تعیین لیوت قرارگیری ماشین آلات از کلیدی ترین عناصر طراحی چیدمان در سازمان های صنعتی است. در حالیکه در سازمان هایی نظیر فروشگاه و هایپرمارکت ها، طراحی چیدمان گستره ی وسیع تری را دارا می باشد. بر اساس استراتژی آمیخته ی بازاریابی، طراحی چیدمان هایپرمارکت علاوه بر ارتباط با طراحی لیوت و محل قرارگیری لاین های فروش، با رضایت مصرف کننده خدمات از طریق تاثیر مستقیم عناصر دیگر چیدمان نظیر فضای داخلی، برنامه ریزی فضای داخلی، لیوت و چگونگی آرایش و نمایش کالا، در ارتباط است. در تحقیق حاضر عناصر طراحی چیدمان در هایپرمارکت که نقش مهمی در ارتقای فروش ایفا می کنند، به تفصیل بیان می گردد. همچنین به بیان نتایج تحقیق های مرتبط با عناصر چیدمان و تاثیر آن ها بر افرایش فروش پرداخته می شود. در این مطالعه به طور نمونه، به معرفی چیدمان خاص در فروشگاه، پرداخته می شود. علاوه بر موارد مذکور، به منظور اثبات اهمیت طراحی چیدمان، از طریق مطالعه ی موردی در هایپرمارکت، به طور کمی به تبیین تاثیر لیوت در افزایش نرخ جریان مشتری و افزایش توقفات، که خود بر افزایش فروش تاثیرگزار است، پرداخته می شود.
طراحی وچیدمان فروشگاهی بر اساس لغت نامه ی آکسفورد، هماهنگ سازی طراحی شده برای جلوه داد ن رنگ ها،اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا محل کسب و کار به صورت هنرمندانه و اثربخش در راستای هدف نهایی، تعریف می شود. مراکزخرید در سرتاسر دنیا وجود دارند و می تواند مقصد سفر کسانی باشد که از خرید کردن لذت می برند. مجتمع تجاری نوعی فضای تجاری است که نیازهای مختف مردم را درقالب خرید و فروش ،گذراندن اوقات فراغت به بهترین نحو پوشش میدهد. باتوجه به پیدایش وایجاد ساختار جدید و فن آوری نوین در بخش خرده فروشی و فروشگاهی، شدت رقابت در بین این مراکز در حال افزایش است . همچنین، وجود تغییرات وسیع در نیازها و خواسته های مشتریان، فروشگا ه ها و برنامه ریزان را مجبور به توجه بیشتر به برنامه های بلند مدت و تفکر در خصوص برنامه ریزی استراتژی نموده است ،
لذا با درنظر گرفتن معیارهای صحیح طراحی میتوانیم مراکزی تجاری با بازدهی اقتصادی بالا ایجاد نمائیم. در طراحی مراکزخرید، نه تنها طراحی فیزیکی محیط مرکز خرید مورد توجه قرار داده می شود، بلکه باید بر تمام بخش ها مانند معابر، ورودی ها، پارکینگ، پیاده رو، امکانات مسیر، نور، مبلمان و فضاهای و دکوراسیون فضا توجه کرد. از لحاظ روحی -روانی ی محیط داخلی باید به گونهای باشد که تکثیر مثبتی بر روی افراد داشته باشد. در چیدمان داخلی ی مجتمع تجاری، گرافی بسیار راهگشاست و نوع رنگبندی، چیدمان، نورپردازی، المانهای تصویری در دکوراسیون داخلی ی مجتمع تجاری از عناصر موثر بر افزایش فروش و راندمان فروشگاه است. همچنین هر نوع کالا
بر اساس میزان فروش و تقاضا چیدمان خاصی می طلبد. کالاها بر اساس میزان )فروش کالا و تقاضا ( به سه دسته تقسیم شده و بر همین اساس به ترتیب اولویت اصول طراحی چیدمان برای آن ها رعایت می شود.
استراتژی : همان کالاهای کوپنی و یارانه دار می باشند که برای افراد در اولویت بالاتری نسبت به بقیه هستند.
اصلی: کالاهایی که از قبل برای خرید آن ها تصمیم گیری می شود.
معمولی: کالاهایی که تحت تاثیر نمایش، تبلیغات، هوس و ایجاد انگیزه در آینده برای خرید آن ها تصمیم گیری می شوند
طراحی وچیدمان فروشگاهی بر اساس لغت نامه ی آکسفورد، هماهنگ سازی طراحی شده برای جلوه داد ن رنگ ها،اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا محل کسب و کار به صورت هنرمندانه و اثربخش در راستای هدف نهایی، تعریف می شود. مراکزخرید در سرتاسر دنیا وجود دارند و می تواند مقصد سفر کسانی باشد که از خرید کردن لذت می برند. مجتمع تجاری نوعی فضای تجاری است که نیازهای مختف مردم را درقالب خرید و فروش ،گذراندن اوقات فراغت به بهترین نحو پوشش میدهد. باتوجه به پیدایش وایجاد ساختار جدید و فن آوری نوین در بخش خرده فروشی و فروشگاهی، شدت رقابت در بین این مراکز در حال افزایش است . همچنین، وجود تغییرات وسیع در نیازها و خواسته های مشتریان، فروشگا ه ها و برنامه ریزان را مجبور به توجه بیشتر به برنامه های بلند مدت و تفکر در خصوص برنامه ریزی استراتژی نموده است ،
لذا با درنظر گرفتن معیارهای صحیح طراحی میتوانیم مراکزی تجاری با بازدهی اقتصادی بالا ایجاد نمائیم. در طراحی مراکزخرید، نه تنها طراحی فیزیکی محیط مرکز خرید مورد توجه قرار داده می شود، بلکه باید بر تمام بخش ها مانند معابر، ورودی ها، پارکینگ، پیاده رو، امکانات مسیر، نور، مبلمان و فضاهای و دکوراسیون فضا توجه کرد. از لحاظ روحی -روانی ی محیط داخلی باید به گونهای باشد که تکثیر مثبتی بر روی افراد داشته باشد. در چیدمان داخلی ی مجتمع تجاری، گرافی بسیار راهگشاست و نوع رنگبندی، چیدمان، نورپردازی، المانهای تصویری در دکوراسیون داخلی ی مجتمع تجاری از عناصر موثر بر افزایش فروش و راندمان فروشگاه است. همچنین هر نوع کالا
بر اساس میزان فروش و تقاضا چیدمان خاصی می طلبد. کالاها بر اساس میزان )فروش کالا و تقاضا ( به سه دسته تقسیم شده و بر همین اساس به ترتیب اولویت اصول طراحی چیدمان برای آن ها رعایت می شود.
استراتژی : همان کالاهای کوپنی و یارانه دار می باشند که برای افراد در اولویت بالاتری نسبت به بقیه هستند.
اصلی: کالاهایی که از قبل برای خرید آن ها تصمیم گیری می شود.
معمولی: کالاهایی که تحت تاثیر نمایش، تبلیغات، هوس و ایجاد انگیزه در آینده برای خرید آن ها تصمیم گیری می شوند
- ۱۰۹ نمایش