خطر از دست دادن مشتری با قفسه های خالی
به گزارش مرکز مشاوره ای و اجراییِ فناوری گالریا، که یکی از سرشناس ترین ارائه دهندگان خدمات مشاوره ای و اجرایی در زمینه ی سازماندهی و بهینه سازی فروشگاه های خرده فروشی است، طی تحقیقاتی که در کل ایالات متحده در سال 2011 انجام داد به این نتیجه رسید که حدود 70 درصد از بزرگسالان، چنانچه در فروشگاه با قفسه های خالی از کالا یا با کالای کم مواجه شوند، از ادامه ی خرید خودداری میکنند.
در این تحقیق که بر روی 1021 فرد بزرگسال انجام شد مشخص شد که خانم ها بیش از آقایان هنگام رویارویی با قفسه های خالی یا کم کالای فروشگاه، از خرید منصرف می شوند (73 به 62 درصد). مدیر این گروه تحقیقاتی می گوید: «با نزدیک شدن به تعطیلات یا فصولی که خرید مردم افزایش می یابد، فروشگاه های خرده فروشی و هایپرمارکت ها باید قفسه هایشان را با کالاهای مختلف انباشته کنند در غیر این صورت هزینهء سنگینی را متحمل خواهند شد. خالی یا کم کالا بودن قفسه ها، فقط منجر به کاهش مشتری های یک قلم کالا (که دچار کمبودِ موجودی است) نمی شود، بلکه ممکن است فروشگاه، مشتری های کل کالاهایش را از دست بدهد. مشتری هایی که با چنین کمبودهایی در کالاهای عرضه شده مواجه می شوند ممکن است دیگر به این فروشگاه مراجعه نکنند. و این یعنی از دست رفتنِ همیشگیِ ارزش سبد مشتریان.»
از دیگر یافته های این تحقیق می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- بیش از 68 درصد از بزرگسالان، در صورت مواجه شدن با قفسه های خالی، برای همیشه از خرید از آن فروشگاه خودداری میکنند
- حدود دو سوم از مشتریان بزرگسال به دلایل زیر ممکن است از مراجعه به فروشگاه خاصی اجتناب کنند:
- صف های طولانیِ صندوق فروشگاه (64 درصد)
- وقتی کالاهای مورد نیاز یا مورد علاقه در فروشگاه موجود نباشند (63 درصد)
- مشکل و دردسر برای پیدا کردن کالاهای مورد نیاز یا دلخواه (62 درصد)
از آنجایی که بر اساس آمار، جذب یک مشتری جدید 5 برابرِ حفظِ یک مشتریِ فعلی هزینه در بر دارد بنابراین با توجه به اینکه مشتری ها امروزه حواس شان بیش از گذشته به هزینه هایشان هست، فروشگاه های خرده فروشی باید تلاش کنند در زمان و مکان مناسب، کالایی مناسب را به مشتری هایشان عرضه کنند تا بتوانند رضایت آنها را جلب کنند و آنها را بار دیگر در فروشگاه خود ببینند.
ترجمه و تنظیم در تحریریه ریتیل ایران