فناوری RFIDو کارکرد آن در فروشگاه های خرده فروشی
به احتمال زیاد با تگ (برچسب) های RFID که داخل بسته بندی های DVD و سایر محصولات مصرفی گذاشته می شود برخورد داشته اید. یکی از گله و شکایت های مشتریان فروشگاه های خرده فروشی، صف های طولانی صندوق پرداخت است که فرآیند خرید از این فروشگاه ها را به تجربه ای ناخوشایند تبدیل می کند.
اما وقتی کد محصول های بین المللی (UPC) با برجسب های هوشمند- که به سیستم شناسایی از طریق فرکانس امواج رادیویی موسوم هستند - جایگزین شوند، این صف های طولانی برطرف خواهند شد. برچسب های RFID بارکدهای هوشمندی هستند که میتوانند با هر سیستم شبکه ای به منظور ره گیری هر کالایی که در سبد یا چرخ خریدتان قرار میدهید ارتباط برقرار کنند.
تصور کنید که وارد فروشگاه خرده فروشی (سوپرمارکت) می شوید، سبد یا چرخ خریدتان را با کالاهای مختلف انباشته میکنید و از درب فروشگاه خارج می شوید! دیگر مجبور نیستید در صف بیاستید تا صندوقدار فروشگاه کالاهای درون چرخ خریدتان را یک به یک با بارکدخوان ثبت کند. در عوض، این برچسب های RFID با یک داده خوانِ الکترونیکی ارتباط برقرار میکنند که میتواند هر کالایی را که در سبد یا چرخ خریدتان قرار داده اید شناسایی کند و هزینه ی آن را بلافاصله به مبلغ کالاهای دیگر در سبد یا چرخ خرید شما اضافه و مجموع هزینه ی آنها را محاسبه کند. این دستگاه داده خوان به سیستم شبکه ای بزرگی متصل می شود و اطلاعاتی را در مورد کالاهایی که برمیدارید و خریداری میکنید در اختیار خرده فروش ها و همچنین تولیدکنندگان آن محصولات قرار می دهد تا آنها از شما به عنوان مشتری شناخت پیدا کنند. سپس به بانک دارنده ی حساب شما اطلاع داده می شود و هزینه ی خریدهای انجام شده از حساب شما کاسته می شود.
برچسب های RFID فناوری ای هستند که یابق بر این، برای رد گیری و یافتن دام (به ویژه گاوها در مزرعه ها) مورد استفاده قرار میگرفتند، اما اکنون در فروشگاه ها به منظور ره گیری و ثبت کالاهای جابجا و خریداری شده استفاده می شوند. بسیاری از تولیدکنندگان از این برچسب های هوشمند برای مشخص کردن محل هر محصول، از زمان تولید تا زمانی که توسط مشتری از قفسه فروشگاه خارج شده و در سبد یا چرخ خرید فروشگاه قرار میگیرد استفاده میکنند.
خارج از حوزه ی فروشگاهی، از این برچسب ها به منظور تعقیب و تعیین موقعیت خودروها، مسافران خطوط هوایی، بیماران مبتلا به آلزایمر و حیوانات خانگی استفاده می شود. شاید روزی این فناوری برای شناسایی سلیقه و انتخاب شما بین کره ی بادام زمینیِ کرِمی یا قالبی بکار رود! می توان گفت که امروزه فناوری RFID بیش از اندازه به جزئی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است، به طوری که گاهی واقعاً متوجه تأثیر آن بر روی زندگی مان نیستیم.
منبع : HowStuffWorks
ترجمه و تنظیم در تحریریه ریتیل ایران