دلایل توسعه نیافتن هایپرمارکتها در ایران
در اغلب کشورهای دنیا هایپرمارکت یا شهرکهای تخصصی خرید وجود دارد که در آنها یک محصول در مدلها و طرحهای متفاوت تولید و فروخته میشود.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در ایران هایپرمارکت یا شهرکهای تخصصی عرضهی محصولات وجود ندارد تا یک فرد بتواند تمام نیاز خود مانند خرید پوشاک را در یک فضای مناسب رفع کند. در ایران سیستم خرید و فروش به گونهای است که فرد متقاضی هر کالایی را با توجه به هزینه در نظر گرفتهاش از یک مکان خریداری کند. از سوی دیگر افتتاح و ادامهی فعالیت یک هایپرمارکت در ایران به موارد متعددی همچون سرمایه بالا، متنوع بودن کالا و پاسخگویی به نیاز تمام مشتریان در بحث اقتصادی و تنوع پذیری نیازمند است. به گفته مشاور اتحادیه کشوری پوشاک ایجاد هایپرمارکتها مانند پوشاک کار بسیار دشواری است زیرا ورود به تمام بخشهای پوشاک کار بسیار سختی است. مهدی محمودی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در رابطه با پوشاک به دلیل تنوع پارچه، دوخت، طراحی و تنوع کیفیت کنار هم گذاشتن مدلهای مختلف پوشاک و تامین نیاز مشتریان که سلایق مختلف و هزینههای مختلفی برای پوشاک در نظر گرفتهاند کار بسیار دشواری است. وی ادامه داد: برای ایجاد چنین هایپرمارکتهایی نیاز به زیرساخت و سرمایهگذاری بالا است، اما در حال حاضر میتوان شهرک پوشاک راهاندازی کرد. محمودی تصریح کرد: شهرک پوشاک بهترین راهحل برای گردهم آوردن تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک است که منجر به افزایش کیفیت در پی افزایش رقابت است و در کنار آن خریداران میتوانند تمام نیاز خود را در یک مکان برآورده کنند. مشاور اتحادیه کشوری پوشاک تاکید کرد: در کنار نگاه کسب و کار باید برای افراد مکان تفریحی ایجاد کرد تا در کنار خرید اوقات خوشی داشته باشند که در انتها این ارائهی خدمات باعث جذب بیشتر مشتری میشود. او یادآور شد: ایجاد هایپرمارکت در ایران بهطور کل به دلیل ارجح بودن «پز ثروت» سخت است، زیرا برای ایرانیان خرید کالاهای ارزان قیمت در جلوی دید دیگر افراد سنگین است. مشاور اتحادیه کشوری پوشاک با اشاره به اینکه گردشگر پوشاک در ایران بسیار زیاد است، افزود: اغلب گردشگران خرید نمیکنند و تنها دوست دارند درمحیطهای فروشگاهی قدم بزنند. وی تصریح کرد: در کسب و کار گردشگر بسیار مهم است، زیرا هرچه گردشگر بیشتر باشد رونق کسب و کار بیشتر است.