چگونه با مشتریان ناراضی برخورد کنیم
مشتریان منتقد آن هایی هستند که با نظراتشان می توانند به موفقیت شما کمک کنند. اما برخورد با آن ها، راهکار خاص خود را دارد.
برخورد با مشتریان از دشوارترین بخش های اداره کسب و کار است. افرادی که مستقیما با مشتریان در ارتباط هستند، باید بتوانند آنها را راضی نگه دارند، نظرات آنها را بشنوند، از خریدشان تشکر کنند و در میانه همه این کارها، ارزش های شرکت را هم حفظ کنند و به آنها پایبند باشند.
برخی اوقات با مشتریانی روبه رو می شویم که از محصول ما ناراضی هستند، از آن شکایت دارند و بعضا نمی توانند مشکل را با زبانی مناسب بیان کنند. در ادامه به نقل از زومیت، با چند استراتژی که در برخورد با این نوع از مشتریان مناسب است، آشنا می شویم.
۱- در عین انعطاف پذیری، دستورالعمل مشخص داشته باشید
با تیم خود جلسه ای داشته باشید و سعی کنید شرایط مختلف همراه با واکنش های مورد انتظار را مشخص کنید. نکته مهم در تعیین این موارد این است که انعطاف پذیر باشید و برای هر شرایطی، واکنش مناسب با آن را برنامه ریزی کنید. در ارتباط با مشتریان حتما جانب صمیمیت را رعایت کنید. به عنوان مثال آنها را با نام کوچک صدا بزنید و در پاسخ به ایمیل ها نشان دهید که مشکل را به خوبی متوجه شده اید.
۲- از اعتراف به ندانستن نترسید
فراموش نکنید همه ما انسان هستیم و ممکن است مواردی را ندانیم. در میانه صحبت با مشتریان، از اعتراف به اینکه پاسخ برخی سوالات آنها را نمی دانید، نگران نباشید. به عنوان مثال بگویید که مشکل را درک می کنید و سعی دارید آن را حل کنید. در ادامه به این نکته اشاره کنید که برای راهنمایی بیشتر باید به همکار خود مراجعه کنید و از او کمک بگیرید. در پایان زمانی را برای ارائه پاسخ نهایی مشخص کنید و حتما تا قبل از آن با مشتری مورد نظر تماس بگیرید.
۳- از لحن مثبت استفاده کنید
در میان صحبت ها با مشتریان ناراضی، کمتر از جملات منفی استفاده کنید. به جای عنوان کردن شرایطی که شرکت توانایی انجام آن را ندارید، پیشنهادهای جدید به مشتریان دهید و سعی کنید آنها را راضی نگه دارید. کارهایی که از عهده شما و شرکت خارج است، هیچ جذابیتی برای طرف مقابل ندارد. به بیان دیگر آنها به دنبال پاسخی روشن و امیدوارکننده هستند.
۴- مشکل را با آنچه می توانید، حل کنید
وقتی نمی توانید مشکلی از مشتری مورد نظر حل کنید، حتما پیشنهادی جایگزین داشته باشید. به عنوان مثال وقتی محصول مورد نظر آنها را در انبار ندارید، محصولی جایگزین و مشابه پیشنهاد دهید. پس از فروش محصول جایگزین نیز پیگیر شوید که مشتری از آن راضی باشد. با این کار ارتباطی مثبت با آنها می سازید.
فراموش نکنید تبدیل کردن مشتریان ناراضی به مشتریان وفادار و دائمی، کار دشواری نیست. ابتدا شرایط آنها را درک کنید و سپس با یک پاسخ صحیح و ارتباطی مثبت، آنها را جذب کنید و بکوشید که پیگیر حل شدن مشکل باشید.
- منبع:INC Forsatnet.ir
- هایپر مارکت، فروشگاه فروشگاه زنجیره ای سوپر مارکت