طراحی داخلی فروشگاهی، از جمله طراحی سوپرمارکت و هایپرمارکت، از ویترین فروشگاه گرفته تا چیدمان یخچالها و فریزرهای فروشگاهی و نحوهی قرارگیری محصولات در قفسهها تا نورپردازی فروشگاه، همگی نقش مهمی در ترغیب مشتری به خرید کالاهای عرضهشده ایفا میکنند.
اما ”رنگ“ یکی از آن فاکتورهایی است که اغلب نادیده گرفته شده یا به اندازه کافی مورد توجه قرار نمیگیرد. از گذشتههای دور گفتهاند که عقل مردم به چشمشان است، بنابراین میتوان گفت که رنگها در ایجاد ظاهری مشتریپسند و جذاب نقس بسزایی دارند.
تنوع رنگها بسیار بالاست و هر کدام میتوانند واکنشهای متفاوتی را در مشتریان ایجاد کنند. در این مطلب به برخی از رنگهای پُرکاربرد اشاره میکنیم:
رنگ قرمز بیش از سایر رنگها جلب توجه میکند. به همین دلیل است که بخش عمدهای از بستهبندیها و برچسبهای کالاهای داخل قفسههای سوپرمارکتها و هایپرمارکتها را رنگ قرمز تشکیل میدهد. برای اطلاعرسانی در خصوص فروشهای ویژه نیز رنگ قرمز بیش از همه جلب توجه میکند.
البته رنگ قرمز، رنگی تهاجمی است و باعث بالا رفتنِ فشار خون و افزایش تعریق میشود. بنابراین اگر در حد افراط از این رنگ در فضای فروشگاه استفاده شود، مشتریان را عصبی و مضطرب میکند و این تأثیر بدی روی کسبوکارِ خردهفروشیتان خواهد گذاشت. توصیه میشود که همه جای سوپرمارکت یا هایپرمارکت خود را به رنگ قرمز طراحی نکنید.
رنگ صورتی رنگی ملایم، احساسی، لطیف و نشاطآور است، و در کنار رنگهای سبز و آبی، باعث احساس آرامش در مشتریان میشود. این رنگ بهویژه برای خانمها جذابیت خاصی دارد. البته در رابطه با تأثیر این رنگ تحقیق جالبی انجام شد. در این تحقیق، زندانیان جانی و خطرناک را در سلولهایی که دیوارهای صورتیرنگ داشتند حبس کردند، به مدت ۲۰ دقیقه، زندانیان از این رنگ آرامش گرفتند. اما پس از این مدت، رنگ صورتی باعث برانگیختگی زندانیان شد، به طوری که در مقایسه با زمانی که هنوز به سلولهای صورتیرنگ وارد نشده بودند، واکنشهایی بهمراتب وحشیانهتری را از خود نشان دادند!
رنگ سبز القاءکنندهی احساس تازگی و آرامش است. رنگ سبز رنگ طبیعت است، و بهویژه در دکوراسیون خانگی کابرد بسیاری دارد. در فضاهای کسبوکار، تحقیقات نشان میدهند که رنگ سبز برای سالنهای آرایشی و فروشگاههای محصولات مراقبت پوست و زیبایی، کافیشاپهای که تِم آرامشبخش را مد نظر دارند، یا فروشگاههای مبلمان مناسبتر هستند. البته باید مراقب باشید که بیش از اندازه از رنگ سبز، بهویژه سبز تیره که رنگ اسکناس است، استفاده نکنید چون مشتریان را به یادِ پول میاندازد و آنها از پولی که برای خرید کالاهایشان صرف خواهند کرد، عصبی خواهند شد و این روی فروش شما تأثیر خواهد گذاشت. از رنگ سبز روشن و طبیعی استفاده کنید اما در حد تعادل.
ترجمه در : ریتیل ایران