس و ادراک آنها تاثیر مثبت گذاشت، بسیار ضروری به نظر می رسد. ساین" نیز در تحقیقی به این نتیجه رسید که محرکهای محیطی متفاوت می تواند در افرد مختلف اثر گوناگون بگذارد. میزان این تاثیر گذاری به عواملی مانند هدف خرید و رضایت از خرید مشتری بستگی دارد. چنین به نظر می رسد برای مشتریانی که به دنبال مطلوبیت بیشتر هستند احساس رضایت مطلوب از تجربه خرید امری حیاتی است. آنچه که در بین این مطالعات مشترک است، این است که عومل درون فروشگاهی موثر بر ادراک و احساس مشتری می تواند به تغییر رفتار خریدار منجر شود
اگر چه بسیاری از محققان درباره ارتباط بین فضای فروشگاه و رفتار مشتریان مطالعات خود را انجام دادند، اما ذکر این نکته لازم است که آنها تنها عوامل خاص محیطی همچون (موسیقی پخش شده، دما و ...) را به صورت مجزا بر رفتار مشتری بررسی نموده اند. با این وجود، فرایند خرید تجربه کاملی است که نمی توان عوامل خاص محیطی را از هم تفکیک نمود و به تنهایی تاثیر آن بر ادراک و رفتار مشتری را بررسی کرد. فضای فروشگاهی و محیط فروشگاهی یک مکان آزمایشگاهی نیست که بتوان با محدود کردن و تحت کنترل قرار دادن متغیرهای خاصی احساس و ادراک واقعی مشتری را منعکس کرد، زیرا ممکن است حتی آن متغیرهایی که از نگاه محقیقن مورد توجه و بررسی قرار نمی گیرند نیز بر تصمیم و رفتار خریدار تاثیر گذار باشد
ک