پردازی و روانشناسی رنگ ها :
نخستین حسی که در انسان تحری می شود حس بینایی است و فروشگاه ها بواسطه این حس افراد را تشویق به خرید بیشتر می کنند. رنگ و تنوع رنگی اصل مهمی در طراحی است و واکنش ها و احساس هایی مختلفی را در افراد برمی انگیزد پس در دنیای کسب وکار امروز خرده فروشان باید برای جذب مشتری با قوانین مربوط به رنگ و تاثیرات ان بر افکار مشتری اگاهی داشته باشند. تمامی رنگها از ترکیب سه رنگ اصلی ابی، زرد وقرمز ) رنگ های درجه ی ( بوجود آمده اند. در مراکز خرید رنگ های قرمز و نارنجی و زرد طبیعتی محرکتر و مهیج تر نسبت به رنگ آبی، سبز و بنفش دارند که در بین آنها قرمز بیشترین نفوذ را در مراکز خرید بر مشتری دارد درحالی که استفاده از همین رنگ قرمز در اتاق انتظار ی پزش به جای حس آرامش، حس اضطراب و نگرانی را افزایش می دهد. عامل دیگر در بحث رنگ، بحث کنتراست یا تضاد رنگی است که رنگ سیاه : کالاهای تجملی در طلا فروشی ها استفاده می شود همچنین در چیدمان داخلی فروشگاه استفاده از این رنگ در فضاهای مرتفع باعث می شود که سقف نزدیکتر به کف زمین به نظر می رسد.
رنگ های زیر دارای مفهوم هایی می باشند که به طور خلاصه عبارتند از:
رنگ سبز : این رنگ نشانه طبیعت است و در تن های روشن این احساس را در افراد ایجاد می کند که اشیاء به ما دورتر هستند )ماننددیوارها( و به قولی فضا را بزرگتر نشان می دهند.
رنگ زرد : این رنگ فضا را روشن تر می کند و معمولا در کتابخانه ها و رستوران ها از آن استفاده می شود زیرا منجر به افزایش تمایلمشتریان می گردد
رنگ قرمز : موثرترین رنگ است که در بوتی ها و فرورشگاه های کفش و یا پس زمینه تابلو های فروشگاهی استفاده می شود. این رنگاشیاء را شفاف تر نشان می دهد و باعث جلب توجه و تمرکز بیشتر در افراد می شود در حالی که استفاده از آن برای اتاق انتظار ی پزش باعث حس اضطراب و افزایش نگرانی می شود.
رنگ آبی : این رنگ باعث می شود که بدن مواد شیمیایی آرام بخش تولید کند ، بنابراین پیشنهاد می گردد افراد در مصاحبه هایاستخدامی لباس آبی رنگ بپوشند و همچنین صداقت و آرامش و اعتماد در بین مشتریان بیشتر شود.
رنگ مشکی : رنگ اقتدار و توانایی می باشد که معمولاً رستوران ها ، کافی شاپ ها و طلافروشان از این رنگ برای طراحی دکوراسیونخود استفاده می کنند ، با این هدف که مجموعه خود را متمایز و برجسته تر نشان دهند.
رنگ بنفش : این رنگ باعث تقویت و نشاط در روان افراد می شود و آثار مخرب زندگی افراد را می زداید. معمولا عطرفروشی ها از رنگ بنفش جهت طراحی دکوراسیون خود استفاده می کنند
نخستین حسی که در انسان تحری می شود حس بینایی است و فروشگاه ها بواسطه این حس افراد را تشویق به خرید بیشتر می کنند. رنگ و تنوع رنگی اصل مهمی در طراحی است و واکنش ها و احساس هایی مختلفی را در افراد برمی انگیزد پس در دنیای کسب وکار امروز خرده فروشان باید برای جذب مشتری با قوانین مربوط به رنگ و تاثیرات ان بر افکار مشتری اگاهی داشته باشند. تمامی رنگها از ترکیب سه رنگ اصلی ابی، زرد وقرمز ) رنگ های درجه ی ( بوجود آمده اند. در مراکز خرید رنگ های قرمز و نارنجی و زرد طبیعتی محرکتر و مهیج تر نسبت به رنگ آبی، سبز و بنفش دارند که در بین آنها قرمز بیشترین نفوذ را در مراکز خرید بر مشتری دارد درحالی که استفاده از همین رنگ قرمز در اتاق انتظار ی پزش به جای حس آرامش، حس اضطراب و نگرانی را افزایش می دهد. عامل دیگر در بحث رنگ، بحث کنتراست یا تضاد رنگی است که رنگ سیاه : کالاهای تجملی در طلا فروشی ها استفاده می شود همچنین در چیدمان داخلی فروشگاه استفاده از این رنگ در فضاهای مرتفع باعث می شود که سقف نزدیکتر به کف زمین به نظر می رسد.
رنگ های زیر دارای مفهوم هایی می باشند که به طور خلاصه عبارتند از:
رنگ سبز : این رنگ نشانه طبیعت است و در تن های روشن این احساس را در افراد ایجاد می کند که اشیاء به ما دورتر هستند )ماننددیوارها( و به قولی فضا را بزرگتر نشان می دهند.
رنگ زرد : این رنگ فضا را روشن تر می کند و معمولا در کتابخانه ها و رستوران ها از آن استفاده می شود زیرا منجر به افزایش تمایلمشتریان می گردد
رنگ قرمز : موثرترین رنگ است که در بوتی ها و فرورشگاه های کفش و یا پس زمینه تابلو های فروشگاهی استفاده می شود. این رنگاشیاء را شفاف تر نشان می دهد و باعث جلب توجه و تمرکز بیشتر در افراد می شود در حالی که استفاده از آن برای اتاق انتظار ی پزش باعث حس اضطراب و افزایش نگرانی می شود.
رنگ آبی : این رنگ باعث می شود که بدن مواد شیمیایی آرام بخش تولید کند ، بنابراین پیشنهاد می گردد افراد در مصاحبه هایاستخدامی لباس آبی رنگ بپوشند و همچنین صداقت و آرامش و اعتماد در بین مشتریان بیشتر شود.
رنگ مشکی : رنگ اقتدار و توانایی می باشد که معمولاً رستوران ها ، کافی شاپ ها و طلافروشان از این رنگ برای طراحی دکوراسیونخود استفاده می کنند ، با این هدف که مجموعه خود را متمایز و برجسته تر نشان دهند.
رنگ بنفش : این رنگ باعث تقویت و نشاط در روان افراد می شود و آثار مخرب زندگی افراد را می زداید. معمولا عطرفروشی ها از رنگ بنفش جهت طراحی دکوراسیون خود استفاده می کنند