در قسمت شمارهی یک این مطلب، در مورد لزوم بهروزرسانی ابزارها، تجهیزات و فناوریهای بکاررفته در فروشگاههای خردهفروشی، از جمله سوپرمارکتها و هایپرمارکتها، صحبت کردیم و اینکه همگام بودن با پیشرفتهای روز در این حوزه، رمز موفقیت کسبوکارهای خردهفروشی در بازار رقابتی امروز است.
با این دیدگاه، در این مطلب نیز دربارهی موارد دیگری از این تازههای حوزهی خردهفروشی صحبت میکنیم:
1. سفارش آنلاین و تحویل در فروشگاه
در بسیاری از فروشگاههای مشهور خردهفروشی، از جمله فروشگاههای والمارت، این امکان برای مشتریان فراهم شده است که بهصورت آنلاین (اینترنتی) کالاهای مورد نیاز خود را سفارش دهند و آنها را با مراجعهی حضوری به فروشگاه تحویل بگیرند. نظرسنجی و تحقیقات اخیر ”نیلسن“ (مؤسسه تحقیقات بینالمللی در حوزهی خردهفروشی) از 30هزار مشتری در 60 کشور نشان میدهد که حدود 12 درصد از مشتریان، این شکل از خرید کردن را ترجیح میدهند. رییس این مؤسسهی تحقیقاتی، عصر حاضر در عرصهی خردهفروشی را ”عصر تجارتِ ارتباطمحور“ نام نهاده است که در آن، مشتریان برای دستیابی به کالاها و خدمات مورد نیازشان، از شیوههای ترکیبی استفاده میکنند و روی کانالهایی به بهترین و راحتترین شکل نیازهای آنها را برطرف کنند متمرکز میشوند.
2. تحویل در منزل
علاوه بر خرید آنلاین و تحویل حضوری در فروشگاه، نوع دیگری از فروش بهکار گرفته شده است که در آن، پس از خرید آنلاین، مشتری کالای خریداری شده را درب منزل تحویل میگیرد. این طرح، نهتنها باعث افزایش بازگشت و تکرار خرید توسط مشتری میشود بلکه تسهیلات و آسایش بیشتری را برای مشتریان فراهم میکند. روش دیگر افزایش چشمگیر فروش از طریق تحویل درب منزل این است که برای مشتریان، کارت اشتراک ویژه صادر شود که مشتریان دارای این کارت، هم از تخفیف ویژه برخوردارند، هم از ”تحویل فوری- کمتر از یک ساعت پس از خرید“ استفاده میکنند و هم سایر امتیازات مختص هر فروشگاه به آنها تعلق میگیرد. اینها ابزارهایی تشویقی هستند که هم به آسایش و رفاه مشتری در فرآیند خرید کمک میکنند و هم امکان مراجعههای مکرر و خریدهای بیشتر را برای آنها فراهم میکنند.
3. سبد خرید اختصاصی
پایگاهها و سایتهای فروشگاهیِ مجازی، از طریق ”شخصی سازی“ و تنظیم سبد خرید اختصاصی برای هر مشتری بر اساس خریدهای قبلیِ او و ارزیابی و آنالیز سلیقه، نیازها و اولویتهای هر مشتری، میتواند کالاهای تکرارشوندهای را برای خریدهای بعدیِ او پیشنهاد دهد که همراستا با این نیازها و اولویتها باشد و بتواند توجه مشتری را به خود جلب کند. این پیشنهاد سبد خرید اختصاصی برای هر مشتری، باعث افزایش استمرارِ خرید کالاهای خاص میشود و این به افزایش حجم فروش این کالاها منجر میگردد، و از سوی دیگر، نزدیک بودنِ این کالاهای پیشنهادی، رضایت و اشتیاقِ بیشتر مشتری را فراهم میآورد.
برخی فروشگاهها، اپلیکیشنهای هوشمند تلفن همراهی را طراحی کردهاند که بر اساس سلائق و اولویتهای مشتریان، رفتارهای آنها در خرید، و همچنین موقعیت جغرافیایی محل زندگیشان، کوپنهای تخفیف دیجیتالیای را ارائه میکند که بر اساس شرایطی که گفتیم، برای مشتری تخفیف و سبد خرید پیشنهاد میکند.
در شماره بعدی این مطلب، سایر فناوریها و تسهیلات فروشگاهی را معرفی خواهیم کرد.
ترجمه در : ریتیل ایران
منبع : www.fooddive.comا