اصول و تکنیک های تقویت ، توسعه فروشگاه ها، مرکز خرید و هایپرمارکت ها
مشاوره و تدریس
علی خویه
09122991608
مدرس دانشگاه، مشاور و مجری هایپرمارکت، مشاوره تحقیقات اجرا استقرار بازارسازی امکان سنجی ترفیع فروش بازاریابی و مشتری سازی بیش از صد ها فروشگاه در سراسر کشور ، مولف ومترجم 11 عنوان کتاب مرجع کاربردی تخصصی ---اصول و تکنیک های راه اندازی و استقرار فروشگاه و مرکز خرید
به شکل علمی حرفه ای و اصولی بر اساس آخرین متدهای روز دنیا
توسط مهندس علی خویه www.khooyeh.ir
اهداف و تحلیل استراتژی فروشگاه کارفور Carrefour
طی 40 سال گذشته گروه کارفور تبدیل به یکی از گروه های توزیع کننده و فروشگاه های زنجیره ای دنیا شده است. کارفور یک گروه فروشگاه های زنجیره ای فرانسوی است که در سطح بین المللی فعالیت می کند. دفتر مرکزی این شرکت در لووالوا پره فرانسه است.
این گروه در حال حاضر بزرگ ترین فروشگاه زنجیره ای از لحاظ تعداد، دومین از لحاظ درآمد و سومین از لحاظ سوددهی بعد از وال مارت و تسکو در جهان است.کارفور به شکل عمده در اروپا، آرژانتین، برزیل، چین، کلمبیا و جمهوری دومینکن فعالیت می کند اما فروشگاه هایی در افریقای شمالی و بخش هایی از آسیا نیز دارد. کارفور با بیش از 15663 فروشگاه یکی از بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای دنیا محسوب می شود.
حوزه فعالیت این گروه به 5 بخش هایپرمارکت ها (ابربازارها)، سوپر مارکت ها، فروشگاه های کالاهای ارزان قیمت و با دوام(هارددیسکانت)، فروشگاه های کوچک و کش اندکری (خرید حجم زیادی از کالاها با قیمت ارزان) تقسیم می شود. در هایپر مارکت ها خواربار و اقلامی غیر از مواد غذایی عرضه می شود در حالی که سوپر مارکت ها فقط مواد خوراکی و غذایی می فروشند. در هارددیسکانت ها محصولات با کیفیت و مناسب اما با قیمت پایین و در فروشگاه های کوچک، خدمات خشک شویی، عکاسی، فروش بلیت و فتوکپی ارائه می شود. کش اندکری نیز به گروه های عمده فروشی خدمات ارائه می دهند.
اولین فروشگاه کارفور در 3 ژوئن سال 1957 در حومه شهر آنسی و در نزدیکی یک چهارراه باز شد. موسسان این گروه "مارسل فونیز"، "دنیس دفوری" و "ژاک دفوری"بودندکه این فروشگاه کوچک را تبدیل به زنجیره ای از فروشگاه های بزرگ کردند. این سه نفر در اواخر دهه 1950 در سمینارهای مختلفی که توسط "برناردو تروجیلو"، درباره توزیع مدرن ارائه شده بود شرکت کردند که در کارشان بسیار تاثیرگذار بود.
در سال1963 کارفور یک مفهوم جدید به نام هایپرمارکت را خلق کرد و نخستین هایپر مارکت کارفور نیز در سنتژنویودبوا با مساحت 2500 متر مربع، 12 صندوق و 400 فضای پارکینگ احداث شد.کارفور اولین هایپر مارکت خود را در خارج از فرانسه یعنی کشور بلژیک و اولین آن را در خارج از اروپا در کشور برزیل تاسیس کرد.
در سال 1976 کارفور محصولاتی با برند خصوصی با نام محصولات آزاد را به بازار فرستاد که بدون برند اما "ارزان تر و به خوبی کالاهای با برند" بودند. این کالاها شامل روغن، بیسکوییت، شیر و پاستا بود که بدون برند و با بسته بندی سفید و قیمتی ارزان به فروش می رفت. کارفور همچنین شروع به توسعه فروشگاه های هارددیسکانت خود کرد. در دهه 1990 این شرکت با افزایش تعداد فروشگاه هایش در سرتاسر دنیا شروع به جهانی شدن و شناساندن خود در سطح بین المللی کرد.
در سال 1999 کارفور با شرکت پرومودز که به کانتینت شهرت دارد و بزرگ ترین فروشگاه زنجیره ای در پرتغال است، ادغام شد. این شرکت از رقبای اصلی در بازار فرانسه بود. کارفور در سال 2009 درآمدی در حدود 96/85 میلیارد یورو و سودی بیش از 385 میلیون یورو داشت. این شرکت در سال 2009 لوگوی خود را تغییر داد.در حال حاضر "لارس اولوفسون" و "آموری دوسز" به ترتیب مدیرعامل و رئیس گروه کارفور هستند.
گروه کارفور در سال 1989 با ورود به بازارهای آسیا و شراکت با یک شرکت تایوانی که اولین گروه فروشگاه های زنجیره ای بود، در آسیا حضور پیدا کرد. این گروه حضور در آسیا را گسترش داده و در حال حاضر با شراکت با شرکت ماجدالفطیم در امارات متحده عربی و اردن نیز فعالیت می کند.
کارفور در سال 2003 در عمان و در حومه شهر مسقط باز کرده است. این گروه هایپرمارکت فرانشیز در عربستان سعودی نیز دارد. کارفور در سال 2007 با ایجاد 36 هایپرمارکت که 22 شعبه آن در چین بود رکورد بازگشایی فروشگاه در یک سال را از آن خود کرد. این گروه در سال 2008 نیز یک شبه فرانشیز در بحرین بازگشایی کرد.
· فروشگاه زنجیره ای بین المللی
این گروه که از پیشتازان ورود به کشورهایی چون برزیل(1975) و چین(1995) بودند در حال حاضر در سه بازار عمده اروپا، آمریکای لاتین و آسیا فعالیت می کند. این شرکت با حضور در بیش از 34 کشور جهان، بیش از 57 درصد گردش سرمایه خود را از خارج از کشور فرانسه تامین می کند. این گروه به دنبال فرصت های قوی برای رشد بین المللی در آینده به ویژه بازارهای بزرگی چون برزیل، چین، اندونزی، لهستان و ترکیه است. Www.hypermarketing.ir
- ۲۶۱۱ نمایش