- رایحه:
از بین 5 حس انسان، حس بویایی نزدیک ترین حس به واکنش های احساسی افراد است زیرا پیاز بویایی مستقیما به دستگاه کناری در مغز که محل احساسات آنی در انسان است، مرتبط است پس رایحه های موجود در فضای فروشگاه، به عنوان ی متغیر محیطی مهم در ایجاد واکنش احساسی در مشتریان عمل می کند.طبق تحقیات اسپانگنبرگ مشخص شد محصولاتی که در فضای خوشبو عرضه می شوند از جانب مشتریان بهتر ارزیابی خواهند شد. در صورتیکه فضای خرید عطرآگین و معطر باشد مشتری رغبت بیشتری به خرید دارد ، بنابراین بوهای ملایمی مانند بوی وانیل یا هرگونه رایحه ملایم بیشترین اثر را دارد و باعث می شود تا مشتری مدت بیشتری را در فروشگاه برای خرید سپری کند
همچنین کاربرد رایحه های دیگر مثل لیموترش، اشتها آور بودن و کاهش استرس و افزایش تمرکز کارکنان در محیط کار می باشد ویا اینکه گریپفروت ضد خستگی می باشد. دلیل اینکه در فروشگاه های بزرگ ، غرفه مربوط به خوراکی ها و مواد غذایی معطر در محلی مناسب قرار داده می شود، این است که به وسیله آن حس بویایی افراد تحری شود و باعث خرید بیشتری از اجناس برای مشتریان گردد. فضای معطر و بوی خوش از 2 طریق در فروش و فروشندگی تاثیر می گذارد:
روش -1 مستقیم
روش -2 غیرمستقیم
-1 روش مستقیم: تحری کننده های اعصاب بویایی در واقع بوهایی هستند که می توانند از طریق دستگاه عصبی سبب تحری شدن و در نتیجه فعال شدن غدد شوند و باعث می شوند که آدرنالین که برای تعادل بدن لازم می باشد ساخته شود و در نتیجه تعادل در بدن ایجاد گردد.
2 - روش غیرمستقیم: در این روش با استنشاق ی بو مرکز حافظه بویایی افراد فعال می گردد ، در این قسمت هر بو ، همراه با حس ما نسبت به آن ذخیره می گردد)یعنی احساسی که اولین بار با استنشاق ی عطر به ما دست داده است( وجود چنین مرکزی در مغز سبب می شود که ی بو به نظر ما خوب و دیگری بد باشد.
در نتیجه بعضی فروشگاه ها به این سمت پیش رفتند که با استفاده از سیستم های تهویه ای پیشرفته به تزریق رایحه های مورد نظرشان با توجه به موقعیت، می پردازند.
پاکیزگی، دما و تهویه هوا:
این عناصر نیز از عوامل مهم در فضای داخلی می باشند که باید رعایت شود
از بین 5 حس انسان، حس بویایی نزدیک ترین حس به واکنش های احساسی افراد است زیرا پیاز بویایی مستقیما به دستگاه کناری در مغز که محل احساسات آنی در انسان است، مرتبط است پس رایحه های موجود در فضای فروشگاه، به عنوان ی متغیر محیطی مهم در ایجاد واکنش احساسی در مشتریان عمل می کند.طبق تحقیات اسپانگنبرگ مشخص شد محصولاتی که در فضای خوشبو عرضه می شوند از جانب مشتریان بهتر ارزیابی خواهند شد. در صورتیکه فضای خرید عطرآگین و معطر باشد مشتری رغبت بیشتری به خرید دارد ، بنابراین بوهای ملایمی مانند بوی وانیل یا هرگونه رایحه ملایم بیشترین اثر را دارد و باعث می شود تا مشتری مدت بیشتری را در فروشگاه برای خرید سپری کند
همچنین کاربرد رایحه های دیگر مثل لیموترش، اشتها آور بودن و کاهش استرس و افزایش تمرکز کارکنان در محیط کار می باشد ویا اینکه گریپفروت ضد خستگی می باشد. دلیل اینکه در فروشگاه های بزرگ ، غرفه مربوط به خوراکی ها و مواد غذایی معطر در محلی مناسب قرار داده می شود، این است که به وسیله آن حس بویایی افراد تحری شود و باعث خرید بیشتری از اجناس برای مشتریان گردد. فضای معطر و بوی خوش از 2 طریق در فروش و فروشندگی تاثیر می گذارد:
روش -1 مستقیم
روش -2 غیرمستقیم
-1 روش مستقیم: تحری کننده های اعصاب بویایی در واقع بوهایی هستند که می توانند از طریق دستگاه عصبی سبب تحری شدن و در نتیجه فعال شدن غدد شوند و باعث می شوند که آدرنالین که برای تعادل بدن لازم می باشد ساخته شود و در نتیجه تعادل در بدن ایجاد گردد.
2 - روش غیرمستقیم: در این روش با استنشاق ی بو مرکز حافظه بویایی افراد فعال می گردد ، در این قسمت هر بو ، همراه با حس ما نسبت به آن ذخیره می گردد)یعنی احساسی که اولین بار با استنشاق ی عطر به ما دست داده است( وجود چنین مرکزی در مغز سبب می شود که ی بو به نظر ما خوب و دیگری بد باشد.
در نتیجه بعضی فروشگاه ها به این سمت پیش رفتند که با استفاده از سیستم های تهویه ای پیشرفته به تزریق رایحه های مورد نظرشان با توجه به موقعیت، می پردازند.
پاکیزگی، دما و تهویه هوا:
این عناصر نیز از عوامل مهم در فضای داخلی می باشند که باید رعایت شود