طراحیِ فروشگاه… چرا و چگونه؟
تقریباً سوپرمارکتها و فروشگاههای چندمنظوره و هایپرمارکتها شبیه به هم هستند، البته از این لحاظ که در هر سه، چیدمان و دکوراسیون داخلی میتواند به افزایش فروش منجر شود.
با در نظر گرفتن اهداف فروش، و رعایت برخی معیارها و استانداردها در آرایش داخلی فروشگاه میتوان علاوه بر افزایش فروش عادی، فروش تکانشی (ترغیب مشتری برای خرید کالاهایی که از قبل تصمیمی برای خریدِ آنها نداشته است) را نیز افزایش داد. اگر محلهایی که برای چینشِ تجهیزات فروشگاهی و قفسههای فروشگاه در نظر میگیرید درست باشند، دستِکم 15 درصد به فروشتان افزوده خواهد شد.
بهترین روش برای چیدمان فروشگاهی این است که کالاهای ضروری را در چهارگوشهی فضای فروشگاه قرار دهید و کالاهای جذاب را درست در معرض دید مشتری. با رعایت این دو نکته میتوانید از مؤثر بودن چیدمان فضای فروشگاه خود مطمئن باشید.
الگوی اولیه
اصل اولیه در چیدمان فروشگاهی این است که همه چیز باید به گونهای آرایش یابد که هم فضای بیشتری فراهم شود و هم فروش بالاتر رود. چیدمان درونفروشگاهی به چند بخش اصلی تقسیم میشود: بخش گوشت، بخش لبنیات، بخش محصولات منجمد، بخش محصولات یخچالی، محصولات خانگی، محصولات کنسرو و کالاهای بستهبندی شده، مواد غذایی تازهپختشده، پیشخوان خدمات، گنجهها و قفسهها، فضاهای پشتیبانی، دفاتر و اتاقهای امور اداری، اتاقهای استراحت و رفاه پرسنل و ….
مشتریان در حینِ راه رفتن در فضای فروشگاه و در میانِ راهروهای میان قفسهها، تمایل دارند که همگام با جریان سایرِ مشتریان حرکت کنند. مشتریان دوست دارند همگام با این جریان، به سرعت به قسمتهای مختلف فروشگاه بروند و هر چیزی را که در فهرست خریدشان دارند بدون فوتِ وقت بردارند. بنابراین دکوراسیون داخلی فروشگاه باید بهگونهای طراحی شود که ضمن تسهیلِ جریانِ حرکت مشتریان، آنها را ترغیب کند که علاوه بر کالاهای داخل فهرستشان کالاهای بیشتری را بردارند، و تجربه ثابت کرده که با چیدمان درست فضای فروشگاه، اغلب این اتفاق میافتد.
کارکرد سوپرمارکتها و هایپرمارکتها به گونهای است که مشتری را با طراحیهای داخلیِ خاصِ خود، به سفر در سراسرِ فروشگاه ترغیب کند و در نهایت به صندوقِ پرداخت بکشاند. فکر کنید و به خاطر بیاورید که وقتی اولین قدم را داخل فروشگاه میگذارید چه میبینید؟ در حالت عادی، مسیری یکطرفه را پیش رویتان میبینید. بنابراین اگر تصمیم دارید که سوپرمارکت خودتان را طراحی کنید، باید از تجربیاتی که خودتان هنگام خرید از فروشگاههای خردهفروشی داشتهاید استفاده کنید و به نوع خاصِ بازاریابی که بر اساسِ کالاهایی که در هر دو طرفِ راهروهای فروشگاه در جریان است، توجه داشته باشید.
سادگی و دسترسیِ آسان، رمز موفقیتِ چیدمان و دکوراسیون فروشگاهی
صرف انرژی و زمان و حوصلهی زیاد برای یافتنِ کالای مورد نیاز برای هر مشتریای آزاردهنده است. همهی تلاشها و طرحریزیها در ترسیمِ ساختارِ درونی فضای فروشگاه خردهفروشی، چه سوپرمارکت و چه هایپرمارکت، این است که مشتری بهراحتی بتواند در راهروهای فروشگاه بگردد و کالاهای مورد نظرش را پیدا و انتخاب کند. از آنجایی که مشتریان هر روز، هر هفته و شاید هر ماه در فضای فروشگاه سفر کوتاهی را دارند، بنابراین میدانند که چه کالایی در چه نقطهای واقع است، و این سهلالوصول بودنِ کالاها، مشوق خوبی برای مشتریان است.
مطالعهای که روی رفتارشناسیِ مشتریان در سوپرمارکت و هایپرمارکت انجام شد نشان میدهد که حدود دو سوم از کالاهایی که مشتریان از این فروشگاهها خریداری میکنند، هیچ برنامه و تصمیم قبلی برای خریدِ آنها نداشتهاند. چیدمان و دکوراسیون داخلیِ فروشگاههای خردهفروشی، مانند سوپرمارکتها، نه تنها بر اساس این مطالعات رفتارشناختی است، بلکه ترغیب و تشدیدکنندهی این رفتارهای پیشبینینشده هم هست.
اصولی مانند قرار دادن کالاهای خاص در محل ورودیِ سوپرمارکت، چیدن شیر و لبنیات در قسمت انتهاییِ فروشگاه، عرضهی شکلات و آدامس در اطراف صندوق سوپرمارکت و آویختن یا چسباندنِ علائم و تابلوهای اطلاعرسانی در قسمتِ بالای هر راهروی سوپرمارکت، و سایر ابعادِ طراحی فروشگاه، همگی در جهت ترغیب مشتری به کشف و خریدِ کالاهایی خاص بدونِ برنامه و تصمیمِ قبلی هستند. هدف از مطالعات و نوآوریهایی که در حوزهی طراحی فضای فروشگاه خردهفروشی و دکوراسیون آن انجام میشود، این است که مشتری زمان بیشتری را در فروشگاه سپری کند و از این طریق، احتمال اینکه با کالاهای بیشتری برخورد کند و خریدِ بیشتری داشته باشد بالاتر رَود.
تهیه و تنظیم در تحریریه ریتیل ایران
منبع : www.cres.vn