احساس مثبت و احساس منفی
احساس یک متایر بسیار مهم است که بر تعدادی از کنش های شناخته شده فردی و خرید آنی او تاثیرگذار است. واستون و همکاران در سال 1985نشان دادند که احساس مثبت و منفی دو امر جدا از هم هستند. احساس مثبت یک شخص تحت تاثیر آنچه قبل از احساس مثبت فعلی وجود داشته، می باشد. همچنین به آمادگی عاطفی و نحوه واکنش فرد با عوامل محیطی نیز بستگی دارد. این متایر، ارتباط پیچیده ای با اشخاص و موقعیت ها دارد. این آگاهی که احساس می تواند تحت تاثیر احساس های قبل از ورود به محیط نیز بوده باشد. بسیار مهم است اگر بتوان احساس های قبل از خرید را احساس های ایجاد شده در محیط خرید جدا کرد، در این صورت می توان گفت که این معیارها تاثیری بر خرید داشته است
یا خیر.
علم روان شناسی بیان می کند که وقتی فردی دارای احساس یا روحیه ی مثبت است، این فرد تمایل بیشتری به کنش رفتاری دارد، تا اینکه از آن دوری کند. یافته ها نیز نشان می دهند که احساس مثبت در فرد سبب می شود که افراد سعی نمایند به نوعی به خود پاداش بدهند. این موضوع به دلیل آن است که در افراد احساس آزادی و رهایی را ایجاد کرده و این خود منجر به رفتارهای هدف دار می شود.
احساس یا روحیه منفی ناگهانی نیز ممکن است تاثیر منفی بر خرید داشته باشد و یا کنش های رفتاری فرد را کاهش دهد. تاثیر احساس منفی بر رفتار کاملا روشن نیست. با این حال می تواند تاثیراتی شبیه احساس مثبت داشته باشد. در حالی که در زمانی دیگر ممکن است تاثیرات متضاد ایجاد کند
سطوح بالای احساس منفی از لحاظ روان شناسی نشانگر عدم سلامت هستند اما سطوح پایین احساسات مثبت لزوما به عدم سلامت تفسیر نمی شود: یکی از فرضیات محوری مورد حمایت ورپلانکن و همکارانش آن است که خرید آنی بعنوان ابزاری برای کاهش عواطف منفی عمل می کند. این فرضیه در واقع شامل دو مسئله می گردد: یکی اینکه این مسئله فاقد حمایت تجربی می باشد. این دیدگاه خرید آنی شادی آور است و حالات روانی مثبت را تقویت می کند نشان از آن دارد که خرید آنی ابتدا با عواطف مثبت در ارتباط است. در مقابل ورپلانکن و همکارانش اعلام می دارند که عواطف منفی عامل اصلی انگیزه بخش در پس خرید آنی شدید می باشد، تا جایی که عملکرد اصلی خرید آنی را بعنوان مکانیزمی برای فرار از حالات روانشناسی منفی بدانیم؛ وجود احساس منفی باید با تمایلات شدید خرید آنی در ارتباط باشد
روک و گاردنر بیان کردند که 35درصد پاسخ دهندگان به سوال های آن ها اظهار داشته اند که احساس مثبت، نوعی احساس پاداش دهی به خود داشته و سطوح بالاتری از انرژی را در خود احساس می کردند. در یک مطالعه مشاهده ای کرواینبرگ و گوتوالد انجام دادند به این نتیجه رسیدند که خریداران آنی میزان بیشتری از احساس تفریح، شادی و اشتیاق را از خود نشان می دادند
احساس یک متایر بسیار مهم است که بر تعدادی از کنش های شناخته شده فردی و خرید آنی او تاثیرگذار است. واستون و همکاران در سال 1985نشان دادند که احساس مثبت و منفی دو امر جدا از هم هستند. احساس مثبت یک شخص تحت تاثیر آنچه قبل از احساس مثبت فعلی وجود داشته، می باشد. همچنین به آمادگی عاطفی و نحوه واکنش فرد با عوامل محیطی نیز بستگی دارد. این متایر، ارتباط پیچیده ای با اشخاص و موقعیت ها دارد. این آگاهی که احساس می تواند تحت تاثیر احساس های قبل از ورود به محیط نیز بوده باشد. بسیار مهم است اگر بتوان احساس های قبل از خرید را احساس های ایجاد شده در محیط خرید جدا کرد، در این صورت می توان گفت که این معیارها تاثیری بر خرید داشته است
یا خیر.
علم روان شناسی بیان می کند که وقتی فردی دارای احساس یا روحیه ی مثبت است، این فرد تمایل بیشتری به کنش رفتاری دارد، تا اینکه از آن دوری کند. یافته ها نیز نشان می دهند که احساس مثبت در فرد سبب می شود که افراد سعی نمایند به نوعی به خود پاداش بدهند. این موضوع به دلیل آن است که در افراد احساس آزادی و رهایی را ایجاد کرده و این خود منجر به رفتارهای هدف دار می شود.
احساس یا روحیه منفی ناگهانی نیز ممکن است تاثیر منفی بر خرید داشته باشد و یا کنش های رفتاری فرد را کاهش دهد. تاثیر احساس منفی بر رفتار کاملا روشن نیست. با این حال می تواند تاثیراتی شبیه احساس مثبت داشته باشد. در حالی که در زمانی دیگر ممکن است تاثیرات متضاد ایجاد کند
سطوح بالای احساس منفی از لحاظ روان شناسی نشانگر عدم سلامت هستند اما سطوح پایین احساسات مثبت لزوما به عدم سلامت تفسیر نمی شود: یکی از فرضیات محوری مورد حمایت ورپلانکن و همکارانش آن است که خرید آنی بعنوان ابزاری برای کاهش عواطف منفی عمل می کند. این فرضیه در واقع شامل دو مسئله می گردد: یکی اینکه این مسئله فاقد حمایت تجربی می باشد. این دیدگاه خرید آنی شادی آور است و حالات روانی مثبت را تقویت می کند نشان از آن دارد که خرید آنی ابتدا با عواطف مثبت در ارتباط است. در مقابل ورپلانکن و همکارانش اعلام می دارند که عواطف منفی عامل اصلی انگیزه بخش در پس خرید آنی شدید می باشد، تا جایی که عملکرد اصلی خرید آنی را بعنوان مکانیزمی برای فرار از حالات روانشناسی منفی بدانیم؛ وجود احساس منفی باید با تمایلات شدید خرید آنی در ارتباط باشد
روک و گاردنر بیان کردند که 35درصد پاسخ دهندگان به سوال های آن ها اظهار داشته اند که احساس مثبت، نوعی احساس پاداش دهی به خود داشته و سطوح بالاتری از انرژی را در خود احساس می کردند. در یک مطالعه مشاهده ای کرواینبرگ و گوتوالد انجام دادند به این نتیجه رسیدند که خریداران آنی میزان بیشتری از احساس تفریح، شادی و اشتیاق را از خود نشان می دادند
- ۱۱۴ نمایش